The Wendish Research Exchange
Not logged in [Login ]
Go To Bottom

Printable Version  
Author: Subject: 090.200 Kilian to Rudi [CHI, Serbin Collection], 3 Feb 1865
mersiowsky
Super Administrator
*********




Posts: 2215
Registered: 2-13-2011
Member Is Offline


[*] posted on 5-14-2015 at 10:15 AM
090.200 Kilian to Rudi [CHI, Serbin Collection], 3 Feb 1865


Serbin Feb.3, 1865

Highly honored Pastor,

Your reply of February 1 of this year was correctly delivered to me on February 2.

From this I gather that the intention of my letter of January 25 of this year has not been recognized.

Therefore I must tell you that the big friendliness with which members of your congregation treat me at present occasions while they yet through their disloyalty actually repudiate and despise me has long been noticed by me.

Does this friendliness come from hypocrisy or from imprudence or from a secret affection that some began to be dissatisfied with the separation work of May 25, 1858?

However Matthes Wagner let two sons attend school with me and one of them by his father’s request was confirmed by the so called “false teacher and tempter?”

If one bears concerns about standing in sacramental fellowship with me one should not deal so friendly with me but avoid me. Because honest Christians shall let a “false teacher and tempter” be accursed as Paul teaches in Galatians 1:8-9.

Under such contradictory ambiguous circumstances it becomes a matter of question of conscience for me if I am allowed to joyfully socialize with members of your congregation as it should have been happened at Iselt's wedding as long as the church marriage persists and as long as particularly Tonn's judgment is not rejected by your congregation.

This doubtfulness was the inducement of my letter directed to you. It's not about if in pieces of the doctrine and the lifestyle, little or a lot is questionable about me but it’s about if I am a “false teacher and tempter” with which labels not only a part of my person is blamed but the entire person is so totally rejected that after such rejecting judgment our ways diverge completely and no more contact can be admissible.

Therefore your congregation above all things has to answer to the question if I am a “false teacher and tempter,” a round, clear Yes or No.

This Yes or No, dear pastor, will most kindly let me know. In a meeting of your congregation you would learn the context only from one side even if I were there which is out of the question.

If you want to learn the true context you would act best to come to me.

With this I remain in love
Your Reverend devoted
Johann Kilian, Pastor

[Translated by Jack Wiederhold and Christian Symmank.]


An Herrn Pastor C. Chr. Rudi in Serbin
Serbin den 3ten Februar 1865

Hochgeehrter Herr Pastor!

Ihr Antwortschreiben vom 1sten Februar, d. J. ist mir am 2ten Februar richtig zugestellt worden.

Daraus ersehe ich, dass die Absicht meines Briefes vom 25sten Januar d. J. nicht erkannt worden ist. Darum muss ich Ihnen sagen, dass mir die grosse Freundlichkeit, mit der mich Glieder Ihrer Gemeine bei gegebenen Gelegenheiten behandeln, während sie doch durch ihre Abtrünnigkeit mich thatsächlich verleugen und verschmähen, schon längst aufgefallen ist. Kommt diese Freundlichkeit aus Heuchelei, oder aus Leichtsinn oder aus einer heimlichen Zuneigung, dass man mit dem Separationswerk vom 25sten Mai 1858 anfängt unzufrieden zu sein? Hat doch Matthes Wagner zwei Söhne bei mir in die Schule gehen lassen und einer derselben ist auf des Vaters Verlangen von dem sogenannten "Irrlehrer und Verführer" confirmirt worden. Wenn man Bedenken trägt in Sacramentsgemeinschaft mit mir zu stehen, so sollte man auch nicht so freundlich mit mir umgehen, sondern mich meiden. Denn einen "Irrlehrer und Verführer" sollen ehrliche Christen verflucht sein lassen, wie Paulus Galat. 1, 8.9, lehrt.

Unter solchen widerspruchsvollen, zweideutigen Verhältnissen wird es mir zur Gewissensfrage, ob ich mit Gliedern Ihrer Gemeine so, wie es auf Iselt's Hochzeit hätte geschehen müssen, freudigen Umgang pflegen darf, so lange die kirchliche Trauung besteht und so lange insonderheit Tonn's Urtheil von Ihrer Gemeine nicht abgelehnt ist. Diese Bedenklichkeit war die Veranlassung zu meinem an Sie gerichteten Schreiben.

Es handelt sich nun nicht darum, ob in Stücken der Lehre und des Lebens wenig oder viel an mir zu fragen ist, sondern darum, ob ich ein "Irrlehrer und Verführer" bin, mit welchen Bezeichnungen nicht bloss etwas an meiner Person gerügt, sondern die ganze Person so total verworfen ist, dass nach solchem Verwerfungsurtheil die Wege völlig aus einander gehen und keine weitere Verhandlung mehr statthaft sein kann. Darum muss Ihre Gemeine vor allen Dingen auf die Frage ob ich ein "Irrlehrer und Verführer" bin, ein rundes, klares Ja oder Nein antworten.

Dieses "Ja" oder "Nein" werden Sie, lieber Herr Pastor, gütigst mir zu wissen thun. In einer Versammlung Ihrer Gemeine würden Sie den Zusammenhang, auch wenn ich dabei wäre, was jedoch keineswegs angeht, nur einseitig erfahren. Wollen Sie den wahren Zusammenhang erfahren, so werden Sie am besten thun, zu mir zu kommen.

Damit verbleibe ich in Liebe

Ew. Ehrwürden ergebener
Johann Kilian, P.

[Transliterated by Bill Biar and Christian Symmank.]

90.2.1 3 Feb 1865.25.jpg - 235kB

90.2.2 3 Feb 1865.25.jpg - 222kB


View user's profile View All Posts By User

  Go To Top

Powered by XMB 1.9.12
XMB Forum Software © 2001-2021 The XMB Group