The Wendish Research Exchange
Not logged in [Login ]
Go To Bottom

Printable Version  
Author: Subject: 091.400 Kilian to an official in the Saxon Church in Bautzen [Serbske Nowiny], 22 Dec 1865
mersiowsky
Super Administrator
*********




Posts: 2215
Registered: 2-13-2011
Member Is Offline


[*] posted on 5-14-2015 at 01:51 PM
091.400 Kilian to an official in the Saxon Church in Bautzen [Serbske Nowiny], 22 Dec 1865


Serbin, 22 December 1865

The fruit of my letter sent last year to Your Reverence has been brought to my attention by clergyman E., who wrote to me last winter from W. Because he let me know that he read my ardent wish to return to Saxony in Serbske Nowiny but that as far as is humanly possible to tell there is little hope that any Saxon candidate or teacher would be willing to take my local place. On this account he also wrote me that a Lower Lusatian Sorb by the name of G. Lehnik (Lehnigk) is studying at the Practical Seminary in St. Louis (America). I have inquired about him when after the end of the war it became possible to send a letter and I received an answer that Lenik already is a preacher in the state of Missouri and enjoys the reputation of an honorable young man. This one may perhaps be called to my position if I in consideration of all circumstances would be convinced that my wish to return to Saxony is truly also God’s will. However, I do not know yet whether or not clergyman Lenik would want to come here.

Beyond that, because of the publication of my letter that I want to return to Saxony, it happened that I received a call from Spremberg in Lower Lusatia to my old parish in Prussia because it now is again vacant. Nevertheless, before I can say whether or not I will go to Prussia I must know what the opinion of the Lutherans of that place is in regard to the church government. In order to come to know that I sent a long letter to Spremberg in November.

The main reason on behalf of which to return to the land of the Sorbs is the local scarcity of higher schools. My oldest son will be 14 years old this coming Easter and should now be receiving the education of a secondary school. I hardly can give him special lessons because our parish school demands all of my time. I cannot send my son to the gymnasium of the Missouri Synod, which at that time during the war was transferred from St. Louis to Fort Wayne in the state of Indiana. The distance is too great and traveling is very troublesome. For this reason I wanted to move back to my Lusatia, in order to have the secondary school nearby. Nevertheless in the end it would be difficult for me to leave my parish with which I am in good standing.

There is no need for money and I can be satisfied with my income. The present high price of cotton brings much money to our colony.

Yet I have not completely given up my impulse to return to my old homeland, especially as stated because of my children, for whom I desire a better education as one can get here. May the Lord’s will come to pass.

I remain, by commending myself to your continued kindness, with devotion of your reverence,

most humble
Jan Kilian, clergyman.

Notice:
Mr. C. F. W. Walther, professor at the clerical Concordia College in St. Louis in the state of Missouri recently wrote me:

“About a year ago I read a part of a letter which you wrote to Saxony and which the Saxon ‘Kirchen-und Schulblatt’ printed in part. Therein you brought up your dissatisfaction with our synod and that for that reason you had distanced yourself from it. Among other things you also expressed in reference with our synod that you are a definite opponent of the fanatical chiliasts (adherents to millennialism), as well as opponent of the antichiliasts (opponents of the doctrine of the 1000-year reign of Christ).”

This letter gives rise to initially say that I have in no way distanced myself from the aforementioned German Synod of Missouri, etc., of which I have been a member since 1855, but that according on my suggestion also my parish at this place composes itself to join this synod.

In none of these American synods, which do not designate themselves as Lutheran, I was able to look for or find my church home, except for the Missouri Synod, which actually was founded by Saxons. This synod is a powerful, blessed witness of faithfulness in this part of the world. Their publications are my joy in my loneliness.

Only that I wasn’t able to bear that in the dispute about the hope of better times on earth in this my synod the outburst in regard to antichiliasm came forth the mentioned respect as the domineering doctrine of the synod. For as much as I agree that according to Article 17 of the Augsburg Confession I repudiate the erroneous excesses of chiliasm, I am nevertheless of the opinion that the principles of chiliasm, which are based on biblical assertions, cannot be rejected by interpretations which one can hardly follow respectively by simple expressions of the divination of the future. That is why I for myself, because my parish was not confronted with this question until now, did not come to terms with my synod on this point.

In spite of all that it is not up to me to emphasize the antichiliasm of my synod so stringently, as it has happened for it could be that perhaps my understanding of the Holy Writ is not that complete. Therefore, I herewith publicly withdraw this decisive statement.

Upon this occasion I convey my cordial greetings to all of my old friends in much loved Saxony. I give them the information that now they can send letters to Texas without any hindrances and my address is: Rev. John Kilian, Serbin, Bastrop Co. Texas

Perhaps one of my acquaintances will yet be moved to renew the old acquaintanceship with a small letter.

In Serbin, 22 December 1865
Jan Kilian, Pastor

[Biar, Christian Symmank]

[1865] Kilian to Saxon Church and School Paper [Draft] [CHI] For reproduction in the Sächsischen Kirchen- und Schulblatt



Serbin, 22. Dezember 1865

Die Frucht meines im vergangenen Jahr an Eure Hochwürden geschickten Briefes, ist mir durch den Geistlichen E. [C.?], der mir im vergangenen Winter aus W. schrieb, zur Kenntnis gebracht worden. Er ließ mich nämlich wissen, daß er meinen sehnlichen Wunsch, nach Sachsen zurück zu kehren, in den Serbske Nowiny gelesen habe, daß aber nach menschlichem Ermessen wenig Hoffnung besteht, daß sich irgendein sächsischer Kandidat oder Lehrer bereit fände, an meine hiesige Stelle zu treten. Deshalb schrieb er mir auch, daß ein Niederlaustizer Sorbe, mit Namen G. Lehnik (Lehnigk), im Praxis-Seminar in St. Louis (Amerika) studiert. Ich habe mich nach ihm erkundigt, als nach Beendigung des Krieges die Absendung eines Briefes möglich war, und erhielt als Antwort, daß Lenik bereits Prediger im Land Missouri ist und den Ruf eines ehrlichen jungen Menschen genießt. Dieser könnte vielleicht auf meine Stelle berufen werden, wenn ich in Anbetracht aller Umstände überzeugt wäre, daß mein Wunsch nach Sachsen zurück zu kehren, auch wirklich Gottes Wille ist. Doch ich weiß noch nicht, ob der Geistliche Lenik hierher kommen möchte.

Darüber hinaus ist es infolge des Abdrucks meines Briefes, daß ich nach Sachsen zurückkehren will, geschehen, daß ich aus Spremberg in der Niederlausitz eine Berufung in meine alte Pfarrgemeinde in Preußen erhalten habe, weil diese jetzt wieder vakant ist. Bevor ich jedoch sagen kann, ob ich nach Preußen gehe oder nicht, muß ich wissen, welcher Meinung die dortigen Lutheraner im Hinblick auf das Kirchenregiment sind. Um das zu erfahren, habe ich im November einen langen Brief nach Spremberg geschickt.

Der Hauptgrund, dessentwegen ich ins Sorbenland zurückkehren wollte, ist der hiesige Mangel an höheren Schulen. Mein älterer Sohn wird kommende Ostern 14 Jahre alt und müßte jetzt eine Oberschul-Ausbildung erhalten. Ich kann ihm schlecht einen besonderen Unterricht geben, weil unsere Pfarrgemeindeschule meine ganze Zeit beansprucht. Aufs Gymnasium der Missouri Synode, das seinerzeit zur Kriegszeit von St. Louis nach Fort Wayne im Land Indiana verlegt wurde, kann ich meinen Sohn nicht schicken. Entfernung ist zu groß und das Reisen sehr beschwerlich. Deshalb wollte ich in meine Lausitz zurückkehren, um die Oberschule nahe zu haben.

Aber letztendlich würde es mir doch schwerfallen, meine hiesige Pfarrgemeinde, mit der ich mich gut stehe, zu verlassen. Geldnot plagt nicht und mit meinen Einkünften kann ich zufrieden sein. Der jetzige hohe Baumwollpreis bringt unserer Kolonie viel Geld.

Jedoch habe ich meine Anwandlung, in die alte Heimat zurück zu kehren, noch nicht ganz aufgegeben, besonders, wie gesagt, meiner Kinder wegen, denen ich eine bessere Ausbildung wünsche, als man hier bekommen kann. Der Wille des Herrn geschehe.

Ich verbleibe, indem ich mich Eurer weiteren Gütigkeit empfehle, mit Verehrung Eurer Hochwürden

untertänigst
Jan Kilian, Geistlicher.

Bekanntmachung.
Herr C. F. W. Walther, Professor am Geistlichen Concordia-Kollege in St. Louis, in Land Missouri, schrieb mir unlängst: “Etwa vor einem Jahr las ich einige Zeilen in einem Brief, den Sie nach Sachsen geschrieben hatten und den das sächsische “Kirchen-und Schulblatt”auszugsweise mitgeteilt hatte. Darin brachten Sie Ihre Unzufriedenheit mit unserer Synode zum Ausdruck und daß Sie sich deswegen von ihr ferngehalten haben. Unter anderem äußerten Sie unter Bezug auf unsere Synode auch, Sie seien entschiedener Gegner der fanatischen Chiliasten (Tausendjahr-Anhänger) wie auch Gegner der Antichiliasten (Gegner der Lehre vom 1000-jährigen Königreich).”

Dieser Brief gibt Veranlassung, zunächst zu sagen, daß ich mich von der erwähnten deutschen Synode in Missouri usw., deren Mitglied ich seit 1855 bin, in keiner Weise ferngehalten habe, sondern daß auf meinen Vorschlag auch meine hiesige Pfarrgemeinde sich anschickt, sich dieser Synode anzuschließen.

In keiner dieser amerikanischen Synoden, die sich nicht als lutherisch bezeichnen, vermochte ich meine kirchliche Heimat zu suchen und zu finden, es sei denn in der Missouri Synode, die ja schließlich von Sachsen gegründet wurde. Diese Synode ist ein mächtiger, gesegneter Zeuge der Treue in diesem Teil der Welt. Ihre Schriften sind meine Freude in meiner Einsamkeit.

Nur das vermochte ich nicht zu ertragen, daß im Streit um die Hoffnung auf bessere Zeiten auf Erden in dieser meiner Synode der ausgebrochene Antichiliasmus als dominierende Lehre der Synode in erwähnter Hinsicht auftritt. Denn so sehr wie auch ich einverstanden bin, daß ich gemäß des 17. Artikels der Augsburgischen Konfession die irrigen Auswüchse des Chiliasmus verwerfe, so sehr bin ich dennoch auch der Meinung, daß die Grundsätze des Chiliasmus, die auf biblischen Aussagen beruhen, sich durch Auslegungen, denen man schwerlich zu folgen vermag bzw. durch einfache Ausdrücke der Zukunftsbefragung nicht abweisen lassen. Deshalb bin ich für mich selbst, weil meine Pfarrgemeinde mit dieser Frage bisher noch nicht konfrontiert war, bis jetzt in diesem Punkt mit meiner Synode noch nicht übereingekommen.

Trotz alledem steht es mir nicht zu, den Antichiliasmus meiner Synode so streng herauszustellen, wie es geschehen ist, denn es könnte vielleicht mein Verständnis der Heiligen Schrift unvollständig sein. Deshalb ziehe ich jene entschiedene Äußerung hiermit öffentlich zurück.

Bei dieser Gelegenheit übersende ich allen meinen alten Freunden im heißgeliebten Sachsen meine herzlichsten Grüße.

Ich gebe ihnen die Information, daß sie jetzt ohne Hindernisse Briefe nach Texas schicken können, und meine Adresse lautet: Rev. John Kilian, Serbin, Bastrop Co. Texas.

Vielleicht läßt sich doch einer meiner Bekannten dazu bewegen, die alte Bekanntschaft mit einem Brieflein zu erneuern.

In Serbin, 22.Dezember 1865.
Jan Kilian, Geistlicher.
[Musiat]

[1865] Kilian to Saxon Church and School Paper [Draft] [CHI]
Zum Abdruck im Sächsischen Kirchen- und Schulblatt


View user's profile View All Posts By User

  Go To Top

Powered by XMB 1.9.12
XMB Forum Software © 2001-2021 The XMB Group