The Wendish Research Exchange
Not logged in [Login ]
Go To Bottom

Printable Version  
Author: Subject: 113.400 Bünger to Kilian [CHI, Serbin Collection] 2 Mar 1871
mersiowsky
Super Administrator
*********




Posts: 2215
Registered: 2-13-2011
Member Is Offline


[*] posted on 8-6-2015 at 04:46 PM
113.400 Bünger to Kilian [CHI, Serbin Collection] 2 Mar 1871


St. Louis, March 12, 1871

Honorable Brother in the Ministry,

I received your letter safely, also the exchange of $100 in gold. For the same, I received $100 in currency. I have paid out the money to the following:

To Mr. Barthel-$23.50
To Mr. S. Lange-$36.00
To Rev. Professor Craemer-$22.00
To Rev. Fick-$28.50
Total: $110.00

The three listed first will send you a receipt with an accompanying letter. Rev. Fick will send his thanks in writing. I want to thank you for doing the installation of Rev. Pallmer. I was happy that you tolerated the opponents in a gentle way. We need to learn gentleness in the school of our Lord. But I was not happy, that Pallmer’s church, “turned up their noses at you”. Why did those people not let the church stand where it was standing? I don’t know the reason, but I would like to believe that it was not done maliciously. I also want to thank you for your concern with the newly established congregation in Blackjack Spring. I have today, recommended to this congregation the candidate, Mr. Andreas Schmidt, who is a Wend from the vicinity of Bautzen. He is a loving, god fearing young man. If the congregation decides to call him, he could be there by Easter. So you would again receive a Synodical assignment to ordain and install him. Mr. Proft has been called to West Yewa in Burleson County. But he cannot arrive before July. He first has to completer his examinations. So now, Texas is getting more and more pastors from the Synod. Now, a Texas Conference could be established, perhaps even a Southern District of Synod. So, despite your age, you cannot now step back, but will have to use your gifts that were given to you. Under the circumstances, I have sent along a Call Diploma to Mr. Luck. If this was to be distributed, I would ask you to be so kind as to advise the people. Nearly a month ago, I made up the Call Diploma for the West Yewa congregation, and noted that a neighboring congregation in this way had issued a Call. Perhaps you have written up the Call Diploma yourself. It is good that you had encouraged the use of the Holy Scriptures. Not enough students are studying the writings of Luther. Our Seminary in St. Louis has been greatly blessed, not only with good instructors, but also with a large number of good, diligent students. There are now 150 students here. Your support of your own students, which is the case with most students, is most welcome. Also continue to think of them at other happy occasions.

In long-standing love,
Your, J. F. Bünger

[Translated by Ed Bernthal]



St. Louis, den 12 März 1871
]
Erhwürdiger geherter Herr Amtsbruder,

Ihren Brief hab ich richtig erhalten, auch das Wechsel auf 100 Dollars in Gold. Für derselben habe ich 100 Dollars in Courant enthalten. Das Geld habe ich folgendenmasen ausgezahlt:

An Herrn Barthel-$23.50
An Herrn S. Lange-$36.00
An Herrn Prof. Crämer-$22.00
An Herrn Pastor Fick-$28.50
Total-$110.00

Die drei ersten Posten werden in den betreffenden Zuschriften quitirt werden. Herr P. Fick wird seinen Dank schriflich abstallten. Für die Einführung des Herrn P. Pallmer sage ich Ihnen meinen Dank. Es freut mich das Sie samftmüitg der Widrige entragen. Wir sollen ja in der Schulle unseren Herren Samftmütigkeit lernen. Mir gefält es auch nicht, das die Pallmerrische Kirche Ihnen vor die Nase gesetzt worden. Warum haben die Leute nicht die Kirche stehen lassen, wo sie standt? Denn Grund denen weis ich nicht, will aber gern glauben, das es kein böses gewesen ist. Auch für Ihre Mühewaltung wegen den neugebildenten Gemeinde in Blackjack Spring sage ich Ihnen Dank. Ich habe heute dieser Gemeinde Herrn Candidate Andreas Schmidt, auch einen Wenden aus der Nahe von Bautzen in Sachsen vorgeschlaggen. Er ist ein lieber, gottseliger junger Mann. Wenn die Gemeinde ihn beruft so kann er zu Ostern dort sein. Dann bekommen sie wieder eine Synodalarbeit, denselben zu ordinieren und zu einführen. Herr Proft ist nach West Yewa, Burleson County, berufen. Er würde aber erst in Juli dort antreten können. Er mus erst seine Examen bestehen. So noch bekommt Texas immermehr Prediger unsere Synode. Es kann nun ein Texas-conference entstehen, vielleicht gar auch ein Südlicher District der Synode. Sie dürfen sich also trotz Ihres Altern nicht so zurückziehen, sondern müssen mit die Gabe, die Ihnen gegeben ist, dienen. Ich habe um Wirtlauftigkeiten zu den Herrn Luck zugleich ein Vocationes Diploma mitgeschickt. Sollte man darauf Austellungen machen, so werden Sie mahl die Güte haben und die Leute zu ausweichen. Fast monatlich habe ich das Vocations diploma der West Yawär Gemeinde abgeschrieben und das auch bemerkt, das eine Nachbargemeinde in dieser Weise einen Beruf ausgestellt hat. Vielleicht haben Sie selbst den West Yewaren die Vocations geschrieben. Sie ist eben ganz gut, das Sie neben der h. Schrift die Schrift Aufmunterung genossen. Luthers Schriften können nich genug studiert werden. Unser Seminar in St.Louis ist sehr gesegnet, nicht nur mit guten Lehrern, sondern auch mit einer ganzen Anzahl von guten, fleisichen Studenten. Es sind über 150 Studenten jetzt hier. Euer Unterstützung der euren Studenten, was aber die allermeisten sind, ist sehr wilkommen. Gedenken auch ferner derselben bei fröhlichen Gelegenheiten.

In alten Liebe,
Ihr, J. F. Bünger

[Transliterated by Ed Bernthal]

Letter 113.4.1 2 Mar 1871.25.jpg - 221kB

Letter 113.4.2 2 Mar 1871.25.jpg - 240kB
View user's profile View All Posts By User

  Go To Top

Powered by XMB 1.9.12
XMB Forum Software © 2001-2021 The XMB Group