The Wendish Research Exchange
Not logged in [Login ]
Go To Bottom

Printable Version  
Author: Subject: 113.700 Bünger to Kilian [CHI, Serbin Collection] 25 Jun 1871
mersiowsky
Super Administrator
*********




Posts: 2215
Registered: 2-13-2011
Member Is Offline


[*] posted on 8-6-2015 at 06:38 PM
113.700 Bünger to Kilian [CHI, Serbin Collection] 25 Jun 1871


St. Louis, June 26, 1871

Rev. Johann Kilian, Serbin, TX

Dear Brother,

It is not out of disrespect that I answer your last letter so late. I always have enough letters to write which are not always responded to; therefore letters remain of greater value that only hold with more healing. Your valued letter now contains also now a most important reconciliation from the belated invitation of the St. Paul congregation to come to their church dedication and of your behavior in this matter. Everything about it is offensive, first to be invited at the last hour and especially to apologize to you to announce the observance in your congregation (only) 8 days before from the pulpit, to everyone’s shock what by its late arrival, the invitation was no longer possible. Otherwise, would you have taken part in the church dedication? Considering the tension of the two congregations, it is truly right toward the furthering of unity, when Pastors and Elders of the congregation go ahead with a good example of brotherliness and harmony. It is truly a blessed work to establish and to maintain peace. And the God of Peace, will also in Serbin, as in other places, let the work of peace succeed. A diligent coming together is very helpful to that end. And I know, that you have been ever ready for that, as the installation of Pastor Pallmer has moved on. You will also now have truly brought in Pastor A. Schmidt. I have some concern if also Pastor Schmidt will allow the relationship there to grow.

He at least will not act in a hurry; as it has continued long until he has finally come forth. It is impossible for me to stipulate which day you desire to install him. I have appointed him to go to you and if necessary, to wait until he can be inducted. The people in Black Jack are also, through the tardiness of Pastor Schmidt, will be set on a hard tests. Now will truly all be in order.

But further, I ask you to ordain and install Candidate Proft as Pastor of West Yegua. You can truly take along Pastor Palmer as assistant. I hope this Spring that Professor Walther will travel to New Orleans and at the same time the Conference can be held at the same time. Bring with you also Pastor Braun from Houston. Also a preacher in New Orleans, Mr Medinger, (who) will join himself in this Conference. Thus will then come about a Southern Conference of 15 Pastors. We had gladly applied for a Circuit Rider for the South, but we lacked a person. 22 completed the exam and 62 congregations desired preachers.

In always love and respect,
Yours, J. F. Buenger

[Translated by H. Melvin Symmank]



St. Louis, den 26. Juni 1871.

Rev. Johann Kilian, Serbin, Tex.

Geliebter Herr Amtsbruder,

Nicht Geringschätzung ist es, daß ich Ihren letzten Brief so spät beantworte. Ich habe immer genug Briefe zu schreiben, die durchaus nicht aufzuschieben sind; daher bleiben Briefe, die mehr nur Mittheilungen erhalten, länger lieben. Ihr werther Brief enthält nun auch hauptsächlich eine Mittheilung von der späten Einladung der St. Petrigemeinde, zu deren Kirchweih zu kommen, und von Ihrem Verhalten in dieser Sache. Allerdings ist es kränkend, erst in der letzten Stunde eingeladen zu werden. Und besonders entschuldigt Sie die Observanz in Ihrer Gemeinde, jeden Ausfall der Predigt 8 Tage vorher von der Kanzel zu vermelden, was bei dem späten Eintreffen der Einladung nicht mehr möglich war. Sonst würden Sie wohl an der Kirchweih Theil genommen haben? Bei der Spannung der beiden Gemeinden ist es gewiß zur Einigkeit recht förderlich, wenn die Pastoren und Vorsteher den Gemeinden mit einem guten Exempel der Brüderlichkeit und Eintracht vorangehen. Es ist ja ein seliges Werk, Frieden zu stiften und zu erhalten. Und der Gott des Friedens wird auch in Serbin, wie an andren Orten, das Werk des Friedens gelingen lassen. Ein fleißiges Zusammenkommen ist dazu sehr förderlich. Und ich weiß, daß Sie gerade dazu bereit gewesen sind, wie die Einführung des Past. Pallmer gezeigt hat. Herrn Pastor A. Schmidt werden Sie wohl nun auch eingeführt haben. Etwas Sorge habe ich, ob auch P. Schmidt den dortigen Verhältnissen wird gewachsen sein.

Übereilt wird er wenigstens nicht handeln; denn es hat lange gedauert, bis er endlich fortgekommen ist. Ich konnte Ihnen unmöglich vorschreiben, welchen Tag Sie ihn einführen möchten. Ich habe ihn angewiesen, zu Ihnen zu gehen und nöthigenfalls zu warten, bis er eingeführt werden kann. Die Leute in Black Jack sind auch durch die Langsamkeit des P. Schmidt auf eine harte Probe gesetzt worden. Nun wird wohl Alles in Ordnung sein.

Abermals bitte ich Sie, Herrn Cand. Proft als Pastor von West Yegua zu ordinieren und einzuführen. Sie können wohl Herrn P. Pallmer als Assistenten mitnehmen. Diesen Herbst hoffe ich, daß Prof. Walther nach New Orleans reisen wird. Zu gleicher Zeit kann dann gleich die Conferenz daselbst abgehalten werden. Bringen Sie nur Herrn Past. Braun von Houston mit. Auch ein Prediger in New Orleans, Herr Medinger, wird sich dieser Conferenz anschließen. So wird denn wohl eine südliche Conferenz von 15 Pastoren zu Stande kommen. Gern hätten wir für den Süden einen Reiseprediger angestellt, aber es fehlt uns an Personen. 33 machen jetzt das Examen und 62 Gemeinden wollen Prediger.

In steter Liebe und Achtung
Ihr J. F. Bünger.

]Transliterated by Christian Symmank]

Letter 113.7.1 26 Jun 1871.50.jpg - 308kB

Letter 113.7.2 26 Jun 1871.50.jpg - 290kB

Letter 113.7.3 26 Jun 1871.50.jpg - 294kB

Letter 113.7.4 26 Jun 1871.50.jpg - 337kB
View user's profile View All Posts By User

  Go To Top

Powered by XMB 1.9.12
XMB Forum Software © 2001-2021 The XMB Group