The Wendish Research Exchange
Not logged in [Login ]
Go To Bottom

Printable Version  
Author: Subject: 124.560 Kilian to Bünger [CHI, Serbin Collection] 6 May 1873
mersiowsky
Super Administrator
*********




Posts: 2215
Registered: 2-13-2011
Member Is Offline


[*] posted on 8-10-2015 at 10:08 PM
124.560 Kilian to Bünger [CHI, Serbin Collection] 6 May 1873


Serbin 6 May 1873
The Rev. J. F. Bünger, St. Louis, Mo.

Dear President!

I hope to God that you have remained our district president. For you are the man who I can speak to when I am in need. You do not keep silence from my letters and do not answer me with grenades. God will repay you.

Concerning the conference that is now taking place at Spring Creek (Rose Hill) that I could not attend. My wife was so gravely ill that I could not leave her. But my son Gerhard went there. The congregational assembly which met on April 21 gave him the time off.

My fellow Wendish pastors in Texas have taken a peculiar reserved position toward me, as if a storm would break loose above me, while I am in good standing with the fellow German pastors. Pastor Schmidt, from what I understand, wants to come on July 1as a robber queen bee in order to descend in my apiary. They have already built a new church for him in Fayette County.

This strange situation caused me to compose a following copy “Theses concerning separation.” I am sharing these with you, but retain the authority over their use. In the event the demon of separation in Serbin becomes too bloody, it is possible that I must publish an enlargement of these theses.

After the German nationalism in Serbin has almost been conquered, a Wendish nationalism seems now to wish to step on the battlefield. Signs are already visible. Pastor Schmidt, who is half Hermannsburger, will be suitable.

This letter is a preliminary one and should prepare you for what will follow.

That is why I am enclosing a copy of the answer which Carl Teinert and his associates received from the congregational assembly at St. Paul last April in response to their separation document.

With that I remain in the Lord.
Sincerely, Johann Kilian P.

[GRN; Biar]



Serbin am 6ten Mai 1873
Rev. J. F. Bünger, St. Louis, Mo.

Hochwürdiger, Geliebter Herr Präses!

Daß Sie unser Districtspräses geblieben sein mögen, hoffe ich zu Gott. Denn Sie sind der Mann, mit dem ich in der Noth reden kann. Sie schweigen nicht auf meine Briefe und antworten mir auch nicht mit Granaten. Das wird Ihnen Gott lohnen.

Zur Conferenz, die in Spring Creek (Rose Hill) jetzt tagt, konnte ich nicht gehen. Meine Frau wurde so bedenklich krank, daß ich sie nicht verlassen konnte. Mein Sohn Gerhard aber ist hingegangen. Er hat Urlaub dazu von der Gemeindeversammlung, die am 20sten April gehalten wurde.

Meine Wendischen Amtsbrüder in Texas haben eine eigenthümlich zurückhaltende Stellung zu mir genommen, als sollte ein Wetter über mich losbrechen, während ich mit den Deutschen Amtsbrüdern gut stehe. P. Schmidt soll den Vernehmen nach am 1sten Juli kommen wollen um als Raubweisel in meinem Bienenstand sich niederzulassen. Man baut ihm bereits eine neue Kirche in Fayette Co.

Diese absonderliche Situation veranlaßte mich bei folgende in Abschrift "Thesen über Separation" aufzusetzen. Dieselben theile ich Ihnen anbei mit, behalten aber mir die Vollmacht darüber vor. Sollte mir's der Separationsteufel in Serbin zu bunt machen, so kann es kommen, daß ich diese Thesen vielleicht vermehrt, veröffentlichen muß.

Nachdem der Deutschnationalismus in Serbin beinahe überwunden ist, scheint nun ein Wendischer Nationalismus auf dem Plan treten zu wollen. Anzeichen sind schon vorhanden. P. Schmidt, der halb__ Hermannsburger wird dazu passen.

Dieser Brief ist ein vorläufiger und soll auf das, was weiter folgen wird, vorbereiten.

Darum sende ich Ihnen anbei auch eine Abschrift der Antwort, welche Carl Teinert u seine Genossen auf ihr Separationsschrift von der Gemeindeversammlung zu St. Paul in verwichenen April erhalten haben.

Damit verbleibe ich im Herrn.
Ew. Hochwürden ergebener, Johann Kilian, P.

[GRN]

Letter 124.56.1 6 May 1873.25.jpg - 183kB

Letter 124.56.2 6 May 1873.25.jpg - 105kB
View user's profile View All Posts By User

  Go To Top

Powered by XMB 1.9.12
XMB Forum Software © 2001-2021 The XMB Group