The Wendish Research Exchange
Not logged in [Login ]
Go To Bottom

Printable Version  
Author: Subject: 130.010 Lieb to Teinert [CHI, Repp Collection] 29 Jun 1874
mersiowsky
Super Administrator
*********




Posts: 2215
Registered: 2-13-2011
Member Is Offline


[*] posted on 8-14-2015 at 10:42 AM
130.010 Lieb to Teinert [CHI, Repp Collection] 29 Jun 1874


Brenham, June 29, 1874
Mr. Carl Teinert

Honored Sir!

Your valued letter of the 25th deeply affected us, so much more as we were awaiting each day a promised visit from the dear and blessed departed Pastor Zapf. And as I had already thought about writing to him about his long delay to receive a message from him, there came the dear mail about him announcing his illness, his death and burial.

O how unfathomable are the ways of the Lord in the way he leads his own, and how incomprehensible are His works! He, who according to our thinking, was a blessing among us, beloved, honored, and respected, now had to step down from his work in the Lord’s vineyard, and after short service, can rest from his work, while he was still young and energetic to serve for many years in the Word of the Lord for which we hoped. O what a heavy blow that must have been for you, dear congregation. And his departure was a great loss for our Synod for whom we had such high expectations. So this is not an empty expression since I learned to know him as such who with great confidence in his Call had a bright outlook for the future.

We all will miss him for a time as a beloved, faithful servant and friend and brother in Christ, till we also, as he has, have overcome and stand before the throne of God to sing with him the song of the new covenant. There in the Light we will understand what here on earth was dark, that incomprehensible thing that happened here we will call wonderful and holy. And what joy we will be given to be with each other and to experience having each other again.

May the Lord of Life make us worthy of that. With you, my dear congregation, I sorrow over your loss. But permit me to preach for you till you will again be cared for.

I have therefore taken it upon myself, as God wills, to preach for you on the 8th Sunday after Trinity. I will, in any event, send you a post card to inform you as to picking me up at the station in Giddings.

With all love and sympathy from my loved ones,

As well as from your devoted
S. G. Lieb

[Ed Bernthal]



Brenham, den 29 Juni, 1874
Mr. Carl Teinert

Geehrter Herr!

Ihr Geschätztes vom 25- inst. hat uns schmertzlich berührt, um so mehr, da wir jeden Tag einen uns versprochenen Besuch von den lieben und selig heimgegangenen Past. Zapf erwartenten, u. schon dachte ich daran, ihm zu schreiben, um über das lange Verzägen Auskuft zu erhalten, siehe, da kam die Liebpost von Ihnen, die Krankheit, den Tod u. die Beerdigung desselben anzeigend.

O, wie unerforschlig sind doch des Herrn Wege, aug welche er die Seinigen führt, u. wie unbegreiflich sein Thun! Er, der nach unsern Begreifen ein Segen unter Ihnen war, geliebt, geehrt, u. geachtet, mus abtreten seine Arbeit im Weinbergs des Herrn einstellen, darf Feierabend machen nach kurzer Arbeit; während er noch jung und rüstig für viele jährige Dienstzeit am Worte des Herrn Hoffnung machte. O, welch ein harter Schlag mus das führ ihre l. Gemeinde sein, u. wenn ich sein Hinscheiden einen grosen Verlust unsere Synode machte, indem er zu den besten Hoffnungen berechtige so ist das keine leere Redenart, den ich lernte ihn koenen als einen solchen, der mit grosser Berufstrauen eine schöne Aussicht für die Zukunft gewarlichsten.

Wir alle haben einen lieben, treuen Gehilfer u. Freund, u. Bruder in Christi für eine Zeitlang zu vermissen, bis wir auch we er überwunden haben, u. vor dem throne Gottes das Lied des Neuen Bundes mit ihm anstimmen. Da werden wir im Licht erkönen, was uns auf Erden dunkel war, das wunderbar u. heilig nennen unerforschlich hier geshah. Und welch eine Freude wird dann das einander wieder gegebend werden, einander wieder haben verursachen!

Der Herr des Lebens mache uns tüchtig dazu. Dir meiner lieben Gemeinde mit ihnen trauert über ihren Verlust, so erlaubt sie mir, sie u. da bei ihnen zu predigen, bis sie wieder ersorgt sind.

Ich habe daher mir vorgenommen, so Gott will, für sie am 8ten Sont. Post Trinit. zu predigen, werde aber jedenfalls noch vorher mit einer Postkarte sie wegen den Abholen von der Station Giddings berichtigen.

Mit aller Liebe u. Teilnahen grüssen die l. meinigen

Sowie Ihr Ergebener,
S. G. Lieb

[Ed Bernthal]

Repp, 015.1.25.jpg - 341kB

Repp, 015.2.25.jpg - 293kB
View user's profile View All Posts By User

  Go To Top

Powered by XMB 1.9.12
XMB Forum Software © 2001-2021 The XMB Group