The Wendish Research Exchange
Not logged in [Login ]
Go To Bottom

Printable Version  
Author: Subject: 130.200 Kilian to Schick [TWHS, Blasig Collection] 13 Aug 1874
mersiowsky
Super Administrator
*********




Posts: 2215
Registered: 2-13-2011
Member Is Offline


[*] posted on 8-14-2015 at 05:26 PM
130.200 Kilian to Schick [TWHS, Blasig Collection] 13 Aug 1874


Serbin, Lee Co., Texas 13 August 1874
To Prof. G. Schick, Fort Wayne

Dear Professor!

As a result of your dear letter of July 20, I have decided to let my son leave next September 1 for Fort Wayne. My oldest son, Gerhard, at this time my school teacher, will, God willing, take him. Yesterday I wrote my official letter with that intent to Director Hanser. The letter (to Director Hanser) is enclosed in this letter to you. I also mentioned to the Director that I will be sending the money to you, naturally with his and your prior approval.

What you said in reference to my differences with the officials of our synod in St. Louis is comforting to me. I can well imagine that the brethren in Fort Wayne steer clear of our misery and that the entire Synod carries no guilt for the disorder that we in Serbin are creating. That is why I am sending my son, trusting in God, to Fort Wayne and with the confidence that a pastor will be made out of him. While he is going of his free will and even wept when it seemed as if financial shortage would hinder his proposed journey. I have enough outstanding claims of money but now in haste only with difficulty come up with the necessary money. I thought the school year started after Easter. This is the reason for the predicament into which I ran when I misread the notice in Der Lutheraner, No. 14.

Your extensive writing to me about your fever pleased me. For it reassured me, because fever from colds are not horrible for me. The same also occurred in many areas of my old homeland. The fever which ravages here more or less every year is worse because it is bilious fever [typhoid], which is often fatal. Now, however, my Herman survived it well in Texas. That is why I hope that your northerly fever will not bother him much.

The long distance from home will most likely make Herman homesick, even though he now strives to leave. I and the mother will find it equally difficult to bear Herman’s departure. I surely believe that I will never see my Herman again once he is gone. Because in 1871 I was very ill and again in 1873. The intense nervousness, which I have suffered since then, is continually nourished by various circumstances. A journey to Europe, that would bring me outdoors, would be good for me, yet man proposes and God disposes.

I close. With heartfelt thanks for your friendly letter and for your willingness with which you together with other friends will take my Herman in, I remain in the Lord,

Your servant, Johann Kilian, P.

[GRN; Biar]



Serbin, Lee Co Texas am 13ten August 1874
An Herrn Prof. G. Schick, Fort Wayne.

Geliebter Herr Professor!

Infolge Ihres lieben Schreibens vom 20 sten Juli habe ich mich entschlossen, meinen Sohn zum kommenden 1sten September nach Fort Wayne gehen zu lassen. Mein ältester Sohn Gerhard, z.Z. [zur Zeit] mein Schulmeister, wird ihn, so Gott will, geleiten. Gestern schrieb ich meinen officiellen Brief deshalb an Herrn Director Hanser. Dieses Schreiben dem das verlangte Zeugniß beigelegt ist, geht mit diesem an Sie gerichteten Briefe zugleich von hier ab. Ich habe dem Herrn Director auch bemerkt, daß ich die Gelder für Hermann an Sie schicken will, natürlich mit seiner und Ihrer vorherigen Einwilligung.

Was Sie in Beziehung auf meine Differenz mit dem Präsidium unserer Synode in St. Louis sagen, ist mir tröstlich. Ich kann mir wohl denken, daß die Herren Brüder in Fort Wayne unsern Jammer fern stehen und daß auch die ganze Synode an der Zerrüttung die uns in Serbin zu schaffen macht keinerlei Schuld trägt. Darum sende ich meinen Sohn im Vertrauen auf Gott nach Fort Wayne und habe die Zuversicht daß ein Pastor aus ihm werden wird. Weil er aus freiem Triebe geht und sogar schon geweint hat als, vor Kurzem Geldnoth seine beabsichtige Reise verhindern zu wollen schien Ich habe so viel Geld außenstehen, als nöthig ist, aber ich kann jetzt nur mit ___ Sch __ in der Hast das Nöthige bekommen. Ich dachte, das Schuljahr ginge nach Ostern an. Darum versetzte mich die "Bekanntmachung" die ich in No.14 Des Lutheraner las in Verlegenheit.

Daß Sie mir über Ihre Fieber so viel schrieben ist mir lieb. Denn es beruhigt mich, weil kalte Fieber mir nicht schrecklich sind. Dieselben kamen auch in manchen ebenen Gegenden meiner alten Heimath vor. Die Fieber, welche hier alle Jahre mehr oder weniger hausen, sind schlimmer, weil sie Gallenfieber sind, die oft tödtlich werden. Nun ist aber mein Hermann in Texas doch gut durchgekommen. Darum hoffe ich, daß ihm Ihre nordischen Fieber nicht viel anhaben werden.

Die weite Entfernung vom Hause wird unserm Hermann doch Heimweh bringen, so sehr er auch jetzt fortzukommen trachtet. Mir und der Mutter wird es gleichfalls schwer genug werden, die Abwesenheit Hermann's zu ertragen. Ich glaube kaum, daß ich meinen Hermann, wenn er einmal fort sein wird, jemals wieder sehen werde. Denn ich war 1871 schwer krank und 1873 wieder. Die große Reizbarkeit, an der ich seitdem leide, wird durch verschiedene Verhältnisse immerfort genährt. Eine Reise noch Europa, die mich ins Freie brächte, würde mir gut sein, doch der Mensch denkt und Gott lenkt.

Ich schließe. Mit herzlichem dank für Ihren freundlichen Brief und für die Bereitwilligkeit, mit der Sie sammt dem andern Freunden meines Hermann sich annehmen werden, verbleibe ich im Herrn.

Ihr ergebener Johann Kilian, P.

[GRN; Biar]

130.2.1 Kilian to Schick.60.jpg - 127kB

130.2.2 Kilian to Schick.60.jpg - 112kB
View user's profile View All Posts By User

  Go To Top

Powered by XMB 1.9.12
XMB Forum Software © 2001-2021 The XMB Group