The Wendish Research Exchange
Not logged in [Login ]
Go To Bottom

Printable Version  
Author: Subject: 131.000 Kilian to Rychtar [Sorbian Archives, CHI, Serbin Collection] 3 Nov 1874 Wendish
mersiowsky
Super Administrator
*********




Posts: 2215
Registered: 2-13-2011
Member Is Offline


[*] posted on 8-14-2015 at 11:18 PM
131.000 Kilian to Rychtar [Sorbian Archives, CHI, Serbin Collection] 3 Nov 1874 Wendish


Serbin, Lee Co. Texas
3 November 1874
To Mr. Rudolph Rychtar in Kotitz, Clergyman

Venerable Brother, Beloved in Christ!

Your sound spiritual periodical Misionski Posoł 1872 and 1873 together with your dear letter of 12 September 1874 sent via Wagner from Lauske reached in good health. I am glad that you and your wife are well. Give my regards to your wife. Also my wife sends you two her regards. Our regards are also directed to Mr. Michalk and his wife.

Like my wife I am also healthy, but last year I was sick for a long time. And my five children are all hale and hearty. My oldest son Gerhard is my teacher.As you know, my second son Bernhard was to become a joiner. He is working at the clergymen Jan Proft from Maltitz, a good joiner, but who also became a clergyman. His parish is located on the West Yegua River, a distance of 14 English miles from me (5 English miles are one German mile). My youngest son Hermann, 14 years of age, was brought to the college in Fort Wayne by his brother Gerhard on 24 August of last year. Fort Wayne in the state of Indiana is a distance of more than 400 German miles from here. In accordance with my wish as well as his my dear Hermann will study theology.

It will require ten years to do this. Our Missouri Synod conducts good schools. Fort Wayne, the American gymnasium, has 300 students and without exception devout teachers. Here at home I have two daughters, Theresia and Hulda. Theresia, who will be 18 years old in December, is a beautiful rose in my garden. But I do not want to let her be picked from my garden prematurely, which is often the case. So I have my anxiety. She is a good seamstress, for that reason I recently bought her sewing machine. Hulda will start school this coming Easter. She will be 13 years old this coming November and for her age is rather large. All my children give much joy. Gerhard married this year and choose a Sorbian from my parish.

My yearly income amounts to 500-600 dollars. Gerhard, who was educated at Addison in the state of Illinois cost me about 1000 dollars. And now Herman, who will become a clergyman, will still be more expensive. His moving expenses from Serbin to Fort Wayne cost me 300 dollars, because he could not make the long journey without his brother Gerhard, who also returned healthy. That is why my difficulties sometimes rest on the lack of money. I would very much like to see your Kotitz plants: the fruit trees in the parish garden, the colorful shrubs and the pine trees and their growth. But I cannot undertake a voyage to Europe from this great distance, even if it would be very good for my health. I invest as much as is possible in my children, which represents my greatest wealth. That is why I can fulfill my desires only piece by piece. I have read your interpretation of Revelation and sent it to Professor Walther, our synod’s leader, in St. Louis. However, he did not write me whether or not your books arrived there. We had steady friendly correspondence with each other over the past 12 years. But from the moment on after my congregation following my unwise advice joined the German Missouri Synod in 1866 everything changed. Since 1867 Walther did not answer any of my letters not even with one syllable, neither for good nor for bad. In 1869 by means of a German teacher, whom we had called due to our stupidity, a branch originated which was strengthened by some of our Sorbs. These hyper-Germans worked with all their might to do away with Sorbianism in the school and church. But since the larger number of Sorbs, and also a part of the Germans rejected this revolt, a breach ensued in the parish church in Serbin in 1870. Two parts of my congregation fell away, namely, Proft’s congregation at West Yegua and St. Peter congregation in Serbin. No one discussed this with me. The church authorities in St. Louis brought about everything by themselves. I do not believe that any consistory in Europe would have dealt this way. Do not bring this in the open as long as I have to stay in Serbin. Every publication of these proceedings gave me annoyance and strife.

The Missouri Synod is still a flourishing synod and brings America great blessing. But I am afraid that it will deteriorate into some kind of popish legality, just like what happened to the Breslauer [Synod], so that it will not endure. It satisfies the confessional fellowship of the Christian Church, that the gospel is preached in its clarity and the two sacraments are dispensed according to God’s word [Augsburg Confession C, Article 7]. But I’m afraid that soon it will be said of us just like the Breslauers: “That is not sufficient, but there have to also be some other human statutes.” May God be with us that we take a good look around before we lapse into some human legality, which is execrated in the letter of the sainted Apostle Paul’s letter to the Galatians.

I now have a Sorbian congregation and also a small German congregation, which does not want to join the other one, even though it is pressured to do so. On all Sundays and holidays I preach in Sorbian and German, like I did in Kotitz. My whole congregation consists of 470 souls, from these one half of the Sorbian St. Peter congregation, about half of my congregation went to the Sorbian St. Peter congregation of about 300 souls, of which half are Sorbs and their participation in the revolt in favor of Germanism is beginning to show regrets. During the past year, on 1 September, Clergyman Jan Palmer, who was a Sorb, died. Then these hyper-Germans called a German to be their clergyman, named A. D. Greif. Now the Sorbs of the congregation over there have been betrayed and helpless. So now various needs came about that also could affect me. But the Sorbs over there, who joined in the uproar to the benefit of Germanism, have themselves to blame for this calamity. I cannot and am not allowed to help them, because they are kept tight on the rein. These hyper-Germans are well-protected by the authorities in St. Louis.

That I did not write to you like I wanted to is related to the fact that I was afraid to write to you. Why? Because I was not satisfied with your interpretation of the Revelation of St. John. I am pleased with your other writings and enjoyed your Misionski Posoł. But as far as your interpretation of the Revelation of St. John is concerned, it appears to me that you presumed things which are beyond every criterion. I think differently about various things in this prophecy than you do, but I am not certain enough to risk making my thoughts public. That is why I did not want to praise you nor criticize you. So I would rather keep silent.

One thing I still want to mention. In chapter 13 the Revelation of John mentions two beasts. One of the beasts according to my opinion is the Roman pope; the second one is the emperor, who portrays the union, that is, the Jews and freemasonry. Remember the book by Armonow, Fortbildung des Christenums zur Weltreligion (The Development of Christianity as a World Religion). In the sea of flames Revelation (Joh. 20) mentions only one beast and the false prophets. From this it is clear that the beast (Rev. 13), the false prophet, could be the antichrist. It is important that what is said of the second beast in Rev. 13:12: “He exercises all the power of the first beast before his eyes. He brought the earth and its inhabitants to worship the first beast, whose deadly wounds were healed.”[According to the Unity Translation - Stuttgart 1980] Therefrom I presume that the present imperial opposition to the pope will soon cease and that the martial, Jewish and masonic empire rests with the Roman pope and his angels, the Jesuits, and the Christians, who neither adhere to the Jesuits nor the freemasons will have to suffer. On this Jesuit-masonic path those can easily fall who do not stand fast on the foundation of Article 7 of the Augsburg Confession. You may impart my commentary (to others) if you wish. Nevertheless, I do not contend that I am right, but only state my thoughts.

We have had civil marriages for a long time and baptism is left up to the volition of the individual. So over here we are like the first Christians, living among Jews and gentiles. To you Europeans this is somewhat astonishing. But you also will come to this point just like we in America. Our Lord God does not want to force people, and where complete freedom prevails one recognizes easily what amounts to something and not everything that glitters is gold. As far as matrimonial matters are concerned Dr. Luther (Luther’s Works - Wittenberg Edition of 1553, Part 6 “Matters Pertaining to Marriage”). There he writes: “No one can deny that marriage is a civil matter: like clothing and food, house and land, subject to civil government - so that I find no example in the New Testament that Christ or the apostles were concerned about such matters in which they affected the conscience, as in St. Paul’s letter in 1 Corinthians 7.

Finally, I want to let you know what our State Legislator did to form our new county this year. Frontier areas taken from 4 counties, Bastrop, Fayette, Washington and Burleson, were united to form a county, named Lee County. The county seat of the new county is Giddings, along the railroad that leads to the City of Austin. Austin is the capitol of Texas. For that reason my address is now: Rev. J. Kilian, Serbin, Lee Co., Texas.

With that I end this letter and God and the word of His mercy I commend to you, your wife, your parish and your

Jan Kilian, Clergyman.

P(ost) S(criptum)
Dear Brother:

If the falling away from Holy Baptism should really take place whereby the initiated heathendom is brought to a conclusion, then the most important question will be to whom should the parish properties, the church, the parsonage, the parish land and other unbaptized? To formulate an ecclesiastical law for such an eventuality, should it go to the community or the confessional organization, would be a proposition for a Christian jurist like Mr. Jakub in Bautzen.

“ A prudent man foresees the evil and hides himself ; but the simple pass on, and are punished.” (Proverbs 22:3 & 27:12) Sapienti sat (Enough of wisdom).

Yours in the Lord,
Jan Kilian, Clergyman

[Biar]



Serbin, Lee Co. Texas
3. November 1874
An Herrn Rudolph Rychtar in Kotitz, Geistlicher.

Ehrenwürdiger Bruder, Geliebter in Christus!

Deine kernige geistlich Zeitschrift “Misionski Posoł” 1872 und 1873 mit Deinem lieben Brief vom 12. September 1874 habe ich vergangene Woche durch Wagner aus Lauske erhalten, der mich bei voller Gesundheit antraf. Mich freut, daß Du und Deine Ehefrau gesund seid. Richte Deiner Frau einen Gruß von mir aus. Auch meine Gattin läßt Euch beide grüßen. Ein Gruß von uns beiden geht auch an Herrn Michalk und dessen Frau.

Ich bin gleich meiner Gattin auch noch gesund, war aber im vergangenen Jahr lange krank. Und meine fünf Kinder sind alle frisch und munter. Mein ältester Sohn Gerhard ist mein Lehrer, wie Du weißt, mein zweiter Sohn Bernhard will Tischler werden. Er lernt beim Geistlichen Jan Proft aus Maltitz, ein guter Tischler, der aber Geistlicher geworden ist. Seine Kirchgemeinde befindet sich am Fluß West Yegua, 14 englische Meilen von mir entfernt (5 englische Meilen entsprechen einer deutschen Meile). Mein jüngster Sohn Hermann, 14 Jahre alt, wurde am 24. August vergangenen Jahres von seinem Bruder Gerhard, meinem Lehrer, zur Hochschule nach Fort Wayne gebracht. Fort Wayne, Staat Indiana, liegt mehr als 400 deutsche Meilen von uns entfernt. Mein lieber Hermann wird meinem und seinem Wunsch entsprechend Theologie studieren. Dazu benötigt er zehn Jahre. Unsere Missouri Synode verfügt über gute Schulen. Fort Wayne, das amerikanische Gymnasium, hat 300 Schüler und durchweg gläubige Lehrer. Zu Hause habe ich zwei Töchter, Theresija und Hulda. Theresija, die im kommenden Dezember 18 Jahre alt wird, ist eine schöne Rose in meinem Garten. Aber ich will sie mir nicht vorschnell aus dem Garten pflücken lassen, wie es manchen danach gelüstet. So habe ich meine Not. Sie ist eine gute Schneiderin, deshalb kaufte ich ihr unlängst eine Nähmaschine. Hulda muß kommende Ostern zur Schule. Sie wird im nächsten November 13 Jahre alt und ist für ihr Alter ziemlich groß gewachsen. Meine Kinder aber bereiten mir alle noch Freude. Gerhard hat in diesem Jahr geheiratet und sich eine Sorbin aus der Pfarrgemeinde erwählt.

Mein Jahreseinkommen beträgt 500 -600 Dollar. Gerhard, der in Addison Staat Illinois, fünf Jahre lang zum Lehrer ausgebildet worden ist, hat mich etwa 1000 Dollar gekostet. Und nun wird mich Hermann, der Geistlicher werden muß, noch teurer kommen. Sein Umzug von Serbin nach Fort Wayne kostete mich 300 Dollar, weil er allein die weite Reise nicht ohne seinen Bruder Gerhard machen konnte, der auch gesund heimkehrte. Deshalb beruht mein Kummer mitunter im Mangel an Geld. Ich möchte mir deine Kotitzer Züchtungen, die Obstbäume im Pfarrgarten, die sprießenden Sträucher und die Kiefer und ihr Wachstum herzlich gern ansehen. Aber ich kann bei dieser Entfernung keine Reise nach Europa unternehmen, wenngleich sie meiner Gesundheit sehr dienlich wäre. Ich investiere, soweit ich es vermag, alles in meine Kinder, die mein größtes Vermögen in der Welt darstellen. Daher kann ich die Erfüllung meiner Wünsche nur Stück für Stück verwirklichen.

Deine Interpretation der “Offenbarung des heiligen Johannes” habe ich gelesen und an Professor Walther in St. Louis geschickt, der unsere Synode leitet. Dieser aber hat mir nicht geschrieben, ob Deine Bücher eingetroffen sind oder nicht. Wir haben 12 Jahre hindurch stets freundlich miteinander korrespondiert. Aber von dem Augenblick an, als meine sorbische Gemeinde meinem unklugen Rat folgend 1866 der deutschen Missouri-Synode beitrat, wurde alles anders. Walther hat mir ab 1867 auf keinen meiner Briefe nicht mit einer Silbe geantwortet, weder im Guten noch im Bösen. 1869 entstand durch den deutschen Lehrer, den wir in unserer Dummheit berufen hatten, eine deutsche Sparte, die durch einige unserer Sorben verstärkt wurde Diese Deutschtümler arbeiteten mit Gewalt darauf hin, das Sorbentum in Schule und Kirche abzuschaffen. Weil aber der größere Teil der Sorben und auch ein Teil der Deutschen sich diesem Aufstand verweigerten, erfolgte 1870 der Bruch in der Kirchgemeinde Serbin. Von meiner Pfarrgemeinde sind zwei Stücke weggefallen - nämlich die Proft-Gemeinde bei West Yegua und die St. Petri-Gemeinde in Serbin. Ich bin von niemandem gefragt worden. Das hat die Kirchenobrigkeit von St. Louis alles selbst zustande gebracht. Ich glaube nicht, daß irgendein Konsistorium in Europa so gehaust hätte. Gib dies aber nicht an die Öffentlichkeit solange ich in Serbin verbleiben muß. Jede Bekanntmachung dieser Vorgänge könnte mir Ärger und Krieg bescheren.

Die Missouri Synode ist noch jetzt eine blühende Synode und bringt Amerika großen Segen. Aber ich befürchte, sie wird in irgendeine päpstliche Gesetzlichkeit verfallen, ebenso wie es der Breslauer passierte, daß es nicht mehr heißen wird. Es genügt zur Glaubensgemeinschaft der christlichen Kirche, daß das Evangelium einvernehmlich nach klarem Verständnis gepredigt wird und die beiden Sakramente nach dem Wort Gottes gespendet werden [Confessio] August. C, Artikel 7. Aber bald wird es, so befürchte ich, auch bei uns wie bei den Breslauern heißen: “Das genügt nicht, sondern es müssen auch solche und andere menschliche Statuten sein.” Gott steh uns bei, daß wir uns gut umschauen, bevor wir in irgendeine menschliche Gesetzgebung verfallen, die im Brief des heiligen Apostels Paulus an die Galater verflucht ist.

Ich habe nun eine sorbische Gemeinde und auch eine kleine deutsche Gemeinde, die zur anderen nicht übertreten will, obwohl sie dazu gedrängt wird. Ich predige jeden Sonntag und Feiertag sorbisch und deutsch, wie ich es in Kotitz gehalten hatte. Meine ganze Gemeinde besteht aus 470 Seelen, davon entfällt etwa die Hälfte auf die sorbische Petri-Gemeinde, etwa 300 Seelen, von denen die Hälfte sorbisch ist und sich nach ihrer Teilnahme am Aufstand zugunsten des Deutschtums zu schämen beginnt. Im vergangenen Jahr am 1. September verstarb ihr Geistlicher Jan Palmer, der Sorbe war. Jetzt haben diese deutschtümelnden Führer einen Deutschen als Geistlichen berufen, A. D. Grief mit Namen. un sind die Sorben der dortigen Gemeinde [verraten und] verkauft. So ergeben sich verschiedene Nöte, die auch mich betreffen. Aber die dortigen Sorben, die den Aufruhr zugunsten des Deutschtums mitmachten, haben sich diese Notlage selbst zuzuschreiben. Ich kann und darf ihnen nicht helfen, weil man sie hart an den Zügeln führt. Die Deutschtümler sind bei der Obrigkeit in St. Louis gut angeschrieben.

Daß ich jedoch Dir nicht geschrieben habe, wie ich eigentlich wollte, geht darauf zurück, daß ich mich fürchtete, Dir zu schreiben. Warum? Weil ich mit Deiner Interpretation zur “Offenbarung des heiligen Johannes”nicht in allem zufrieden war. Deine anderen Schriften gefallen mir und Dein “Misionski Posoł” hat mich ergötzt. Aber was Deine Interpretation der “Offenbarung des heiligen Johannes”anbelangt, da schien es mir, daß Du Dich an Dinge herangewagt hast, die über jedes Maß schwer sind. Ich denke über verschiedene Dinge dieses Prophetenwortes anders, als Du, aber bin mir doch nicht so sicher, um mich mit meinen Gedanken an die Öffentlichkeit zu wagen. Deshalb wollte ich Dich weder loben noch kritisieren. Also schwieg ich lieber.

Eins will ich noch erwähnen. Die Offenbarung des Johannes-Kapitels 13 spricht von zwei Tieren. Das eine Tier ist nach meinem Dafürhalten der “römische Papst”, das zweite jedoch der Kaiser, welcher der Union – das ist dem Judentum und dem Freimaurertum - vorsteht. Erinnere Dich an das Buch von Armonow “Fortbildung des Christentums zur Weltreligion.” In dem Flammensee nennt die Offenbarung (Joh 20) nur ein Tier und den falschen Propheten. Somit ist klar, daß das Tier (Offenbarung 13) der falsche Prophet, der Antichrist sein dürfte. Wichtig ist das, was von dem zweiten Tier gesagt wird in Offenbarung 13, 12: “Die ganze Macht des ersten Tieres übte es vor dessen Augen aus. Es brachte die Erde und ihre Bewohner dazu, das erste Tier anzubeten, dessen tödlich Wunde geheilt war”[nach: Das Neue Testament.Einheitsübersetzung. Stuttgart 1980]. Daraus mutmaße ich, das der gegenwärtige kaiserliche Widerstand gegen den Papst bald aufhören wird und das militärische, jüdische und freimauerische Kaiserreich dem römischen Papst und dessen Engeln, diesen Jesuiten, zufällt, und die Christen, die weder zu den Jesuiten noch zu den Freimaurern halten, werden leiden müssen. Auf diesen jesuitisch freimauerischen Weg können leicht diejenigen geraten, die nicht fest auf dem Boden des Artikels 7 des Augsburger Glaubensbekenntnisses stehen. Diesen meinen Kommentar kannst Du mitteilen, wem Du willst. Immerhin kämpfte ich ja nicht dafür daß ich Recht habe, sondern äußere lediglich meine Gedanken.

Die Ziviltrauung haben wir schon lange und die Taufe ist auch dem Willen eines jeden überlassen. Wir sind hier also wie die ersten Christen, leben zwischen Juden und Heiden. Euch Europäern kommt das noch etwas verwunderlich vor. Aber auch Ihr werdet so weit kommen, wie wir in Amerika sind. Der Herrgott will auch kein erzwungenes Volk haben, und wo volle Freiheit herrscht, erkennt man am ehesten, wer was ist und daß nicht alles Gold ist, was glänzt. Was Eheangelegenheiten anbelangt, dazu lies Dr. Luther (Luthers Schriften. Wittenberger Ausgabe 1553, Teil 6 “Von Ehesachen”). Dort schreibt er: “Es kann ja niemand leugnen, daß die Ehe ein äußerlich weltlich Ding ist, wie Kleider und Speise, Haus und Hof, weltlicher Obrigkeit unterworfen - so finde ich auch kein Exempel im Neuen Testamente, daß sich Christus oder die Apostel hätten solcher Sachen angenommen, wo es die Gewissen berührt hat, als [St.] Paulus, [1] Kor., 7.

Zuletzt gebe ich Dir bekannt, was unsere staatlich Legislative, das neue County (Kreis), bei uns in diesem Jahr getan hat. Die Grensbezirke von 4 Countys - nämlich der Countys Bastrop, Fayette, Washington und Burleson - sind zu einen County vereinigt worden, das Lee County heißt. Gerichtsort dieses neuen Countys ist Giddings an der Eisenbahnstrecke, die in die Stadt Austin nach oben führt. Austin ist Hauptstadt von ganz Texas. Deshalb lautet meine Adresse jetzt so: Rev. J. Kilian, Serbin, Lee Co. Tex.
Damit beende ich diesen Brief, und Gott und dem Wort seiner Barmherzigkeit empfehle ich Dich, deine Ehefrau, Deine Pfarrgemeinde und Deinen

Jan Kilian, Geistlicher

P(ost) S(criptum)
Lieber Bruder:

Wenn der Abfall von der heiligen Taufe bei Euch Wirklichkeit werden sollte, womit das bei Euch eingeleitete Heidentum zu Ende geführt würde, da wird sich die wichtigste Frage erheben: Wem werden die kirchlichen Güter, die Kirche, der kirchliche Grund und Boden, das Pfarrhaus, der pfarramtliche Grund und Boden und anderes zugesprochen – den Getaufte oder auch den Ungetauften? Das Kirchenrecht für einen solchen Fall zu entwerfen, ob es auf die weltliche Gemeinde oder die Konfession stützt, wäre eine Aufgabe für einen christlichen Juristen, etwa einen solchen wie es Herr Jakub in Bautzen ist.

Der Kluge sieht das Unglück kommen und geht in Deckung, der Dumme geht hindurch und nimmt Schaden. (Sprichwörter 22,3. 27, 12) Sapienti sat [Genug der Weisheit]

Im Herrn Dein
Jan Kilian, Geistlicher

[Musiat]

Letter 131.1 3 Nov 1874.25.jpg - 184kB

Letter 131.2 3 Nov 1874.25.jpg - 194kB

Letter 131.3 3 Nov 1874.25.jpg - 198kB

Letter 131.4 3 Nov 1874.25.jpg - 199kB
View user's profile View All Posts By User

  Go To Top

Powered by XMB 1.9.12
XMB Forum Software © 2001-2021 The XMB Group