The Wendish Research Exchange
Not logged in [Login ]
Go To Bottom

Printable Version  
Author: Subject: 137.000 Kilian to Günther [TWHS, Blasig Collection] 23 Jan 1877
mersiowsky
Super Administrator
*********




Posts: 2215
Registered: 2-13-2011
Member Is Offline


[*] posted on 8-27-2015 at 06:19 PM
137.000 Kilian to Günther [TWHS, Blasig Collection] 23 Jan 1877


Serbin, Lee Co. Texas 23 January 1877
The Rev. Prof. Martin Günther, St. Louis

Dear Professor:

I received your friendly letter of January 13. I thank you for it and at the same time am frightened because the association in which I have entered with you can easily go further than I expect. I thought you would let my letter go unanswered or launch an attack on me because it had sharp barbs. Neither of the two happened and I have been thrown into high ecstacy by your friendliness, which I will now explain to you.

The proposed thought of a “Magazine for Evangelical Lutheran Homiletics” has me enthused, as the world says. In the first flash of emotion I lost control and now see what I have done to myself. I have examined the first volume of your magazine in greater detail after I already had sent the letter off to you. Now I find that I am not satisfied with the “New Year’s Sermon,” because it is not in keeping with the language of Luther and the Bible and the old church usage. The sermon is modern. I feel tempted to criticize, and will do it, come what may. The first displeasure is the best.

First I will jab at the salutation: “Dear Brothers and Sisters in Christ.” St. Paul everywhere speaks only to the dear brothers, but never to my knowledge to “The Sisters.” Let anyone who wishes, hit me with Paul or Luther and expose my ignorance. That neither Paul nor Luther never named “the Sisters” must have a reason. Permit me to quote Bible passages in the old church language which has a deeper foundation than the newer sentiment. Regardless of what you mentioned in the sermon, the first principle that I bring against the sisters is ancient: “Yet your desire shall be for your husband, and he shall rule over you.” Genesis 3: 16. The other passage is from St. Paul: But I want you to understand that the head of every man is Christ, the head of a woman is her husband, and the head of Christ is God. For man ought not to cover his head, since he is the image and glory of God; but woman is the glory of man. Neither was man created for woman, but woman for man. I Corinthians 11: 3, 7-9. Let a woman learn in silence with all submissiveness. I permit no woman to teach or to have authority over men; she is to keep silent. For Adam was formed first, then Eve: and Adam was not deceived, but the woman was deceived and became a transgressor. Yet woman will be saved through bearing children, if she continues in faith and love and holiness, with modesty. (I Timothy 2: 11-15). Likewise you wives, be submissive to your husbands, so that some, though they do not obey the work may be won without a word by the behavior of their wives when they see your reverent and chaste behavior. Let not yours be the outward adorning with the braiding of hair, decoration of gold, and wearing of robes, but let it be the hidden person of the heart with the imperishable jewel of a gentle and quiet spirit, which in God’s sight is very precious. I Peter 3: 1-4. That’s the way it goes with women in God’s kingdom. The woman’s rights movement that is going through America, is clearly of the devil. Women have no call from God to step up publically as women who pray, or as voters in the nation. And preachers do wrong when they place the sisters on the same pinnacles as the men. There is a difference that exists between men and women, and it is also clearly enough defined in Holy Scripture. And let everyone who reads it notice it. And everyone who preaches should also work on its basis.

The second offence comes to me from a sentence in the introduction of the New Year’s sermon. The sentence reads: This book will at once present a conscience of death, but death will lecture you when you already moan on your death bed. etc. Is Paul Gerhard then in error when he talks of death in hymn 97 and says of death: “He remains an image of death, even though he was so alive.” I have found nothing, that ascribed to death such a business of lecturing. The lecturing already concerns only the conscience, without death being necessary. I must acknowledge that I do not understand the aforementioned sentence. The Bible and Luther do not give any clue to the understanding of this sentence. I admit death is a person spoken to in the passage: Death where is your sting? But one cannot prove from this that he then lectures to mortal men.

It certainly is a peculiar behavior, when a person, who has just been admitted into a house, immediately assails his friendly host as I do. The host can use his right of ownership freely and throw out his impolite guest. But I will not advise you what to do. I would much more wish that you would soon print my letter in your magazine.

I believe above all, that your magazine can never amount to much if it does not immediately open up for disputation. Spirited debates must take place, otherwise they will rot. When that transpires, I will say, “Thank God that divergent ideas exist. Then when I am attacked I will rejoice over it. Debate tests strength.”

Finally, I will certainly strive that disputations will come. Then it may happen, that you will throw me out of your house and magazine from the very beginning.

In the middle of such outpouring and contemplation I remain in the Lord.

Sincerely,
Johann Kilian, P.

[GRN; Biar]



Serbin, Lee Co. Texas am 23sten Januar 1877
Rev Prof. Martin Günther, St. Louis.

Hochwürdiger Herr Professor!

Ihren freundlichen Brief vom 13 Januar habe ich erhalten. Ich danke Ihnen dafür und erschrecke zugleich, weil die Verbindung in welche ich mit Ihnen getreten bin, mich leicht weiter führen kann, als ich wünsche. Ich dachte, Sie würde meinen Brief weil er Spitzen hat, unbeantwortet lassen oder mich angreifen. Keines von beiden ist geschehen und ich bin drob durch Ihre Freundlichkeit in Verwirrung gerathen, was ich Ihnen nun erklären will.

Der ausgeführte Gedanke eines “Magazins für ev. luther. Homiletik” hat mich begeistert, wie die Welt sagt. Im der ersten Hitze bin ich los geplatzt und sehe nun was ich mir angerichtet habe. Ich habe das erste Heft Ihres Magazins, genauer angesehen nachdem ich den Brief an Sie bereits abgeschickt hatte. Da finde ich nun, daß ich mit der “Neujahrspredigt” nicht zufrieden sein kann, weil sie der Sprache Luthers und der Bibel und dem alten Kirchenstyl nicht angemessen ist. Die Predigt ist modern. Ich fühle mich versucht zu kritisiren, und will’s auch thun, es komme, zu was es will. Der erste Verdruß ist der beste.

Zuerst stoße ich mich an der Anrede: “Geliebte Brüder u Schwestern in Christo.” St. Paulus redet überall nur die lieben Brüder an, aber nirgends meines Wissens auch “Die Schwestern.” Es schlage mich mit Paulus oder Luther, wer da Lust hat, mir meine Unwissenheit vorzuhalten. Daß nun Paulus u Luther niemals auch die “Die Schwestern” nennen, das muß doch seinen Grund haben. Man lasse mich für die altkirchliche Sprache die tieferen Grund hat, als die neuere Sentimentalität, Bibelsprüche anführen. Der erste Grund den ich gegen die Schwestern vorbringe, so gern sie auch möglicher weise in der Predigt sich nennen hören, ist uralt: “Und dein Wille solle deinen Mann unterworfen sein, und er soll dein Herr sein,” 1 Mos. 3, 16. Der andre Spruch ist aus Paulus: “Ich lasse euch aber wissen, daß Christus ist eines jeglichen Mannes Haupt, der Mann aber ist des Weibes Haupt, Gott aber ist Christi Haupt. Der Mann soll das Haupt nicht bedecken, sintemal er ist Gottes Bild und Ehre, das Weib aber ist des Mannes Ehre. Denn der Mann ist nicht geschaffen um des Weibes willen, sondern des Weib um des Mannes willen. 1 Korinth. 11, 3, 7-9. Ein Weib lern in der Stille mit aller Unterthänigkeit. Einem Weibe gestatte ich nicht, daß sie lehre, auch nicht daß sie des Mannes Herr sei, sondern stille sei. Denn Adam ist am ersten gemacht, darnach Eva. Und Adam ward nicht verführet, das Weib aber ward verführet und hat die Uebertretung eingeführt. Sie wird aber selig werden durch Kinderzeugen, so sie bleiben im Glauben und in der Liebe und in der Heiligung sammt der Zucht (1 Timoth 2, 11-15. Die Weiber sollen ihren Männer unterthan sein, auf daß die, so nicht glauben an das Wort, durch der Weiber Wandel ohne Wort gewonnen werden, wenn sie ansehen euren keuschen Wandel in der Frucht. Welcher Schmuck soll nicht auswendig sein mit Haarflechten u. Goldumhängen oder Kleideranlegen, sondern der verborgene Mensch des Herzens unverrückt mit sanftem u stillem Geiste, das ist köstlich vor Gott. 1 Petr. 3, 1-4. So gehts im Reiche Gottes mit den Weibern zu. Die Weiberrechtsbewegung aber die durch Amerika geht, ist offenbar vom Teufel. Die Weiber haben keinen Beruf von Gott, als Beteweiber oder als Stimmende im Staate öffentlich aufzutreten. Und auch Prediger thun Unrecht, wenn sie “die Schwestern” eben so, wie die Männer an die Spitze stellen. Es ist in dieser Beziehung zwischen Männern u Weibern ein Unterschied vorhanden und der ist auch in der Heiligen Schrift deutlich genug angezeigt. Wer es lieset, der merk darauf. Und wer da predigt, der merke auch darauf.

Den zweiten Anstoß gibt mir ein Satz in der Einleitung der Neujahrspredigt. Dieser Satz lautet also: Dieses Buch wird einst das Gewissen dem Tode schenken, der Tod aber wird es euch vorlesen, wenn ihr auf eurem Sterbelager schon seufzet u. s. w. Hat denn Paul Gerhard Unrecht, wenn er im Lied 97 vom Tode sagt: “Er bleibt ein todtes Bild und wär er noch so wild.” Ich habe nirgends gefunden, daß dem Tode solch Geschäft der Vorlesung zugeschrieben würde. Die Vorlesung besorgt schon das Gewissen allein, ohne den Tod dazu nöthig zu haben. Ich muß bekennen, daß ich den angeführten Satz nicht verstehe. Die Bibel u Luther gibt mir keinen Anhalt zum Verständniß dieses Satzes. Zwar wird der Tod wie eine Person angeredet in dem Spruch: Tod, wo ist dein Stachel? Aber darauf kann man nicht beweisen, daß er denn sterbenden Menschen Vorlesungen halte.

Es ist allerdings ein eigenthümliches Gebaren, wenn ein Mensch, der eben ins Haus aufgenommen ist, gleich seinen freundlichen Wirth angreift, wie ich thue. Der Wirth kann freilich das Hausrecht gebrauchen und den ungezogenen Gast wieder hinauswerfen. Ich würde Ihnen aber nicht rathen, das zu thun. Vielmehr möchte ich wünschen, daß Sie meinen Brief gleich im Magazin abdrucken ließen.

Ich glaube überhaupt, daß Ihr Magazin schwerlich auf einen grünen Zweig kommen kann, wenn es nicht gleich im Magazin selbst losgeht. Die Geister müssen auf einander platzen, sonst verfaulen sie.” Wenn das erfolgt, werde ich sagen: Gott sei Dank, daß Krieg ist. Mag man dann auch über mich herfallen, ich werde mich darüber nur freuen. Denn Krieg übt die Kraft.

Übrigens will ich wohl dafür sorgen, daß Krieg wird. Es sei denn, daß Sie mich gleich von vornherein aus Ihren Hause u Magazin hinauswerfen.

In mitten solchen Ergüsse und Betrachtungen verbleibe im Herrn.

Ew. Hochwürden ergebener
Johann Kilian, P.

[GRN]

137.0.1 Kilian to Guenther.60.jpg - 194kB

137.0.2 Kilian to Guenther.60.jpg - 203kB

137.0.3 Kilian to Guenther.60.jpg - 153kB
View user's profile View All Posts By User

  Go To Top

Powered by XMB 1.9.12
XMB Forum Software © 2001-2021 The XMB Group