The Wendish Research Exchange
Not logged in [Login ]
Go To Bottom

Printable Version  
Author: Subject: 137.410 Kilian to Cramer [TWHS, Blasig Collection] 26 Sep 1877
mersiowsky
Super Administrator
*********




Posts: 2215
Registered: 2-13-2011
Member Is Offline


[*] posted on 8-28-2015 at 07:08 PM
137.410 Kilian to Cramer [TWHS, Blasig Collection] 26 Sep 1877


Serbin 26th September 1877
The Rev. Prof. A. Cramer, Springfield, Illinois

Dear Professor!

You are receiving the notification that my son Herman will not enter the practical seminary. You wrote that Herman should include the professors in Fort Wayne in making his decision. Therefore on September 12 I wrote to Director Hanser for Herman and requested his consent. In the meantime everything was arranged for Hermann’s departure and today he was supposed to leave at dawn for Springfield.

But yesterday a letter from Director Hanser arrived. The enclosed testimony, which you should retain as a keepsake as an important record of my family, demonstrates the evangelical sensitivity of the director. At the same time he wrote to me that he wanted to make one more attempt to divert me and my son from the established plan. Your letter is like the act of an evangelical artillery, whose powerful shot changed everything in an hour. Hermann’s mother and his siblings were immediately supportive because of the letter. But also Hermann was so overwhelmed, that early this morning he departed not for Springfield but again for Fort Wayne. The fortress of the Old Adam is captured and the flag of the Holy Ghost waves over it.

I only regret, that I have now troubled you with this family history and because of it do not expect an answer to this letter. I believe that you will be as satisfied as I with the decision of the Holy Ghost which transpired.

With that I remain in the Lord.

Sincerely,
Johann Kilian, P.

[GRN]



Serbin am 26sten September 1877
Rev. Prof. A. Cramer, Springfield, Ills.

Hochwürdiger, Geliebter Herr Professor!

Sie erhalten andurch die Anzeigen, daß Sie meinen Sohn Hermann nun doch nicht ins praktische Seminar bekommen. Sie schrieben, Hermann sollte die Zustimmung der Herren Lehrer in Fort Wayne zu seinem Schritt einholen. Ich schrieb deßhalb am 12ten September an den Herrn Director Hanser für Hermann um diese Zustimmung bittend. Unterdessen wurde Alles zu Abreise Hermann's vorbereitet und Heute in der ersten Stunden des Morgens sollte er nach Springfield abgehen.

Aber da kam gestern ein Brief des Herrn Director Hanser an. Das beiliegende Zeugniß, welches Sie zum Andenken an einen wichtigen Vorgang in meiner Familie behalten sollen beweist des Directors evangelische Zartheit. Zugleich schreibt er mir, er wolle doch noch einen Versuch machen, mich u meinen Sohn von dem gefaßten Plan abzubringen. Sein Schreiben ist in der That eine evangelische Batterie, deren gewaltige Geschosse in einer Stunde alles änderten. Die Mutter Hermanns u dessen Geschwister wurden durch diesen Brief gleich eingenommen. Aber auch Hermann wurde so überwältigt, daß er Heut früh nicht nach Springfield, sondern wieder nach Fort Wayne abgereist ist. Die Festung des alten Adams ist erobert und die Flagge des Heiligen Geistes weht aber drüber.

Ich bedaure nur, daß ich mit dieser Familiengeschichte Sie bemühet habe und erwarte eben darum auch keine Antwort auf diesen Brief. Ich glaube, daß Sie mit der geschehenen Entscheidung des Heiligen Geistes eben so zufrieden sein werden, als ich.

Damit verbleibe ich im Herrn
Ev. Hochwürden ergebener
Johann Kilian, P.

[GRN]

137.41.1 Kilian to Cramer.60.jpg - 143kB

137.41.2 Kilian to Cramer.60.jpg - 61kB
View user's profile View All Posts By User

  Go To Top

Powered by XMB 1.9.12
XMB Forum Software © 2001-2021 The XMB Group