The Wendish Research Exchange
Not logged in [Login ]
Go To Bottom

Printable Version  
Author: Subject: 137.455a Kilian to Eglinger [CHI, Serbin Collection] 14 Nov 1877
mersiowsky
Super Administrator
*********




Posts: 2215
Registered: 2-13-2011
Member Is Offline


[*] posted on 9-1-2015 at 08:02 AM
137.455a Kilian to Eglinger [CHI, Serbin Collection] 14 Nov 1877


Serbin, Lee County, Texas, November 14, 1877

Mr. L. F. Eglinger, New York

Honorable Dear Sir!

I have received the new Paper, “Witness of the Truth”, No. 1 once, and No. 2 twice. I was looking forward to No. 3. But then No. 2 came again. I am sending you a dollar for the first year, since it interests me as to what the new thing in New York is.

Only, I have to make several observations. When an army marches forth, I ask about the general. But the name of the general is hidden under the address 13 Frankfort Street, New York. “If the trumpet gives an unclear sound, who will prepare himself for battle” (1 Corinthians 14, 8). Would a number of officials be indicated on the editorial staff? With that, one would not go very far, even in a democracy.

Grabau and Dr. Moldenke are names that you can count on when you are an opponent of their movement. But if one is for you, there is no name to turn to, when one, for example, would want to work with you. You may be as democratically inclined as you wish, you would still take a pastor like, for example, August Emil Frey, or if you would otherwise want to appoint someone to be the head of the editorial staff. Otherwise, nothing will go. Or is there no one among you who could be entrusted as editor, such as was Dr. C. Ruperte?

With the plea to forgive my frankness, I remain in love and devotion,

Your,
Johann Kilian, Pastor

[Ed Bernthal]



Serbin, Lee Co. Texas am 14 November 1877

Mr. L. F. Eglinger, New York

Hochgehrter Geliebter Herr!

Das neue Blatt “Zeuge der Wahrheit” habe ich erhalten. Nummer 1 einmal und Nummer 2 zweimal. Ich freute mich schon auf Nummer 3. Aber da kam wieder Nummer 2. Ich sende Ihnen anbei einen Dollar für den ersten Jahrgang, denn ich interestiere mich für den neuen Ding in New York.

Allein ich mus etliche Bemerkungen machen. Wenn eine Arme aufmachiert, so frage ich nach den General. Aber der General ist verborgen unter 13 Frankfort Str. New York. So die Pasaunen einem undeutlichen Ton gibt, wer will sich zum Streit rüsten (1 Corinth 14.8). Will man eine Vielherschaft in der Redaction andeuten? Damit wird man auch in einer Demokraden nicht weit kommen.

Grabau und Dr. Moldenke sind Namen, an die man sich halten kann, wenn ein Gegner Ihrer Bewegung ist. Aber wen man für Sie ist, hat man keinen Namen, an den man sich wenden kann, wenn man z.b. mitarbeiten wollte. Sie mögen nun so demokratisch gesinnt sein, als Sie wollen, so werden Sie doch einen Pastor, z.b. Aug. Emil Frey, oder wenn Sie sonst wollen, zu die Spitze der Redaction stellen müsten. Sonst wirds nicht gehen. Oder ist gar kein Man unter Ihnen dem die Redaction annvertraut könten, ein Man wie Dr. C. Ruperti war.

Mit der Bitte mir meine Freumutigkeit vergeben bin ich in Liebe und Ergebenheit Ihr,

Johann Kilian, P.

[Ed Bernthal]

Letter137.455a 14 Nov 1877.25.jpg - 198kB
View user's profile View All Posts By User

  Go To Top

Powered by XMB 1.9.12
XMB Forum Software © 2001-2021 The XMB Group