The Wendish Research Exchange
Not logged in [Login ]
Go To Bottom

Printable Version  
Author: Subject: 140.700 Kilian to Fritschel [Wartburg Seminary - Dubuque] 26 Jan 1880
mersiowsky
Super Administrator
*********




Posts: 2215
Registered: 2-13-2011
Member Is Offline


[*] posted on 9-1-2015 at 10:01 PM
140.700 Kilian to Fritschel [Wartburg Seminary - Dubuque] 26 Jan 1880


Serbin, Lee Co., Texas 26 January 1880

Dear Professor!

Because of the extensive parish tasks, I could not read immediately both of your publications, “Iowa and Missouri” and “Denkschrift” [memorial], which you sent me. Now, however, I have read them. They are a lovely testimony for me. But your “Open Questions” are unquestionable truths for me, not questions. Because on Biblical foundation and support I privately go further than the Iowa Synod goes. I have good eyes and do not need the orthodox glasses of the 16th and 17th centuries, in order to see the future. I have enough from the Bible. However, my opinions, formed on the sources, are similar in belief when I often also cross over the church fence of the Symbols and go over into the Biblical primeval forests. That gives me pleasure. Sim, ut sum, aut non sim. An old gnarled tree can be cut down, but not altered.

But in order to give you insight into myself, I will inform you about a bit of my life. I was the only legitimate child of a Wendish farmer, born on 22 March 1811, in a small village, Döhlen, which was assigned to the parish church at Hochkirch. Hochkirch, famous since 1758, is in Upper Lusatia, Kingdom of Saxony. I became an orphan. My mother died in 1813 and my father died when I was 10 years old. Then I went to live with my grandfather in Hochkirch, where I attended the church school for 3 years, until I went to the Gymnasium in Bautzen. I inherited the property of my parents worth about 2,000. From it I studied in Bautzen and Leipzig. On 24 September 1837 I was ordained and installed as pastor in Kotitz, Upper Lusatia. There I searched the Bible as it is interpreted in our symbolic books. I publically adhered to my oath before the entire congregation and have until now taught according to it. I also intend to remain with my beloved Bible. I remained in Kotitz for 17 years, unmarried. Then came the problems with the Prussian Union. Because Kotitz lay near the Prussian border I had a lively exchange with the believers of both kingdoms and the listeners I had was large. However, I departed from my lovely Kotitz parish in 1848 in order to help my brethren in Prussia. Then extensive negotiations followed with the minister Eichhorn which were coordinated by Professor Huschke from Breslau. Finally I, a Saxon by birth, was permitted to move to Prussia. There, on the border with Saxony, an independent Lutheran parish was created, and still exists, which had been split off from the United “Evangelical Prussian State Church.” During this period of my change of residence I also needed to get married. I took a believing Wendish woman, who gladly went with me into misery. There I remained 6 years as pastor, was required to serve 6 congregations, which were separated by long distances, and had to travel a great deal. I was affiliated with the Breslau Oberkirchenkollegium, which eventually blamed the Missouri Synod for its narrow dogmatism. But in 1854 we were overtaken by the desire to emigrate. We went to Texas, enticed by encouraging letters from those who had migrated the previous year. Many Saxons joined the Prussian Old Lutherans who migrated with me. We were 300 Prussians and 200 Saxons. We wanted to found a congregation of believers. Things went well for us but with persecution as is written in Mark 10:30. The Missouri Synod attracted me. I was admitted into the Missouri Synod on 9 March 1855 without all the formalities as a full-fledged member. And my congregation, at my urging, was admitted in 1866. I forgot that the Missouri Synod had committed a disastrous blunder, the excommunication of Pastor Schieferdecker.

In 1876 I felt compelled, before I die, to present a testimony for my “Hope for Better Times for the church on Earth” which is based on passages of Scripture, and with which hope the sainted D. Spener went to his grave. I did this in a mission sermon, which I was asked to do. After that, however, on 11 April 1877, a conference at Serbin, an Inquisition was directed against me by my fellow pastors and the proceedings sent to District President Biltz. I also sent my mission sermon to the President and forwarded 20 Theses to him which I formulated for the purpose of better supporting my opinions. My mission sermon was composed mainly of Bible passages, but did not refer to Apok 20, [sic] had the theme: The Future of This World. 1. The prophecies 2. The fulfillment 3. The prospect for the fulfillment. All this aroused the intellect of the synod so that a visitation was arranged from above and held in January 1878 in order to extinguish the rising flames of Biblical hope.

In closing, one more bit of information from an old book. These are the lectures about the Prophet Isaiah, which the esteemed Johann Jakob Rambach delivered to the students in Jena from 19 October 1722 to 10 March 1723. There the dear man said about Isaiah 60 (page 503) “Seb. Schmid and other sigieren die scenam in initiis of the New Testament. Only Seb. Schmidius was in prophetic material not all that penetrating because he did not know florentiorem ecclesiae statum, and had the general hypothesis, that he did not have the antichrist to fall before judgment day which hypothesis cum verbo prophetico et apocalyptico can never be reconciled, therein promises that not until after the fall of the antichrist the true church will truly blossom.”

Furthermore he says (page 513): “We have now from chapter 53 to the 60th chapter seen in an arrangement the destinies of the New Testament or what should take place in the New Testament church or are awaiting the fulfillment of each. What keeps us from describing it in this manner? Should someone say it is not probable? Why not? Because others do not describe it thus? Or because it comes across to me as a paradox? That is no regula hermeneutica. It needs to remain sou loco, when one is not yet capable to draw a conclusion. God will still do many things that are not systematized.”

With that I remain in the Lord.
Yours truthfully, Jan Kilian.

[GRN; Biar]


Serbin, Lee Co., Texas am 26sten Januar, 1880

Geliebter Herr Professor!

Ihre beiden mir zugesandten Druckschriften "Iowa und Missouri" und "Denkschrift" konnte ich vor vieler Amtsarbeit nicht gleich durch lesen. Nun aber habe ich sie durchgelesen. Das sind schöne Zeugnisse in meiner Richtung. Aber Ihre "Offene Fragen" sind mir entschiedene Wahrheit, nicht Fragen Denn ich gehe auf biblischem Grund und Boden privatim weiter als die Iowa Synode geht. Ich habe ein gutes Auge und brauche die orthodoxe Brille des 16ten und 17ten Jahrhunderts nicht, um in die Zukunft zu schauen. Ich habe an der Bibel genug. Dennoch sind meine Meinungen, die aus der Quelle schöpfe, dem Glauben ähnlich, wenn ich auch über die Kirchenfenz der Symbole oftmals privatim hinübersteige und in den biblischen Urwäldern mich ergehe. Das ist nun einmal mein Vergnügen. Sim, ut sum, aut non sim. Ein alter knorriger Eichbaum läßt sich wohl abhauen, aber nicht ändern.

Um sich aber bei Ihnen zu empfehlen, theile ich Ihnen etwas aus meinem Lebenslauf mit. Ich bin das einzige eheliche Kind eines wendischen Bauernmannes, geboren am 22sten März 1811 in dem kleinen Dörflein Döhlen welches in die Pfarrkirche zu Hochkirch eingepfarrt ist. Dieses Hochkirch in der königlich sächsischen Oberlausitz ist seit 1758 berühmt. Ich wurde eine elternlose Waise. Meine Mutter starb im Jahr 1813 und mein Vater starb um mein zehntes Altersjahr. Da kam ich zu meinem Großvater nach Hochkirch, wo ich 3 Jahre lang die dasige Kirchenschule besuchte, bis ich das Gymnasium in Bautzen bezog. Ich erbte den Grundbesitz meiner Eltern, gegen 2000 im Werth. Davon studierte ich in Bautzen und Leipzig. Am 24sten September 1837 wurde ich in Kotitz, Oberlaustiz, als Pfarrer ordiniert und eingeführt. Da schor ich auf die Bibel, wie sie in unsern symbolischen Büchern ausgelegt ist. Diesen Eid tat ich öffentlich vor der ganzen Gemeinde und habe bisher demgemäß gelehrt. Ich denke auch bei meiner lieben Bibel zu bleiben. In Kotitz stand ich 17 Jahre unverheiratet. Da kam die preußische Unionsnoth. Weil Kotitz nahe an der preußischen Grenze liegt, so hatte ich lebhaften Verkehr mit den Gläubigen beider Königreiche und der Zulauf war groß, den ich hatte. Ich verließ aber meine schöne Pfarre Kotitz im Jahre 1848, um meinen Brüder in Preußen zu helfen. Da gab es große Verhandlungen mit dem Ministerium Eichhorn, welche Professor Huschke aus Breslau führte. Endlich durfte ich, ein geborener Sachse, nach Preußen ziehen. Da wurde an der Grenze Sachsens eine eigene, von der unierten "evangelischen Preußischen Landeskirche" getrennte lutherische Parochie errichtet, welche noch bestel. In dieser Zeit meines Umzugs mußte ich auch heiraten. Ich nahm eine gläubige Wendin, welche gern mit mir ins Elend ging. Da blieb ich 6 Jahre als Pastor, mußte 6 Gemeinde bedienen, welche weit auseinander lagen, und hatte viel zu reisen. Ich stand unter dem Breslauer Oberkirchenkollegium, welches ohnlängst an der Missouri-Synode ihre "dogmatische Enge" getadelt hat. Aber im Jahre 1854 ergriff uns der Auswanderungstrieb. Wir gingen nach Texas, durch günstige Berichte solcher, die das Jahr vorher ausgewandert waren, gelockt. An die preußischen Altlutheraner, die mit mir auswanderten, schlossen sich viele Sachsen an. So waren wir 300 Preußen, 200 Sachsen. Wir wollten eine gläubige Kolonie in Texas gründen. Das ist uns wohl gelungen aber mit Verfolgungen, wie Marc. 10, 30 geschrieben steht. Die Missouri Synode zog mich an. Ich wurde am 9. März 1855 in die Missouri Synode ohne alle Formalitäten aufgenommen als ein bekannter Mann. Und meine Gemeinde wurde auf meinen Antrieb im Jahre 1866 aufgenommen Ich vergaß, daß die Missouri Synode einen verhängnisvollen Fehltritt gethan hatte, die Ausschließung des Pastors Schieferdecker.

Im Jahre 1876 fühlte ich mich gedrungen, vor meinem Ende für meine durch Bibelsprüche begründete "Hoffnung besserer Zeiten der Kirche auf Erden," mit welcher Hoffnung der selige D. Spener ins Grab sank, ein Zeugnis abzulegen. Ich tat dies in einer Missionspredigt, zu der man mich auf forderte. Darauf wurde aber am 11ten April 1877 von den Brüdern in einer Konferenz zu Serbin eine Inquisition wider mich angestrengt und das Protokoll an den Distriktspräses Biltz eingesandt. Ich schickte meine Missionspredigt auch an den Präses und reichte ihm hernach dazu 20 Thesen ein, welche ich aufgesetzt hatte, um meine Meinung besser zu begründen. Meine Missionspredigt, die meist nur in Bibelsprüchen bestand, aber Apok 20 [sic] gar nicht berührte, hatte das Thema: Die Zukunft dieser Welt 1. die Weissagung davon 2. der Auf(?) halt der Erfüllung 3. die Aussicht für die Erfüllung. Das alles regte die Geister der Synode so auf, daß ein Visitation von oben angeordnet und im Januar 1878 gehalten wurde, um das aufgehende Feuer der biblischen Hoffnung zu löschen.

Zum Schluß noch eine Mitteilung aus einem alten Buche. Das sind Vorlesungen über dem Propheten Jesaias, welche der berühmte Johann Jakob Rambach in Jena vom 19ten Oktober 1722 bis zum 10ten März 1723 den Studiosis gehalten hat. Da sagt der liebe Mann zu Jes. 60 (S. 503) "Seb. Schmid und andre sigieren die scenam in initiis N.T. allein Seb. Schmidius ist in prophetischen Materien nicht allzuscharfsichtig gewesen, weil er keinen florentiorem ecclesiae statum weiß, und hat die gemeine hypothesin gehabt, daß der Antichrist nicht eher als am jüngsten Tag fallen würde welche hypothesis nimmermehr cum verbo prophetico et apocalyptico kann conciliert werden, darin versprochen wird, daß nach dem Fall des Antichristen die wahre Kirche erst recht blühen soll." Weiterhin sagt er (S. 513): "Wir haben nun vom 53. Capitel bis jetzo auf das 60. Capitel in einer Ordnung die Fata N.T. gesehen oder alles, was geschehen soll in der Kirche N.T. und erwarten von einem jeden die Erfüllung. Was hinderts, daß wirs nicht also erklären? Wollte jemand sagen: Es ist nicht probable. Warum nicht? Weil andre es nicht so erklären? Oder weil mirs paradox vorkommt? Das ist keine regula hermeneutica. Man lasse es suo loco stehen, wenn man noch nicht capabel ist, davon zu urteilen. Gott wird noch manches tun, was nicht in systematismus steht."

Damit verbleibe ich im Herrn.
Ev. Hochwürden _____ Johann Kilian, P.

[GRN]






View user's profile View All Posts By User

  Go To Top

Powered by XMB 1.9.12
XMB Forum Software © 2001-2021 The XMB Group