The Wendish Research Exchange
Not logged in [Login ]
Go To Bottom

Printable Version  
Author: Subject: 148.000 Swiedom to Family [Mahling] 16 Jan 1883
mersiowsky
Super Administrator
*********




Posts: 2215
Registered: 2-13-2011
Member Is Offline


[*] posted on 9-2-2015 at 09:52 AM
148.000 Swiedom to Family [Mahling] 16 Jan 1883


[Copied from Gertrud Mahling's handwritten transcription of a letter written by Ernst Swiedom dated 1-18-1883.]

Those who have properties in Germany from which they can barely support themselves, are able to make better progress over here if they are willing to work. Those who have many children over here are rich, since children from 6 years upward are able to perform in the cotton harvest as much as adults Not much grain is raised in Giddings; sugar cane only as much as each household needs. Syrup is pressed from sugar cane. White bread is dunked in syrup and fried smoked bacon is the usual food of farmers - sometimes 3 times a day. You get used to the local culinary very quickly. From the beginning a new arrival seldom likes it here and that is mainly said of the women.

The whole neighborhood of dwellings looks wild. Instead of fruit trees there are oak trees. The houses are simple. They are seldom two-storied like in Germany. Seldom are houses built of masonry. All are made of wood, either of boards or trimmed oak logs.

In line with these thoughts "climatic" fever comes into consideration. Then it is probably hardly thinkable otherwise than to consider the bread supplying America as a vale of woes. I had high climatic fever two times. It is an illness you get several times. The sooner you get it so much the better. It is hard to get over the fever without the aid of a doctor whether it is hot or cold.

Yellow fever is unknown in this vicinity. On swampy and hot islands such as Cuba and the peninsula of Florida yellow fever makes its appearance well-nigh every year.

It is well known that Indians have very thin blood, look faint, but are thoroughly healthy. Their stature is tall and slender. Every new arrival sweats a lot over here as long as he has thick blood. The blood becomes thinner by itself. Through "climatic" fever it becomes thin faster. After the fever you get pale and somewhat weak and you remain weak for a few weeks.

That America in comparison with Germany has more advantages than disadvantages you can determine from that very few of the emigrants return, even though every workman can easily save the cost of the voyage in one year. For me the great hindrance is the language since only English is spoken on journeys and many Germans are ashamed of the German language. On a trip in the vicinity of Austin we parted into 3 parties and I traveled alone. I had to resort to expediency at various railroad depots, because the American language is not pure English.

This spring I want to go to West Texas, among established Americans, in order to learn the local English. I do not know whether or not Noack will go along I will probably never return to Germany.

I do not yet want to permanently settle down, since it is better to first become acquainted with something and then start something later.

The prices of land and cattle has increased very much. Especially beef, for instance, 4 years ago a cow with a calf cost 15-20 dollars and is now 25-40 dollars. Horses from a herd at the age of 3 years cost 20, at the most, 30 dollars. But saddle and work horses are 30-80 dollars. Harnesses for the draw wagons are 20-25 dollars; a plain plough, 10-12 dollars; a wagon, 70-90 dollars. Wagons are very durable, pretty and practical. Every wagon can be fitted with a spring seat. People usually buy two with each wagon. Well-to-do farmers go to church or to town in a carriage.

A modest house with boards nailed on the outside of the framework and (the roof) covered with shingles, two stories with one room on the second floor, a storage room, 4 windows in all and a ground floor with 2 windows with a gallery (porch), which is as long as the house and 8-10 feet wide costs 125 dollars. A house as large as this one with the interior and exterior covered with boards would cost 200 dollars. Houses built with trimmed oak logs are only built infrequently, because they are not much less expensive and require much hard work. To be sure, in the winter log houses are warmer than the above mentioned plain houses.

There are also winters in Texas, but not as lasting as in Germany. The coldest temperature we had was minus 5°, daytime from 0 to 1°. Right after the cold the temperature rose to 16° R. (Reaumur) in the shade. [See note below]

There is plenty of wood here. On our farm alone there several hundred spans of half rotten wood. When it is cold there is plenty of wood to burn.

It is also strange that newly-arrived Germans freeze more than those who have been here for some time. In regard to our thermometer I need to inform you that we use Fahrenheit. Fahrenheit's freezing point is set at +32° and from +32° upwards 9°F. are the same as 4° Reaumur. For instance, +68° F. are the same as +16° R. [See note below]

Several weeks ago we bought a horse from our neighbor Rödler. The young animal turned out to be as good for pulling as for riding. In order to show off the beautiful young animal I rode on it to church and on the way back visited Ernst Noack. Since he wanted to visit me in the afternoon and could not come along with me right away because he did not have his horse, I rode on, but not the usual way, but through the oak woodland. When I was in the middle of the woods the horse was frightened when a nearby covey of quail took off. The result was that the horse unseated me. By pulling so hard on the reins one rein tore off. But I got the horse to stop, but I severely scratched the skin on my face. My clothes were still good but I lost my hat; even though I looked for it for a few hours. After the search I saw that I had taken the wrong road. When I got back on the right road I had the satisfaction of traveling several miles with a scratched up face and a bare head. Ernst Noack, who overtook me and everyone who met me, laughed at my misfortune. The beginning of March I want to buy an unbroken horse and train it myself. My landlord is an excellent horse-breaker and avid huntsman, and also a good marksman.

In November our neighbor, my landlord, and I went duck hunting two times. The lake is located over 15 miles away. Since we stayed at the lake several days we set up a camp in the thick woods under the open skies. The nights were very mild (about 18 Reaumur) and nearby a big bonfire was made from the nearby dried limbs. I was uneasy the first night, since I knew that crocodiles (alligators), which were in the lake would wander about, for during the daytime they were disturbed continuously. The following nights I slept all wrapped up in a blanket on the littered floor of the woodland near the bonfire.

(6) Due to the prolonged drought the lake became so low that you could practically walk through it everywhere.

Every morning new crocodiles looked out of the holes in the bank. There were plenty ducks there in the middle from early in the morning until noon, even though a few were shot we did not have any for our noon meal because everyone was afraid to go into the water to get them. In the afternoon my landlord and neighbor went into the lake and chased the ducks so that I could easily shoot them with my gun. By evening we had a fairly good sack full of ducks. In the evening when I told my two companions how much I enjoyed the hunt but that I was very afraid in my concealed blind of the crocodiles I was laughed to scorn.

My landlord shot a large snake in the water, which was thicker than a man's arm, and another one, not much smaller, near our camp. He shot ducks with a smaller gun than he used for snakes.

There are pecan trees (nut trees) on the slope of the woodland. These nuts are perhaps more delicate than German nuts. They are oblong and have soft shells, are smaller than German walnuts. We picked 3 bushels each time. Before Christmas a bushel costs 3 dollars. Last fall a young man and his wife picked 200 dollars (800 marks) worth.

Just as easy as it is to amass money in America, it is just as easy to be relieved of it. As far as wages are concerned, the laborer on the farm receives the lowest wages. The German farmers pays 8 to 12 dollars, while the Americans pay 18 dollars, per month with free board and clothes. Even though the Germans pay less they demand more work during the day and pay nothing from 11 until 3 o'clock in the summer. Also those Germans who were born here do not desire to become laborers.

Girls seldom become farm laborers because in the cities they are well paid and need not work very much. The sister from Wukasch's farm, a 17 year old girl, worked for Germans in Galveston, receiving 12 dollars per month and gifts which amounted to several dollars per month. Now this girl is in Giddings, only needs to stay with one child during the day, and receives 10 dollars per month.

For some time A. Ginzel very much desired to come to America. Unfortunately, I am unable to give him very much information about cabinet making. Out here in the country he would probably not find work as a cabinet maker immediately. On the way over here I got to know a real good cabinet maker who came from Berlin. Last year he worked in Chicago, then he had his wife to come to Galveston and already in one hour found work, as well as, a place for his family to live. He appeared to me to have a good character. His address is:

Mr. A. Fischer
Center Street 173
Galveston, Texas
North America

Ginzel should write to Fischer. He should be able to give him the best information. When we were together I told Fischer about Ginzel.

Dear brother, please send me the address of Schletzen in Chicago and of the two Baltzers from Weissenberg at the next opportunity. You write that I did not write anything about acquaintances. It was not an error because I still did not know where all of them live.

Up to Christmas Kulke was 3 and now at least 10 English miles southeast from me; Kaiser 12 miles northwest, Kurio 8 miles south. Kulke rents a small farm of 15 acres and Kurio one a little larger. His relatives are not very well off. Kulke has much hay to mow. The German cabbage and lettuce farmer should do very well here. That is why I ask you to send me as much as 1/8 to 1/4 liter of cabbage seed of the best sort (if possible 120 grams of red) and one half that much good large headed garden lettuce seed as soon as possible. The money at your disposal is probably enough. Inquire as to the best way to send it. I had to pay an additional 10 cents for your letter. The seed should be here by the end of February so that it will not be too late (for sowing).

You make more of the (use of) water in America than it is. Not as much water is used as in Germany because the cattle do not drink from it. Cisterns are dug similar to wells, usually 12 feet wide and 16 feet deep, finished with small bricks at the top and lined with cement plaster so that no water can get in the sides nor out. Cisterns are very numerous. So that the water can easily be collected into these the roofs are equipped with gutters. That is why no pigeons are kept so that the water remains clean. In these cisterns the water remains real fresh. Only during the real dry years there is not enough water.

(Attention: look for the summer!)

Now wells are also being dug. Sometimes from the beginning the water is not good. Quite often the water becomes bad after a few years. Usually these are the better wells and because they are not pumped out sufficiently the wells become bad which also happens in Germany. Wells that maintain good water are also not unusual. Americans like to drink soft water.

Ernst Miersch is now living at another place. Here he is conducting himself quite well; he asked me about his money. There probably is still something else to write about, but today I do not know anymore.

Please write immediately after the receipt of this letter and send the seed.

Give all relatives and acquaintances my regards. Cordial greetings, the dear mother, dear sisters and dear brother from your dear brother

Ernst Swiedom
Giddings, 18 January 1883

[Translator's note: Reaumur is a thermometric scale on which the boiling point of water is 80 degrees above zero of the scale and the freezing point is zero].

[Biar]



Diejenigen die in Deutschland Besitzungen haben, daß sie sich kaum ernähren, können hier schneller fortkommen wenn Sie arbeiten wollen. Wer viel Kinder hat ist hier reich, da Kinder von 6 Jahren an in der Cotton Ernte (Baumwolle) ebensoviel schaffen als ein Erwachsener. Getreide wird in Giddings ganz wenig gebaut. Zuckerrohr nur soviel als Jeder für den Haushalt braucht. Aus dem Zuckerrohr wird Syrup gepreßt. Weißbrot in Syrup getunkt u. geräucherter Speckbraten ist die gewöhnliche Speise des Farmers - mitunter 3X des Tages. Man gewöhnt sich sehr schnell an die hiesige Küche. Einem Ankömmling wird es die erste Zeit selten gefallen und das ist hauptsächlich zu den Weibern gesagt.

Die ganze Umgebung der Wohnhäuser sieht wild aus. Statt der Obstbäume stehen Eichen da. Die Häuser selbst sind einfach. Nur selten 2-stöckig wie die Deutschen waren. Auch selten sieht man gemäuerte Häuser. Alle sind von Holz erbaut, entweder von Brettern oder behauenen Eichenstämmen.

Bei diesen vielen Gedanken kommt noch das Klimafieber dazu. Dann ist es wohl kaum anders denkbar als das brotgebende Amerika als ein Jammertal zu betrachten. Ich habe 2X das hitsige Klimafieber gehabt. Es ist eine Krankheit, die man einigemal bekommt. Je eher man sie bekommt desto besser kommt man davon. Ohne Arzt ist das Fieber schwer zu heilen, mag es hitzig oder Kalt sein. Daß gelbe Fieber ist in der hiesigen Gegend unbekannt. Auf den sumpfigen u. warmen Inseln wie Kuba u. der Halbinsel Florida tritt das Gelbfieber fast alle Jahre auf.

Die Indianer haben bekanntlich ein sehr dünnes Blut, sehen blaß aus, sind aber Kerngesund. Die Statur ist lang und schmächtig.

Jeder Neuangekommene muß hier sehr schwitzen solange er noch dickes Blut hat. Das Blut wird von selbst immer dünner. Durch das Klimafieber aber viel schneller. Nach dem Fieber wird man blaß u. etwas mager und bleibt einige Wochen matt.

Daß Amerika in Bezug auf Deutschland mehr Vorteile als Nachteile bietet kann jeder daraus erkennen daß nur wenige von dem Ausgewanderten zurück kehren, obgleich jeder Arbeiter sehr bequem die Reisekosten in einem Jahr erübrigen kann. Für mich ist die Sprache ein großes Hindernis, da auf den Reisen nur Englisch gesprochen wird u. viele Deutsche schämen sich der deutschen Sprache. Bei der Reise in die Austiner Gegend teilten wir uns in 3 Parteien und ich ging allein. Ich mußte mich auf den Bahnhöfen verschieden behelfen, denn die amerikanische Sprache ist nicht rein Englisch.

Dieses Frühjahr will ich nach West-Texas gehen, unter alte Amerikaner, um das hiesige Englisch zu lernen. Ob Noack mitgeht weiß ich noch nicht. Nach Deutschland werde ich wohl schwerlich wieder kommen.

Fest niederlassen will ich mich jetzt noch nicht, da es besser ist erst etwas kennenzulernen, dann erst etwas anfangen. Das Land und das Vieh steigt sehr im Preise. Hauptsächlich daß Rindfleisch, z. B. hat eine Kuh mit Kalb vor 4 Jahren 15-20 Dollar gekostet u. jetzt 25-50 Dollar. Pferde von der Herde im Alter von 3 Jahren kosten 20 bis höchstens 30 Dollar. Gerittene u. gefahrene Pferde aber 30-80 Dollar. Hintergeschirr für Wagen 20-25 Dollar, ein einfacher Pflug 10-12 Dollar, ein Wagen 70-90 Dollar. Die Wagen sind sehr dauerhaft schön u. praktisch. Auf jeden Wagen können Federsitze angebracht werden. Gewöhnlich kauft jedermann 2 Stück mit dem Wagen.

Die reichen Farmer kommen aber mit der Kutsche zur Kirche oder in die Stadt.

Ein einfaches Haus wo die Bretter auswändig aufs Gerüst genagelt u. mit Schindeln gedeckt, einstöckig mit einer Stube, einer Kammer im ganzen mit 4 Fenstern und Bodenraum mit 2 Fenstern mit einer Galerie die so lang wie das Wohnhaus u. 8-10 Fuss breit ist würde 125 Dollar kosten. Ein eben so großes Haus u. inwändig wie auswändig gut verschlagen würde 200 Dollar kosten. Die Häuser aus behauenen Eichenklözten werden nur noch selten gebaut weil sie nicht viel billiger sind und viel schwere Arbeit beansprechen. Im Winter sind allerdings die Blockhäuser wärmer als die erst genannten einfachen Häuser.

In Texas gibt es auch Winter, aber nicht so anhaltene wie in Deutschland. Die größte Kälte die wir gehabt haben war 5 Minus, bei Tage 0- + 1[degrees]. Gleich nach der Kälte stieg das Thermometer bis auf 16 [degrees] R im Schatten.

Holz ist hier in Überfluß. Nur auf unserer Farm liegen mehrere hundert Klafter halb verfaultes Holz. Da kann wenn es Kalt wird gehörig gefeuert werden.

Es ist auch eigentümlich, daß neuangekommenen Deutschen mehr frieren als die schon länger da sind. Betreffs unseres Thermometer habe ich Dir mitzuteilen, daß wir Fahrenheit haben. Fahrenheit hat den Gefrierpunkt auf +32 [degrees] gesetzt u. von 32 [degrees] aufwärts sind 9 degrees "F" gleich 4 [degrees] "R"(1), z. B. sind +68 [degrees] "F" gleich +16 [degrees] "R".

Vor einigen Wochen haben wir vom Nachbarn Rödler ein Pferd zum kaufen bekommen. Das junge Tier richtete sich sehr gut zum Ziehen, wie zum Reiten. Um mit einem schönen jungen Tier Staat zu machen ritt ich auf demselben in die Kirche und besuchte auf dem Rückweg Ernst Noack. Da er aber Nachmittag mich besuchen wollte aber nicht gleich mit mir kommen konnte, weil er sein Pferd noch nicht hatte, so ritt ich immer aber nicht den Weg sondern durch den Eichenwald. Als ich in der Mitte des Waldes war wurde das Pferd durch ein Volk Rebhühner scheu die sich am Pferd erhoben. Die Folge war, daß das Pferd mir abging. Durch kräftiges halten war ein Zügel gesprungen. Ich brachte es aber noch zum stehen u. hatte noch meine Haut. - das Gesichte aufgerissen. Die Kleider waren noch gut aber der Hut war verloren, obgleich ich ihm noch einige Stunden gesucht habe. Nach dem Suchen sah ich, daß ich mich verirrt hatte. Als ich wieder auf dem richtigen Wege war blieb mir noch das Vergnügen übrig mit zerkratzten Gesicht u. bloßem Kopf noch einige Meilen zurüzulegen. Ernst Noack, der mich einholte so wie Jeder der mich begegnete lachte herzlich über mein Missgeschick. Anfang März will ich mir ein wildes Pferd kaufen und selbst brechen. Mein Herr ist ein tüchtiger Pferdebrecher und Jagdliebhaber, aber auch ein guter Schütze.

Im November war unser Nachbar, mein Herr u. ich 2X auf einer Entenjagd. Der Leeg (2) ist über 15 Meilen von uns entfernt. Da wir mal mehrere Tage am Leeg blieben wurde ein Kamp in dem dichten Walde unter freien Himmel aufgeschlagen. Die Nächte waren sehr mild (ungefähr 18 [degrees] R) u. dazu wurde gleich ein gehöriges Wachfeuer angemacht da dürre Äste dalagen. Die erste Nacht war mir unheimlich, da ich doch wußte, daß die Krokodile die im Leeg waren die Nächte herumschweifen, da sie bei Tage durch das fortwährende schiessen gestört werden. Die weiteren Nächte habe ich gut in eine Decke gehüllt auf der Waldstreu beim Wachfeuer geschlafen. In folge anhaltender Trockenheit war der Leeg so seicht geworden, daß man denselben fast überall durchwandern konnte.

Jeden Morgen guckten frische Krokodile in den Löchern am Ufer. Die Anwesenheit von Enten war mäßig vorhanden aber in der Mitte von Früh bis Mittag hatten wir keine zum Mittagbrot, obgleich etliche geschossen so traute Niemand der Tiefe die Enten herausszuholen. Des Nachmittags gingen mein Herr u. der Nachbar in den Leeg hinein und trieben mir die Enten zu so daß ich dieselben in meinem Rohr gut schiessen konnte. Des Abends hatten wir einen ziemlichen Sack voll Enten. Als ich am Abend meinen beiden Genossen erzählte, daß ich so sehr mir das Schiessen Vergnügen gemacht hat so sehr hat mich das Krokodilloch in meinem Versteck beunruhigt, so wurde ich laut ausgelacht.

Mein Herr hat eine große Schlange im Wasser geschossen, die stärker als ein Männerarm war u. eine nicht viel schwächere unweit von unserem Kamp. Aber so wie er Schlangen schoß er auf Enten mit einer kleinen Büchse.

Der Wald am Hang besteht aus Pogan(3) Bäumen (Nußbäumen). Diese Nüsse sind vielleicht noch feiner als Deutsche Nüsse. Sie sind länglich und haben weiche Schale, sind etwas Kleiner als deutsche Walnüsse. Von diesen Nüssen hatten wir jedesmal 3 Büschel gelesen. Das Büschel kostete vor Weihnachten 3 Dollar. Ein junger Mann u. Frau hatten vergangenen Herbst für 200 Dollar Nüsse gelesen (800 Mark).

So leicht wie in Amerika das Geld zusammen kommt so leicht geht es auch bei denen die es nicht zusammen halten. Was die Löhne anbelangt so hat auch hier ein Arbeiter auf der Farm den niedrigsten Lohn. Die deutschen Farmer zahlen 8-12 Dollar, die Amerikaner aber bis 18 Dollar\Monat bei freier Station mit Wäsche. Obgleich die Deutschen weniger zahlen verlangen sie doch mehr Arbeit am Tage u. geben nichts von 11 Uhr bis 3 Uhr im Sommer. Auch die hier geborenen Deutschen geizen nicht an Arbeitskräften.

Die Mädchen werden von den Farmer selten gemietet weil dieselben in den Städten gut u. hoch bezahlt werden und nicht viel arbeiten brauchen.

Die Schwester von der Farm Wukasch ein 17 jähriges Mädchen hatte in Galveston auch bei Deutschen 12 Dollar/Monat u. Geschenke soviel daß dieselben mehrere Dollar/Monat betragen. Jetzt ist das Mädchen in Giddings, brauch nur ein Kind bei Tage warten u. bekommt 10 Dollar/Monat.

A. Ginzel hatte erst viel Lust nach Amerika zu kommen. Ich kann ihm leider sehr wenig von dem Tischlerhandwerk mitteilen. Auf dem Lande würde er wohl nicht gleich Tischlerarbeit finden. Auf der Herreise lernte ich einen wahrlich guten Tischler kennen, der war aus Berlin.

Vergangenes Jahr hatte er in Chikago gearbeitet, holte sich die Frau um in Galveston Arbeit zu finden u. schon in einer Stunde hatte er Arbeit gefunden sowie Wohnung für seine Familie. Er schien mir einen guten Character zu besitzen.

Er wohnt - seine Adresse ist

Mr. A. Fischer
Center St. 173
Galveston, Texas, North Amerika

Ginzel sollte selbst an Fischer schreiben. Der würde ihm die beste Nachricht geben können. Ich habe auch Fischern Ginzels Angelegenheit mitgeteilt als wir zusammen waren.

Lieber Bruder, würdest du so gut sein mir die Adresse von der Schletzen in Chikago u. von den beiden Baltzern aus Weißenberg bei nächster Gelegenheit senden. Du schreibst mir, daß ich nichts von den Bekannten mitgeteilt hätte. Es war kein Versehen von mir denn ich wußte noch nicht wo Alle sind.

Kulke war bis zu Weihnachten 3 u. jetzt wenigstens 10 engl. Meilen südöstlich von mir, Kaiser 12 Meilen nordwestlich, Kurio 8 Meilen südlich. Kulke rendet eine kleine Farm von 15 Ack. u. Kurio desgleichen eine grössere. Seine Verwandten sind sehr reich. Kulke hat viel zu mähen.

Der deutsche Krautfarmer u. Gartensalatfarmer soll sehr gut hier fortkommen, deshalb bitte ich Dich mir so viel wie 1/8 bis 1/4 Liter Krautsamen von der besten Sorte (120 gr. Möglichst rot) und halb soviel guten großköpfigen Gartensalatsamen möglichst bald schicken. Das Geld was Dir zur Verfügung steht wird wohl zulangen. Erkundige Dich wie Du es am besten schicken kannst. Auf den Brief mußte ich 10 Cent noch aufzahlen. Der Samen möchte Ende Februar hier sein damit es nicht zu spät wird.

Wegen dem Wasser denkt Ihr schlimmer von Amerika als es ist. Es wird nicht so viel Wasser gebraucht als in Deutschland weil kein Vieh getränkt wird. Zisternen sind ebenfalls brunnenartig gegraben. Gewöhnlich 12 Fuß breit, 16 Fuß tief, oben mit kleinen Ziegeln aufgemauert und stark mit Zement verstrichen das kein Wasser an den Seiten hinein noch hinaus kann. Die Zisternen sind am häufigsten.

Damit das Wasser von den Dächern bequem in dieselben hingesammelt werden kann sind die Dächer mit Rinnen versehen. Es werden deshalb keine Tauben gehalten damit das Wasser rein bleibt. In diesen Zisternen hält sich das Wasser ganz frisch. Nur in ganz trockenen Jahren halten die Zisternen nicht mit dem Wasser aus.

Achtung nach den Sommern sehen!

Jetzt werden auch Brunnen gegraben. Mitunter ist das Wasser am anfang nicht gut. Sehr oft wird aber das Wasser erst nach einigen Jahren schlecht. Gewöhnlich sind das starke Quellen u. weil nicht ausgepumpf so wirds schlecht was auch in Deutschland vorkommt. Brunnen, die gutes Wasser behalten sind auch nicht selten. Die Amerikaner trinken gerne weiches Wasser.

Ernst Miersch ist jetzt auf einer anderen Stelle. Er soll sich hier gut betragen, fragte mich nach seinem Gelde. Wohl wird noch verschiedenes bleiben was wert zu schreiben wäre, doch weiß ich heut nichts mehr.

Bitte sofort den Empfang des Briefes zu schreiben u. den Samen schicken.

Grüße mir alle Verwandte und Bekannte. Seid herzlich gegrüßt, die liebe Mutter, liebe Geschwister u. lieber Bruder von Euren Euch liebenden Bruder

Ernst Swiedom
Giddings den 18. Januar 1883

(1) Reaumur
(2) Leeg - lake
(3) Pogan - Pecan

[Biar]









View user's profile View All Posts By User

  Go To Top

Powered by XMB 1.9.12
XMB Forum Software © 2001-2021 The XMB Group