The Wendish Research Exchange
Not logged in [Login ]
Go To Bottom

Printable Version  
Author: Subject: 017.500 Kilian to Stempel [Weigersdorf Archive], 1852
mersiowsky
Super Administrator
*********




Posts: 2215
Registered: 2-13-2011
Member Is Offline


[*] posted on 5-9-2015 at 09:36 PM
017.500 Kilian to Stempel [Weigersdorf Archive], 1852


Pastor Stempel in Lübbenau,

Your reverence in a letter of 19th January, which was handed to me during my trip through Lübbenau on 18th June, of this year, refused to attest the announced withdrawal of Lutherans in Lübbenau and Leipa and at the same time requested information about my relation to the Mitschke family in Purschwitz.

I will answer your question first. My late Uncle Michael Kilian, pastor at Kotitz near Weissenberg, who died in 1836 was indeed married to a daughter of Pastor Mitschke, Johanne Christiane, who died early. Also her brother Wilhelm Mitschke, after the death of his father, the pastor in Purschwitz, has been dead for several years. I, the only son of Michael Kilian’s brother Peter Kilian, who was a small landowner in the village of Döhlen near Bautzen, succeeded my uncle Michael Kilian as the pastor in Kotitz. This parish I administered from 24 September 1837 on for 11 years until I was called to Prussia to answer the terrible needs of the Lutheran church in Prussia which since 1830 had been delivered from their sworn in shepherds at the whim of the state. As a result of the union of the Reformed and Lutheran church the Lutheran confession lost its actual importance implemented through the church polity as well as through cultural affairs and education, and since 1830 there is no independent, cohesive, unintermingled Lutheran church in Prussia, besides the community of the Lutherans, who separated from the state church. The people of the former Lutheran Church have lost their distinct and exclusive Lutheran administrative authorities and disintegrated and dissolved into confessional vagueness and changeableness so far that in the Evangelical Provincial Church it is no longer possible to identify a legally existing, properly organized Lutheran Church, an evidence that it was actually annihilated by the state church. There may be those who have Lutheran convictions in the state church, but bound Lutherans, a Lutheran church, whose congregations are confessionally held together through their own church polity, don't exist in the state church. The state church is basically a church which is not held together through a viable confession, but only through state power and church property. Out of the kingdom of Jesus, which is not of this world, a worldly kingdom was made with the state church, a Royal Prussian Provincial Church. Military might, prisons and distraint were employed to overpower those Lutherans who did not want to be subject to the new worldly papacy but remain true Lutherans. They were not overwhelmed, for the Lutheran church in Prussia has not perished, it has been saved from the big collapse by a poor insignificant people, that in the battle, both inwardly and externally, trust in the name of the Lord.

In order to help this abused people, I left my comfortable parish in Kotitz on St. Michael’s Day in 1848. For here, since 1843, was a scattered Wendish Lutheran parish which was organized in two congregations (Weigersdorf and Klitten) and now numbers more than 1200 souls. These congregations could not obtain a Wendish speaking pastor and would have withered away if I had not had compassion for them. To this scattered group in Upper Lusatian, which is entrusted to me, the scattered Lutherans living in Lower Lusatia have to be added as well.

That now reverend sir does not want to issue a certificate of departure for the Lutherans in Lübbenau and Leipa amazes me since Pastor Hansig in Burg issued one for the Lutherans of that place without difficulties.

See attachments pp.

What is stated in the Toleration grant of 30 March 1847 Order No. 2823, Summary of Laws for the year 1847 p. 126 #7, is extended to such religious associations not yet approved by the state, but only are tolerated. The Lutheran church in Prussia is approved according to the General=Concession of 23 July 1845 and now waits for the full recognition and reinstatement of its old right, which has been made through the struggle with the state church.

With the wish to remain in friendly relations with your reverence, I remain,

Sincerely,
Johann Kilian, P.

Dauban 1 July 1852

[GRN; Biar; CS]



Herrn Pastor Stempel in Lübbenau,

Ew. Hochehrwürden haben in einem Schreiben vom 19ten Januar c., welches mir auf meiner am 18ten Juni c. stattgefundenen Durchreise durch Lübbenau eingehändigt worden ist, die geschehene Abmeldung der Lutheraner in Lübbenau u Leipa zu bescheinigen verweigert und mich sodann um Auskunft über meine Beziehungen zur Familie Mitschke in Purschwitz befragt.

Ihre Anfrage beantworte ich zuerst. Mein im Jahre 1836 verstorbener Onkel Michael Kilian, Pfarrer in Kotitz bei Weißenberg, hat allerdings eine Tochter der Pfarrers Mitschke in Purschwitz, Johanne Christiane, zur Frau gehabt, welche aber früh verstorben ist. Auch deren Bruder Wilhelm Mitschke, nach dem Tode seines Vaters Pfarrer in Purschwitz, ist schon seit mehreren Jahren todt. Meinem Onkel Michael Kilian bin ich, der einzige Sohn seines Bruders Peter Kilian, welcher Nahrungsbesitzer in Dorfe Döhlen bei Bautzen gewesen ist, im Kotitzer Pfarramt nachgefolgt. Dieses Pfarramt habe ich seit dem 24 September 1837 an 11 Jahre lang verwaltet, bis mich die schreckliche Noth der lutherischen Kirche in Preußen, welche von ihren vereideten Hirten seit 1830 an die Staatswillkür überliefert worden war, nach Preußen rief. Durch die Union der reformirten u lutherischen Kirche kam die lutherische Confession um ihre im Kirchenregiment, so wie in Cultus und Lehren durchgeführte thatsächliche Geltung und es gibt seit 1830 keine selbstständige, geschlossene, unvermengte lutherische Kirche in Preußen mehr, als die Gemeinschaft der Lutheraner, die sich von der Landeskirche getrennt haben. Die Masse der früheren lutherischen Kirche hat ihre bestimmten und ausschließlich lutherischen Behörden verloren, und ist in confessionelle Unklarheit und Veränderlichkeit so weit zersetzt und zergangen, daß man in der evangelischen Landeskirche eine rechtskräftig bestehende, gehörig gegliederte lutherische Kirche gar nicht mehr nachweisen kann, ein Beweis, daß sie durch die Landeskirche thatsächlich vernichtet ist. Lutherischgesinnte mag es in der Landeskirche wohl geben, gefangene Lutheraner aber, eine lutherische Kirche, deren Gemeinden durch eignes Kirchenregiment confessions mäßig zusammen gehalten wären, gibt es in der Landeskirche nicht. Die Landeskirche ist somit eine Kirche welche nicht durch ein trächtiges Bekenntniß sondern nur durch die Staatsgewalt und das Kirchengut zusammengehalten wird. Aus dem Reiche Jesu, welches nicht von dieser Welt ist, ward mit der Landeskirche ein Weltreich, eine Königlich Preußische Staatskirche gemacht. Denn Soldatenmacht, Gefängnisse, Auspfändungen waren die Mittel, diejenigen Lutheraner zu bewältigen, welche sich dem neuen Weltpapstum nicht unterwerfen sondern kirchlich gesonderte Lutheraner bleiben wollten. Sie sind nicht überwältigt worden; denn die lutherische Kirche ist in Preußen nicht untergangen, es ist aus dem großen Abfall gerettet, ein armes geringes Volk, das im Kampfe nach innen u außen auf den Namen des Herrn traut.

Diesem geschmähten Volke zu helfen, habe ich zu Michaelis 1848 meine behagliche Pfarre in Kotitz verlassen. Denn hier war seit dem Jahre 1843 eine wendisch-lutherische Diaspora entstanden, welche jetzt 2 Gemeinden (Weigersdorf und Klitten) bildet und über 1200 Seelen zählt. Diese Gemeinden konnten keinen wendisch redenden Pastor erlangen und hätten also verkümmern müssen, wenn ich mich nicht ihrer erbarmt hätte. Zu dieser oberlausitzischen Diaspora, welche mir anvertraut ist, sind auch die zerstreut wohnenden Lutheraner der Niederlausitz zugeschlagen.

Daß nun Ew. Hochehrwürden der Lutheranern in Lübbenau u Leipa eine Bescheinigung ihrer Austrittsmeldung nicht ausstellen wollen, wundert mich da der Herr Pastor Hansig in Burg den dortigen Lutheranern solche ohne Weiterungen ausgestellt hat.

Die Aktenstücke pp

Was in der zum Toleranzpatent vom 30 März 1847 beigegebenen Verordnung No. 2823 Gesetzsammlung v. Jahre 1847 p. 126 #17. steht, bezieht sich auf solche Religionsgesellschaften, die vom Staate noch nicht genehmigt, sondern nur geduldet sind. Die lutherische Kirche in Preußen aber ist laut General= Concession vom 23 Juli 1845 genehmigt und wartet nun noch auf die volle Anerkennung u Wiedereinsetzung in ihr altes Recht, welches ihr durch die Landes Kirche streitig gemacht worden ist!

Mit dem Wunsche, mit Ew. Hochehrwürden im freundlichen, Verhältniß zu bleiben, verharre ich

Ew. Hochehrwürden ergebenster Johann Kilian, P.

Dauban den 1sten Juli 1852

[GRN; Biar]


View user's profile View All Posts By User

  Go To Top

Powered by XMB 1.9.12
XMB Forum Software © 2001-2021 The XMB Group