The Wendish Research Exchange
Not logged in [Login ]
Go To Bottom

Printable Version  
Author: Subject: 049.000 Kilian to Gumlich, [Weigersdorf Archive], 20 May 1858
mersiowsky
Super Administrator
*********




Posts: 2215
Registered: 2-13-2011
Member Is Offline


[*] posted on 5-10-2015 at 03:52 PM
049.000 Kilian to Gumlich, [Weigersdorf Archive], 20 May 1858


Serbin (Low Pinoak Settlement) Bastrop County,
Texas, the 20th of May 1858.

Beloved Brother in the Lord!

I herewith acknowledge the receipt of your dear letter of the 16th of March 1858 now already, because I did not want Andreas Kiesling to wait too long for the death certificate of his parents. The County Court at Rothenburg will hopefully acknowledge the certificate, since they know my handwriting. I did not want my authorities to authenticate this certificate because it was too troublesome for me to travel 20 English miles to Bastrop for this.

I thank you cordially for your submitted news from Weigersdorf, Klitten and the other congregations which you now serve and ask you to cordially greet Dutschmann's whole household and to tell Brother Dutschmann that his letter of the 5th of February 1858 and his great joy over the flower seeds I sent him, gave me great pleasure. The dahlia, hollyhock, and other flower seeds, which he sent to me, did not germinate very well, because I did not get them into the ground early enough. At first there was a damaging drought, which lasted for several weeks, after which an awful cloudburst fell on the 1st of May. I had not experienced such a rain in Texas before this. And later a few more downpours followed. There are only about 40 hollyhocks, and very few dahlias grew.

Incidentally, here the sparsely treed pastures bloom in March, as well as the treeless prairies, like the European meadows in May. And even though the weather conditions in Texas in some respects are unfavorable, the German winter crops of wheat and rye really thrive well. After being here several years one settles down and it’s not bad. I now own 19 head of cattle and 16 hogs and 1 horse; all livestock does not go very far from the house, even though there is no herdsman, since there is free range for all livestock in Texas.

But the religious condition in Texas must seem sorrier to everyone than the religious condition in Europe, when not taken into consideration that all false principles which in European life are whitewashed or mandarin like monitored while over here they are free to grow unhindered to its highest extremity. That is why, for instance, the question regarding church and ministry practically interfered here the first time and caused a serious dispute between the Missouri and Buffalo Synods, one can’t help but wonder how vague the leading German theologians are on this question and how unjustly they judge the Missouri Synod in this regard. The principle of the Buffalo Synod is basically Roman. But as much as I agree with the Missouri Synod, of which I am still an advisory member, on the matter of the church and office of the ministry, I must reject their position on chiliasm. The general German Evangelical Lutheran Synod of Missouri, Ohio and other states namely has, in the year 1857, when all district synods convened together, according to the printed proceedings I received, excommunicated Pastor Schieferdecker, who was the president of the Western District, as follows: "Since Pastor Schieferdecker, during the current proceedings, has revealed that he equates his own chiliastic interpretation of certain prophetic Scriptural passages with the certain and clear word of God and misuses the same and his supposition conceived of these to make uncertain several articles of the holy Christian faith, such as: of the kingdom of Christ on earth; of Christ's return on judgment day; of judgment day; and to downright deny one of them, namely the universal resurrection of the dead on judgment day; and since all repeated attempts to lead the aforementioned back from his error proved to be in vain, the Synod hereby acknowledges that Pastor Schieferdecker no longer stands united with her in one fundamental faith and is therefore compelled to deny him further synodical membership."

What should I do now after I have declared myself neutral on this question to Prof. Walther in St. Louis, since I want to treat this as an open question? Now the interpretation of the minority has rejected the interpretation of the majority. I am at the point where sometime soon I must declare myself against the excommunication of Schieferdecker and that will presumably cause the public breach between me and the Missouri Synod. That is the first struggle I have.

And the discussions which I have started with the Lutheran Texas Synod will presumably also turn out badly, since this synod, which is composed mostly of pupils of the institution at Chrischona near Basel, appears to be full of reformed elements in doctrine and practice, is also a member of the so-called Lutheran (united) General Synod in the north. The question regarding our actual relation to the Lutheran Texas Synod originated when several of my congregation members joined or wanted to join to a Texas Synod Lutheran congregation.

The main struggle I have before me right now is in my local main congregation. After the prayer meetings, of which I wrote you, faded away because of all kinds of adverse circumstances and because they weren’t alright any more with the pro-conventicle people of the congregation, who actually started the whole uproar that happened, the Methodists again started a big assault against the congregation; it appears this time with success. I have been put in a hard spot, even though the majority of the congregation is still resolutely against the Methodists. I am now going to learn the big lesson completely, that the spirit of the conventicles left to their own resources leads to the falling away from the Lutheran Church, or, much more, the spirit which already has fallen away from the Lutheran Church, like many conventicle brethren in Saxony and the Biel conventicle brethren in Jahmen rejected our church's struggle in Prussia and, as well as the Methodists, urge inner emotional experience, is unconcerned and indifferent toward the world and those who follow. I will let you know the course of the struggle in later reports.

You may publish something general about me in the KIRCHENBLATT. Do not mention any names and omit what I told you about the dispute about the sermon on grace after death. Also let publish the Henkel poem; it describes Methodism well; how it takes root in the spirit of the age.

How can one be certain of his salvation? I ask this over and over. You only described whereby but not how? You should make Romans 8: 16 clear to me.

I close with greetings from my wife to your wife. Also greetings from my Gerhard August, my Theresia Martha and my Bernhard Robert, born on 31 March 1858.

In the Lord, your,
Johann Kilian, Pastor

NOTE: The Henkel poem entitled Der Geist des 19. Jahrhunderts (The Spirit of the 19th Century) copied from No. 15 of Der Lutheraner for the year 1858 was attached to this letter

[Biar, Symmank]

Would Luther be here, I am certain,
Now he would teach better.
In his times was darkness
He wouldn’t fight back:
His lessons and bible teaching,
Belief, hope, love and much else,
That he would have to drop.

In our sophisticated times
There one know everything better,
Than all Saints far and wide
And Christ the savior.
So Luther soon would realize,
Would soon depart from his teaching
And convert himself to God.

Now are wise and bright times,
Indeed, real years of wisdom;
Where one properly builds machines,
Can go by railroad;
Where news on wire through lightning,
Despite of all weather, cold and heat,
Run like thoughts.

One paint a picture with light and semblance,
As if it would really live,
Need neither color nor brush for this,
The light causes it itself.
And art after art of all kind,
Inventions entirely unexpected,
Who can count them all?

Aren’t we in the wise times?
When was the world so wise?
So one is ready earnestness,
And works with all diligence,
So that one swiftly and without effort,
With force of steam, I don’t know how,
Finds the way to heaven.

The old word and sacrament
Is much too bad and slow.
The old and new testament
Is much too difficult and prescriptive.
If one should search in these
The heart remains empty, the head gets filled,
It doesn’t bring the right conversion.

But now one has more brains,
One doesn’t need to wait long.
It is know all over the country,
As one has to experience it.
Who shouts and prays as loud as he can,
That one certainly becomes a pious man,
Who forces the spirit to come.

The spirit of the times is a loud mind,
One neither need words nor teaching.
Shout as much as you can and know,
So that the spirit increases,
Which give you agony
And the perdition into bargain
So that you must merely despair.


Then even pray more, soon you are done,
You soon will bear yourself
And come into the heaven’s castle
To increase the number of Saints.
Soon you will be a child of God,
Relieved of death and all sin,
And don’t desire any more.

Here you can see how fast it goes
In the nineteenth century,
With steam one get blown around,
So that one is very amazed:
Now everything happens faster,
The carnality remains in calm;
One doesn’t need to lessen it.

Oh mad world! Full of fools!
Who can lament it sufficiently?
The wisdom of God itself should
Now listen,
That one now can do everything better!
So one yet applies many things,
To help the dear God.

One lights many candles,
To give light to the sun.
The spirit through the word cannot
Provide neither light nor live to the way.
So the help of the humans must come
So that everything gets clean and new,
That God will have to wonder.

Translated by Christian Symmank


Serbin (Low Pinoak Settlement) Bastrop County,
Texas, den 20sten Mai 1858.

Geliebter Bruder im Herrn!

Den Empfang Deines lieben Schreibens vom 16ten Mai 1858 bescheinige ich hiermit schon jetzt, weil ich den Andreas Kiesling auf den Todtenschein für seine Eltern nicht zu lange warten lassen wollte. Das Kreisgericht zu Rothenburg wird hoffentlich dem Schein anerkennen, da es ja meine Hand kennt. Ich wollte den Schein erst von meiner Obrigkeit beglaubigen lassen, weil mir's zu umständlich war, deshalb 20 englische Meilen nach Bastrop zu reisen.

Für Deine eingehändigten Nachrichten aus Weigersdorf, Klitten und den andern Gemeinden, die Du jetzt bedienst, danke ich herzlich und bitte, hl [herzlich] Dutschmann's Haus zu grüßen und Bruder Dutschmann zu sagen, daß mir sein Brief vom 5ten Februar 1858 und seine große Freude über die ihm von mir geschickten Blumensämereien viel Freude gemacht hat. Der Same von Georginen, Malven und andern Blumen, die er mir gesendet hat, ist aber nicht gut aufgegangen, da ich ihn nicht zeitig genug in die Erde bringen konnte. Es hat zuerst Trockenheit, die mehrere Wochen anhielt, geschadet, worauf ein entsetzlicher Platzregen fiel am 1sten Mai. Ich habe so einen Regen in Texas noch nicht erlebt. Und später folgten noch etliche Güsse. Da sind nun von den Malven nur etwa 40 und von den Georgien nur etliche wenige Pflanzen geworden.

Im Mærz blühen übrigens hier die mit Bäumen dünn besetzten Weiden, so wie die baumlosen Prärien, wie die Europäischen Wiesen im Mai. Und obgleich die Witterungsverhältnisse in Texas in mancher Beziehung ungünstig sind, so gedeihen doch die deutschen Wintersaaten, Weizen, und Roggen, vortrefflich. Nach etlichen Jahren lebt man sich hier ein und mir gefällt es ganz gut. Ich besitze jetzt 19 Stück Hornvieh und 16 Schweine und 1 Pferd, welches Vieh alles nicht weit vom Hause weggeht, obwohl es keinen Hirten hat, da ja alles Vieh in Texas frei geht.

Aber der kirchliche Zustand in Texas muß jedem trauriger vorkommen, als der kirchliche Zustand in Europa, wenn nicht bedacht wird, daß alle falschen Prinzipien, die im Europäischen Leben übertüncht oder mandarinen mäßig überwacht sind, hier frei und ungehindert in ihre Spitzen hinaufwachsen. Daher hat z. B. die Frage über Kirche und Amt hier zuerst praktisch eingegriffen und den ernsten Kampf zwischen der Missouri und Buffalo Synode hervorgerufen, wobei man sich nur wundern muß, wie unklar über diese Frage auch bedeutende Theologen Deutschlands sind und wie ungerecht sie in dieser Beziehung über die Missouri Synode urtheilen. Das Prinzip der Buffalo Synode ist wesentlich Römisch. So sehr ich aber mit der Missouri Synode, deren berathendes Mitglied ich annoch bin, in diesem Punkte der Kirche u des Amts übereinstimme, so entschieden muß ich deren Stellung zum Chiliasmus verwerfen. Die Allgemeine deutsch evangelische Luther. Synode von Missouri, Ohio u andern Staaten hat nehmlich im Jahre 1857, wo sich alle Districtssynoden in Eins versammelten, laut der mir zugesandten gedruckten Verhandlungen der Synode, den Pastor Schieferdecker, welcher Präses der westlichen Districts Synode war, folgendermaßen excommunicirt: "Da Herr Pastor Schieferdecker in den gegenwärtigen Verhandlungen geoffenbaret hat, daß er seine eigene chiliastische Auslegung gewisser prophetischer Schriftenstellen dem gewissen und klaren Worte Gottes selbst gleich stellet und dieselbe und seine darauf geschöpften Vermuthungen dazu mißbraucht, mehrere Artikel des heiligen christlichen Glaubens, als: Von dem Reiche Christi auf Erden, von Christi Wiederkunft zum jüngsten Gericht, vom jüngsten Tage ungewiß zu machen einen derselben aber, nämlich von der allgemeinen Auferstehung der Todten am jüngsten Tage geradezu zu verleugnen, und da alle wiederholten Versuche, den Genannten von seinem Irrsal zurückzuführen, sich als vergeblich bewiesen haben, so erkennt die Synode hieraus, daß Herr Pastor Schieferdecker mit ihr auf Einem Glaubensgrunde nicht mehr stehe und sieht sich daher genöthigt, demselben die fernere Synodalgemeinschaft aufzusagen."

Was soll ich nun machen, nachdem ich mich gegen den Prof. Walther in St. Louis in dieser Frage neutral erklärt habe, so daß ich sie als eine offene Frage behandelt wissen will? Nun ist die Auslegung der Minorität durch die Auslegung der Majorität verworfen. Ich bin daran, mich nächstens gegen die Excommunication Schieferdeckers zu erklären, und das wird vermuthlich den öffentlichen Bruch zwischen mir und der Missouri Synode herbeiführen. Das ist der erste Kampf, den ich habe.

Und Verhandlungen, die ich mit der lutherischen Texas Synode zu pflegen angefangen habe, werden vermuthlich auch unglücklich ablaufen, da diese Synode, die meist aus Zöglingen der Anstalt zu Chrischona bei Basel besteht, voll reformirter Elemente in Lehre und Praxis zu seyn scheint, wie sie auch ein Glied der sogenannt lutherischen (unierten) General Synode des Nordens ist. Die Frage um unser eigentliches Verhältniß zur lutherischen Texas Synode entstand als einige meiner Gemeindeglieder in eine Gegend gezogen waren oder ziehen wollten, wo Texanische Lutheraner vorherrschen.

Den Hauptkampf habe ich aber jetzt in meiner hiesigen Hauptgemeine vor mir. Nachdem die Betstunden, von denen ich Dir gemeldet habe, eingeschlafen sind, weil allerlei Ungunst der Umstände eintrat und weil sie den Conventikelleuten in der Gemeine, die eigentlich den ganzen Rumor, der vorgekommen ist, machen, nicht mehr recht waren, so fangen die Methodisten wieder einen Hauptsturm auf die Gemeine an, diesmal, wie es scheint, mit Erfolg. Ich bekomme einen harten Stand, obwohl die Majorität der Gemeinde noch entschieden gegen die Methodisten ist. Ich werde nun die große Lehre vollends auslernen, daß der Geist der sich selbst überlassenen Conventikeln zum Abfall von der lutherischen Kirche führt oder vielmehr ein von der lutherischen Kirche innerlich schon abgefallener Geist ist, wie ja viele von Conventikeln in Sachsen und die Biel'schen Conventikelbrüder in Jahmen unsern Kirchenkampf in Preußen verwarfen und ebenso wie die Methodisten auf innere überschwängliche Erfahrung drangen, unbekümmert und sorglos um die Welt und um die Nachkommen. Ich werde den Verlauf des Kampfes zu seiner Zeit berichten.

Etwas Allgemeines über meine Verhältnisse darfst Du im Kirchenblatt publiciren. Nur nenne keinen Namen weiter als meinen und laß das weg, was ich Dir über den Streit hinsichtlich der Gnadenpredigt nach dem Tode erzählte. Das Henkel'sche Gedicht laß auch abdrucken, es zeichnet den Methodismus gut, wie er im Zeitgeist wurzelt.

Wie wird man seiner Seligkeit gewiß? Das frage ich immer wieder. Denn Du hast nur beschrieben wodurch? Aber nicht wie?

Ich schließe mit Grüßen von meiner Frau an Deine Frau Gemahlin. Es grüßen auch mein Gerhard August, meine Theresia Martha und mein Bernhard Robert, geboren den 31 Mærz 1858. Im Herrn
Dein
Johann Kilian, Pastor.

NOTE: The Henkel poem entitled Der Geist des 19. Jahrhunderts (The Spirit of the 19th Century) copied from No. 15 of Der Lutheraner for the year 1858 was enclosed in this letter.
[Biar, Symmank]

Aus No. 15 "des Lutheraners" vom Jahre 1858
"Der Geist des 19. Jahrhunderts"

Wär' Luther hier, ich bin gewiss,
Jetzt würd' er besser lehren.
In seiner Zeit war Finsterniss
Er würde sich nicht wehren:
Sein'n Unterricht und Bibellehr,
Glaub', Hoffnung, Lieb und was noch mehr,
Das müsste er aufgeben.

In uns'rer aufgeklärten Zeit
Da weiss man Alles besser,
Als alle Heil'gen weit und breit
Und Christus der Erlöser.
Drum würde Luther bald einsehn,
Von seiner Lehre bald abgehn
Und sich zu Gott bekehren.

Jetzt ist die kluge, helle Zeit,
Ja, rechte Weisheits Jahre;
Wo man Maschinen recht bereit't,
Auf Eisenbahn'n kann fahren;
Wo Neuigkeit auf Drath durch Blitz,
Trotz aller Wetter, Kält' und Hitz',
Gedankenmässig fähret.

Man malt ein Bild durch Licht und Schein,
Als thät' es wirklich leben,
Braucht keine Farb' noch pinsel d'rein,
Das Licht thut's selber geben.
Und Kunst auf Kunst von aller Art,
Erfindungen ganz unerwartet,
Wer kann sie alle zählen?

Sind wir nicht in der klugen Zeit?
Wann war die Welt so weise?
Drum ist man mit Ernst bereit,
Und wirkt mit allem Fleisse,
Dass man geschwind und ohne Müh',
Mit Dampfgewalt, ich weiss nicht wie,
Den Weg zum Himmel findet.

Das alte Wort und Sacrament
Ist viel zu schlecht und langsam.
Das alt' und neue Testament
Ist viel zu schwer und drangsam.
Wenn man in diesen suchen soll
Das Herz bleibt leer, der Kopf wird voll,
Bringt nicht die recht' Bekehrung.

Jetzt hat man aber mehr Verstand,
Man braucht nicht lang zu harren.
Es ist bekannt durch's ganze Land,
Wie man es muss erfahren.
Wer schreit und bet't so laut er kann,
Der wird gewiss ein frommer Mann,
Der zwingt den "Geist" zu kommen.

Der Geist der Zeit ist lauter Geist,
Man braucht kein Wort noch Lehre.
Schrei nur so viel du kannst und weisst,
Damit der Geist sich mehre,
Der wird dir geben Höllenpein
Und die Verdammniss oben drein
Dass du musst schier verzagen.

Dann bet' noch mehr, bald bist du durch,
Du wirst dich bald gebähren
Und kommen in die Himmelsburg
Die Zahl der Heil'gen mehren.
Bald wirst du seyn ein Gottes Kind,
Befreit vom Tod und aller Sünd',
Und keines mehr begehren.

Hier kannst du sehn, wie schnell es geht
Im neunzehnten Jahrhundert,
Dampfmässig wird man hingeweht,
Dass man sich sehr verwundert:
Es geht nun Alles schneller zu,
Die Fleiches Lust bleibt in der Ruh';
Man braucht sie nicht zu dämpfen.

O tolle Welt! Der Narren voll!
Wer kann es g'nug beklagen?
Die Weisheit Gottes selber soll
Sich's jetzo lassen sagen,
Dass man nun Alles besser kann!
Drum wendet man noch vieles an,
Dem lieben Gott zu helfen.

Man zündet viele Kerzen an,
Der Sonne Licht zu geben.
Der Geist durch's Wort kann nicht der Bahn
Verleihen Licht noch Leben.
Drum muss die Menschenhülf herbei
Dass Alles werde rein und neu,
Dass Gott sich muss verwundern.

Ambrosius Henkel, Lutherischer Prediger,
72 Jahre alt, nach langjähriger, eifriger Arbeit
im Dienste der Kirche jetzt in Zurückgezogenheit lebend.

NOTE: This poem was attached to Pastor Kilian's letter dated 5-20-1858.

Transcribed by Bill Biar






View user's profile View All Posts By User

  Go To Top

Powered by XMB 1.9.12
XMB Forum Software © 2001-2021 The XMB Group