The Wendish Research Exchange
Not logged in [Login ]
Go To Bottom

Printable Version  
Author: Subject: 092.410 Kilian to Ebert [CHI, Serbin Collection] 7 Sep 1866
mersiowsky
Super Administrator
*********




Posts: 2215
Registered: 2-13-2011
Member Is Offline


[*] posted on 5-30-2015 at 09:00 PM
092.410 Kilian to Ebert [CHI, Serbin Collection] 7 Sep 1866


Rev. A. Ebert
Deacon in Klix

Serbin, the 7th of September, 1866

Dear highly worthy brother!

I could not immediately answer your dear letter of Reminiscere Sunday, 1865, as it was uncertain whether my letter would reach you yet in Weigersdorf! But I also did not want to answer until I could give the desired news about Gottfried Lehnigk whom you kindly brought to my attention.

I wrote after receiving your letter, as soon as the postal communication with the North was re-established again after the ending of our American war, to Professor Walther in St. Louis to to inquire about Lehnigk. Professor Walther wrote me the following account on the 9th of November 1865:

Unfortunately, Lehnigk is already used. He is the preacher in the small town of California in the state of Missouri. He is an upright, young man, with good gifts, but somewhat inclined to despondency. However, I think, in case you should relocate to Germany, that he would be suited as your successor.”

In March of this year, my neighbor, Matthes Wukasch, from Buchwalde by Hoyerswerda, traveled to St. Louis, to pick up the engines for a steam driven machine to clean wool and grind corn. Wukasch met our Lehnigk in New Orleans where he presides over a school after he resigned his pastorate in California, Missouri because of continuous sickness.

Since Wukasch brought me Pastor Lehnigk’s address, so I wrote to the same in New Orleans and received from him the answer that he also had to resign his school position as his state of health becomes worse more and more. Therefore I invited him in a second letter to come to me in the case of his eventual demission of his office. I assured him that he would be allowed to spare himself here until his health would be restored. And since now the emergency of the demission of his office actually happened, so he arrived here in Serbin on the 30th of July. For the time being he only lives as a dear guest in my house and works at his convenience what he is able to. On the last Sunday, in my absence as I had to visit my sister congregation in Industry 36 miles from here, he preached for the first time in my church in Serbin. More on this the dear Pastor Lehnigk will write to you himself.

Whether I should further wish to return to Saxony, my old fatherland was taken in by Prussia – I do not know. I have nothing against the Prussian world government, but I’m afraid the royal Prussian evangelical state church made through cabinet orders might become dangerous for the Lutheranism in Saxony. This is aggravated by the fact that the decay of the Lutherans in Prussia in three parties takes away much of its appeal from Lutheranism. And neither the bureaucratic (worldly) nor the pastoral Papism will promote the Evangelical Lutheran Church but only the rule of God’s word. Luke 22:25-26.

Therefore, I remain in the hope soon to receive a letter from you and with the request to greet Mr Kanig from me.

Your humble, J. Kilian, P(astor)

Translated by H. Melvin Symmank and Christian Symmank.]



Rev. A. Ebert
Diaconus in Klix.

Serbin, den 7ten September 1866.

Hochehrwürdiger, Geliebter Bruder!

Auf Ihren lieben Brief vom Sonntage Reminiscere 1865 konnte ich nicht sofort antworten, weil ungewiß war, ob mein Brief Sie noch in Weigersdorf antreffen würde! Ich wollte aber auch nicht eher antworten, als bis ich über Gottfried Lehnigk, auf den Sie mich gütigst aufmerksam gemacht haben, erwünschte Nachricht geben könnte.

Nach Empfang Ihres Schreibens schrieb ich, so bald die Postverbindung mit dem Norden nach Beendigung unseres Amerikanischen Krieges wieder hergestellt war, an den Herrn Prof. Walther in St. Louis, um mich nach Lehnigk zu erkundigen. Prof. Walther schrieb mir unterm 9 Novbr 1865 folgendermaßen:

„Lehnigk ist leider bereits verwendet. Er ist Prediger in dem Städtchen California im State Missouri. Er ist ein rechtschaffender, junger Mann, mit guten Gaben, nur etwas zur Verzagtheit geneigt. Ich meine allerdings, daß er, sollten Sie nach Deutschland übersiedeln, sich zu Ihrem Nachfolger eignen würde.“

Im März dieses Jahres reiste mein Nachbar Matthes Wukasch aus Buchwalde bei Hoyerswerda nach St. Louis, um die Maschinen zu einem Dampfwerk, Wolle zu reinigen u. Korn zu mahlen, von da zu holen. D? Wukasch traf unsern Lehnigk in New-Orleans, wo er einer Schule vorstand, nachdem er sein Pfarramt in California, Missouri, wegen andauernder Kränklichkeit niedergelegt hatte.

Da mir Wukasch P. Lehnigk’s Adresse mitbrachte, so schrieb ich nun an denselben nach New-Orleans und erhielt von ihm die Nachricht, daß er auch seine Schulstelle werde niederlegen müssen, weil sein Gesundheitszustand sich immer mehr verschlimmere. Darauf lud ich ihn in einem zweiten Briefe ein, im Fall seiner etwaigen Amtsniederlegung zu mir zu kommen. Ich versicherte ihm, daß er hier sich werde schonen dürfen, bis seine Gesundheit hergestellt sein werde. Und da nun der Nothfall seiner Amtsniederlegung wirklich eintrat, so ist er am 30sten Juli hier in Serbin angekommen. Er wohnt vor der Hand nur als lieber Gast in meinem Hause und arbeitet nach Belieben was er kann. Am letzten Sonntage hat er in meiner Abwesenheit, da ich meine Filialgemeinde in Industry, 36 Meilen von hier, zu besuchen hatte, zum ersten Male in meiner Kirche zu Serbin gepredigt. Weiteres schreibt Ihnen der liebe Pastor Lehnigk selbst.

Ob ich noch ferner mir wünschen soll, nach Sachsen zurückzukommen, nachdem mein altes Vaterland von Preußen eingenommen ist, weiß ich nicht. Ich habe gegen das Preußische Weltregiment nichts, fürchte aber, die Königlich Preußische, durch Cabinets-Ordres gemachte evangelische Landeskirche möchte dem Lutherthum in Sachsen gefährlich werden. Dazu kommt, dass der Zerfall der Lutheraner in Preußen in 3 Parteien ?t dem Lutherthum viel von seiner Anziehungskraft benimmt. Und es wird weder der büreaukratische (weltliche) noch der pastorale Papismus die ev. luth. Kirche ? fördern, sondern nur die Herrschaft des Wortes Gottes. Luc. 22, 25-26.

Damit verbleibe ich in der Hoffnung, bald einen Brief von Ihnen zu empfangen u. mit der Bitte, den Herrn Kanig von mir zu grüßen,

Ihr ergebener J. Kilian, P.

[Transliterated by Christian Symmank]



92.41.1 7 Sep 1866.25.jpg - 273kB

92.41.2 7 Sep 1866.25.jpg - 300kB


View user's profile View All Posts By User

  Go To Top

Powered by XMB 1.9.12
XMB Forum Software © 2001-2021 The XMB Group