The Wendish Research Exchange
Not logged in [Login ]
Go To Bottom

Printable Version  
Author: Subject: 095.100 Kilian to Lindemann [TWHS, Blasig Collection] 28 Dec 1867
mersiowsky
Super Administrator
*********




Posts: 2215
Registered: 2-13-2011
Member Is Offline


[*] posted on 5-31-2015 at 09:55 PM
095.100 Kilian to Lindemann [TWHS, Blasig Collection] 28 Dec 1867


Reverend Director J[ohann] C[hristoph] W[ilhelm] Lindemann, Addison, Illinois
Serbin, Bastrop County, Texas, on February 28, 1867

Dearest Sir Director!

I wanted to exchange a letter with you for a long time. Because after I read the brilliant, fresh poem “Luther, Schiller and Flower” in Number 9 of “Evening School” 1859, in the year 1860 in St. Louis, I have asked the question whether you were the author? I love you as a bride. And your “School Paper” contained more nearly this my vote in favor. Therefore my second letter which I sent North to you after the war, and you received after my first letter to my old correspondent, Professor, C[arl] F[erdinand] W[illiam] Walther had written. Because as Walther’s answer to me failed to appear, therefore I also wrote to you in order to discover something about the Missouri Synod. But my second letter that I sent to you in Cleveland, Ohio, you did not receive and was returned to me from Washington as I had in hand Walther’s prepared answer. I therefore thought it was God’s will that I should come to you with in a small communication.

But now I have a determined cause to write to you. Since first your request in # 8 of “[Der] Lutheraner” moved me, that since the new year at each wedding and at each infant baptism to gather a collection for the Support-Coffer of your Seminary. Since then my congregation was accepted in the Missouri Synod, we must also contribute our portion to support your institution. I have in the two fleeting months of this year collected 38 dollars from 4 weddings and 5 infant baptisms. Gold and silver is given and received by us in the interior of the land as one seldom sees paper money. I will now yet allow a Church collection to be given and then to send the money to you.

But if circumstances would happen to come about in Galveston as to allow us to return the same to you, I would suggest delivering the money through an instructed businessman. We now have 5 stores in our Wendish colony at Serbin. One of our Serbin business people, with whom I have had conversation, would order a firm associated with him Galveston, Texas, who also knows a businessman in St. Louis, to your M. C. Barthel or some other person to pay a definite amount from me for the Seminary in Addison. Or would you rather that a businessman in Chicago to pay you the money? Please write me, which [way] you desire that you can receive the money from me in a convenient way.

No institution of the Missouri Synod interests me more now than your Seminary. As my oldest son, Gerhard, who was confirmed in the previous year, will be 15 years old on April 6th, wants to be a schoolteacher. He does not want to become a Pastor as he has seen the terrible struggle I had to endure with my congregation in the last years, with those desiring to become the Lay-popery lord. Also in Texas, schoolteachers are more sought after but the English language must be extremely important, also for Pastors. I will now teach my son, as much as I can, the German language, as he understands yet little Wendish, especially in the spelling. I can learn the English language somewhat, which now reminds me of the disadvantage that I cannot learn the pronunciation correctly. I also recently received Peter’s Melody School from New Orleans. Whether or not I can learn a little by myself; I do know the foundational principles. The worst of it is that I have little time left over from my (pastoral) office.

Dear Director give me a gracious direction how I should prepare my son for some two years so that he can then enter your Further, I ask you the question if you have or know of any truly competent schoolteachers for Texas. A sister congregation, 20 miles removed from me, Cedar Post Office, Fayette County, desires a Schoolteacher. If the Missouri Synod cannot furnish one just now, then they will engage one, which will not allow the congregation to come to the Missouri Synod. But if now a Missouri Synod Schoolteacher came there, then (there would be) in this large German settlement, which is located in a sound, highly proper, beautiful area of Texas, where a hopefully good Missourish congregation has gathered itself, where I have already preached there occasionally for years. Now it has of course become the first Missourish mission station through me.

Otherwise I must also have a Church schoolteacher for my present main congregation. I can no longer carry on as Schoolmaster, as I have carried it out until now under the Pastoral office, as the congregation which after the war through the high price of cotton, after many years of great poverty and need, has come into a better situation and can truly afford a schoolteacher. Henceforth I am no longer inactive, but drive toward it, as I am all alone. Do you also know in your surroundings and acquaintances a musical person who can play the organ, who understands English, who can establish and conduct the elementary school well, and who has the ability, to also work with me toward (establishing) a high school? (We have) now begun (to build) here a new stone church that should be finished in the next fall. Then the present frame church will be renovated to a Schoolhouse. And for the present time, the schoolteacher must be after my heart. Otherwise I will censure the Missouri Synod. We Serbinites are the only little Missourish light in Texas and the Missouri Synod dare not leave to extinguish it through shortage of help. And as there is no high school in all of Texas, then the Evangelical Lutheran Church could become a blessing for the entire land, if the Missouri Synod would see it as her mission, here in Serbin to build the foundation of a high school in the future which also the American children can take up learning German. An educated American already once made me the proposal that he wanted to give his son to me so that he could learn German and wanted to take my son into his house with his wife who was a teacher, to learn English. I answered in hopeless need. I have no room for that. Yes I could cry when I consider that I have so little room and that I in the middle of my struggle for everyone, God (knows it) is better! Being alone. But I will hold myself indemnified with the hand, that I from now on associate with you and I call on the Lord

Yours truly,
J[ohann] Kilian, P[astor]

[Translated by H Melvin Symmank]


Rev. Dir. J. C. W. Lindemann, Addison, Ills.
Serbin, Bastrop Co., Texas am 28 Februar 1867.

Geliebter Herr Director!

Mit Ihnen Briefe zu wechseln, verlangte mich schon lange. Denn nachdem ich die frische, geniale Dichtung „Luther, Schiller und Blum“ in No. 9 der „Abendschule“ 1859 gelesen und im Jahre 1860 in St. Louis auf Befragen erfahren habe, daß Sie der Verfasser sind, liebe ich Sie wie eine Braut. Und Ihr „Schulblatt“ nährt u. erhält diese meine Stimmung für u. für. Darum war mein zweiter Brief, den ich nach dem Kriege in Ihren Norden sandte, an Sie gerichtet, nachdem ich meinen ersten Brief an meinen alten Correspondenten Prof. C. F. W. Walther geschrieben hatte. Weil nehmlich die Antwort Walthers mir zu lange ausblieb, so schrieb ich auch an Sie, um doch etwas aus der Missouri-Synode zu erfahren. Aber mein an Sie abgesandter Brief hatte Sie in Cleveland, Ohio, nicht gefunden und wurde mir darum aus Washington zurückgesendet, als ich Walther‘s Antwort bereits in den Händen hatte. Da dachte ich damals, es wäre der Wille Gottes nicht, daß ich mit Ihnen in brieflichen Verkehr kommen sollte.

Jetzt aber habe ich bestimmte Veranlassung, Ihnen zu schreiben. Denn erstens hat Ihre Bitte in No. 8 des „Lutheraner“ mich bewogen, seit dem neuen Jahre auf jeder Hochzeit und auf jeden Kindtaufen eine Collecte für die Unterstützungskasse Ihres Seminar’s zu sammeln. Denn nachdem meine Gemeinde in die Missouri-Synode aufgenommen ist, so müssen wir auch zur Erhaltung ihrer Anstalten unsern Theil beitragen. Ich habe in den zwei verflossenen Monaten dieses Jahres auf 4 Hochzeiten u. 5 Kindtaufen 38 Dollars in Silber zusammengebracht. Bei uns im Innern des Landes ist nehmlich Gold u. Silber gang und gebe, Papiergeld sieht man kaum einmal. Nun will ich noch eine Kirchen-Collecte geben lassen u. Ihnen dann das Geld zusenden.

Da es mir aber Umstände macht, einen Wechsel von Galveston kommen zu lassen, um denselben Ihnen zuzuschicken, so ziehe ich vor, Ihnen das Geld durch kaufmännische Anweisung zuzustellen. Wir haben in unserer Wendencolonie Serbin jetzt 5 Stores. Einer unserer Serbiner Kaufleute, mit dem ich deßhalb Rücksprache genommen habe, will eine mit ihm verbundene Firma in Galveston, Texas, beauftragen, daß dieselbe einen Kaufmann in St. Louis anweise, an Ihren M. C. Barthel oder an sonst Jemanden für das Seminar in Addison eine bestimmte Summe von mir auszuzahlen. Oder möchten Sie lieber, daß ein Kaufmann in Chicago Ihnen das Geld auszahlte? Schreiben Sie mir gefälligst, wie ich’s machen soll, daß Sie Gelder von mir im bequemen Wege empfangen können.

Keine Anstalt der Missouri-Synode interessirt mich jetzt mehr als Ihr Seminar. Denn mein ältester Sohn Gerhard, der im vorigen Jahre confirmirt ist u. am 6 April 15 Jahr alt wird, will Schullehrer werden. Pastor will er nicht werden, weil er gesehen hat, welche entsetzliche Kämpfe ich mit meiner Gemeine in den letzten Jahren durchzumachen hatte, um des Laienpapstthums Herr zu werden. Auch ist in Texas mehr Begehr nach Schullehrern, die aber der Englischen Sprache mächtig sein müssen, als nach Pastoren. Ich will nun meinen Sohn, so viel ich kann, in der Deutschen Sprache, die er als Wende noch wenig versteht, besonders in der Orthographie unterrichten. Das Englische kann ich auch etwas lehren, wobei nur der Uebelstand ist, daß ich die Aussprache nicht recht lehren kann. Sodann will ich die Musik mit ihm treiben, wozu ich mir voriges Jahr ein Melodeon angeschafft habe. Auch erhielt ich letzt von New Orleans Peter’s Melodeon School. Obwohl ich in der Musik auch selbst wenig kann, so weiß ich doch Anfangsgründe. Das Schlimmste nur ist, daß ich bei meinem Amte wenig Zeit übrig behalte. Geben Sie, lieber Herr Director, mir gütigst einige Anweisungen, wie ich meinen Sohn etwas 2 Jahre lang vorbereiten soll, damit er dann in Ihr Seminar eintreten kann.

Weiter stelle ich an Sie die Anfrage, ob Sie wohl tüchtige Schullehrer für Texas haben oder wissen. In meiner 20 Meilen von hier entfernten Filialgemeinde, Cedar P. O., Fayette Co., verlangt man einen Schullehrer. Wenn nun jetzt gerade die Missouri-Synode keinen schaffen kann, so wird sich einer hinsetzen, der die Gemeinde nicht zur Missouri-Synode kommen läßt. Käme aber jetzt ein Missourischer Schullehrer hin, so würde in diesem großen Deutschen Settlement, das in einer gesunden, hochgelegenen, schönen Gegend von Texas sich findet, eine verhoffentlich gute Missourische Gemeine sich sammeln, da ich schon Jahre lang mitunter dort predige. Jetzt ist es freilich nur erst eine Missourische Missions-Station durch mich geworden.

Sodann muß ich auch für meine hiesige Hauptgemeine einen Kirchenschullehrer haben. Ich kann die Schulmeisterei nicht mehr treiben, wie ich sie bisher neben dem Pfarramt getrieben habe, da die Gemeine, die nach dem Kriege durch den hohen Preis der Baumwolle nach vielen Jahren großen Armuth und Noth in bessere Umstände gekommen ist und einen Schullehrer wohl halten kann, ich fortan nicht mehr unthätig zusehen darf, wie ich zu Allem allein bin. Sehen Sie sich also in Ihrer Umgebung und Bekanntschaft nach einem musikalischen Manne um, der die Orgel spielen kann, das Englische versteht, die Elementarschule gut einrichten u. halten kann u. die Fähigkeit besitzt, auch auf eine höhere Schule mit mir hinzuarbeiten. Es werden jetzt hier Steine zu einer neuen Kirche herangefahren, die im nächsten Herbste fertig werden soll. Dann soll die gegenwärtige Frame-Kirche in ein Schulhaus umgewandelt werden. Und für diesen Zeitpunkt muß der Schullehrer nach meinem Herzen da sein. Sonst thue ich die Missouri-Synode in den Bann. Wir Serbiner sind das einzige Missourische Lichtlein in Texas und die Missouri-Synode darf es nicht durch Mangel an Hülfe verlöschen lassen. Und da in ganz Texas keine höhere Schule ist, so könnte die ev. luth. Kirche ein Segen für das ganze Lande werden, wenn die Missouri-Synode es für ihre Mission ansähe, hier in Serbin die künftige Gründung einer höheren Schule anzubahnen, welche auch Amerikanische Knaben, die Deutsch lernen sollen, aufnehmen könnte. Ein gebildeter Amerikaner machte mir schon einmal den Antrag, er wolle seinen Sohn zu mir geben, damit er Deutsch lerne, u. wolle meinen Sohn in sein Haus nehmen, damit ihn seine Frau, die eine Lehrerin sei, Englisch lehre. Ich antwortete nothgedrungen: Ich habe dazu keinen Platz. Ja, ich möchte weinen, wenn ich bedenke, daß ich so wenig Platz habe u. daß ich inmitten meiner Kämpfe zu Allem, Gott bessere es!, allein bin. Aber ich will vor der Hand mich damit schadlos halten, daß ich von nun an mit Ihnen verkehre und im Herrn mich nenne

Ihren ergebenen
J. Kilian, P.

[Transliterated by Christian Symmank]

95.1 German.pdf_page_1.cropped.jpg - 360kB

95.1 German.pdf_page_2.cropped.jpg - 401kB

95.1 German.pdf_page_3.cropped.jpg - 381kB

95.1 German.pdf_page_4.cropped.jpg - 412kB
View user's profile View All Posts By User

  Go To Top

Powered by XMB 1.9.12
XMB Forum Software © 2001-2021 The XMB Group