The Wendish Research Exchange
Not logged in [Login ]
Go To Bottom

Printable Version  
Author: Subject: 110.810 Proft to Kilian [CHI, Serbin Collection] 28 Apr 1870
mersiowsky
Super Administrator
*********




Posts: 2215
Registered: 2-13-2011
Member Is Offline


[*] posted on 8-1-2015 at 12:25 PM
110.810 Proft to Kilian [CHI, Serbin Collection] 28 Apr 1870


Dear Reverend,

On the 28th of this month, I received from Rev. Professor Walther the money which was designated, through your generous collection, for Wendish students. But since I am the only Wendish student that is studying at our Concordia College, I received the greatest love gift of $29.00 in gold as my part. To the Lord, who has worked this through the prayers and concerns of others, I will give all thanks to Him for this. To you and to your generous givers, unknown to me, I owe my sincere thanks. If you would prefer that I would address my thanks to my benefactors personally in writing, would you be kind enough to add to your already completed service of love, that you would send me their addresses. But if that is not necessary, you would, dear Pastor, do this for me.

Rev. Brohm, who has undertaken a trip to Texas for his health, has taken along the letter that you sent to Rev. Professor Walther, which contained much of interest to him. Therefore, I could not get the addresses of my benefactors.

About four weeks ago, I received a letter from the student Maettig in Leipzig. He requested that I should send his greetings to you, and to ask you that you would excuse him for not writing because he was overwhelmed with his examinations.

I have nothing further to report about our college and its activities, except that in the course of two months, probably thirty will have to take the same examination, in order to be sent out into their office to satisfy the urgent needs for their ministry. Would to God, that fifty would be available to take their examinations now. Twenty more are needed to help the professors supply the shortage caused by the fifty calls.

I want to report further that the number of students has become so large, and that it daily seems to grow, so that the college premises do not have enough housing, and that more homes have to be built. The one for Rev. Professor Walther’s home is almost finished. The other homes that have been designated for the Rev.Professors, Brauer, Dr. Preus and Harnicke will be started as soon as possible. Prof. Harnicke is not here yet, is still in Watertown, Wisconsin, but will soon arrive. Six students from the Wisconsin Synod have been studying here already since Easter.

In closing, I will repeat the thanks I owe you for your great love and kindness. Please remember me also in your prayer.

Gratefully yours,
Johann Proft
Concordia College St.Louis
April 28, 1870



Lieber Herr Pastor,

Am 28sten dieses Monats erhielt ich von Herrn Pastor Professor Walther das durch ihre Guete collectierte und fuer Wendische Studenten bestimmit Geld. Weil ich aber der einzige Wende bin, der auf dem hiesigen Conc. College studiert, so wurde mir die groeste Liebensgabe von Neun und zwannzig Dollars in Gold zu Theil, den Herrn der ueber Bitten und Verstehen gegeben hat, sei allen Dank dafuer von mir gesagt. Ihnen und der guetigen mir unbekannten Geberin werde ich zu stentum Dank verpflichtet sein. Wenn es Ihr Wunsch sein sollte, meinem Dank durch ein Schreiben an die Wohlthaeterin selbst zu antrichten, so werden Sie guetigst zu dem schon gethanen Liebesdienst auch noch den erweisen wollen, das Sie mir ihre Addresse schickten. Wann aber das nicht noethig ist, so werden Sie es, geehrter Herr Pastor, fuer mich thun wollen.

Herr Pastor Brohm, der eine Erholungsreise nach Texas unternomen hat Ihren an Herrn Prof. Walther gerichtenten Brief, weil vieles interesante fuer ihm darin war, mitgenommen. Deshalb habe ich die Addresse der Wohlthaeterinen nicht erfahren koennen.

Vor etwa vier Wochen erhielt ich einen Brief von dem Studenten Maettig aus Leipzig. Derselbe beantraegte mich, einem Grus von ihm an Sie zu bestellen und Ihnen zu schreiben, das Sie ihn, weil er mit Examiner beaten ueberhauft sei, wegen seines Nichtschreiben entschuldigen moechten.

Von unserm College und seiner Tusaften habe ich weiter nichts zu berichten als das, das nach Verlauf von zwei Monaten wahrscheinlig dreisig derselben “Examen” machen muessen, um ins Amt geschickt zu werden, um die dringensten Beduerfnisse zu befriedigen. Wolle Gott, er waeren noch mehr faehig, jetzt Examen zu machen; es duerfen noch zwanzig mehr sein. Den es liegen, wenn ich nicht ire fuenfzig Berufe bei dem Herrn Professorien.

Ferner habe ich noch zu berichten, das weil die Zahl der Studenten eine so grosse geworden ist und weil sie fast taeglich wachst, so das die College-Raemlichkeiten nicht mehr fuer sie zum Wohnen hinreigend, mehre Hauser gebaut werden muessen. Das eine, Herrn Prof. Walthers Wohnung ist beinahe fertig, die beiden andern Wohnungen die fuer den Herrn Professoren Brauer, Dr. Preus und Harnicke bestimmt sind, werden bald moeglich in Angriff genommen werden. Prof. Harnicke ist noch nicht hier, ist noch in Watertown, Wisconsin: wird aber bald kommen. Sechs Studenten der Wis. Synode studieren aber bereits seit Ostern hier.

Schlueslich wiederhole ich meinem schuldigen Dank noch einmal fuer Ihre grosse Liebe und Guete. Gedenkten Sie meiner auch in Ihren Gebeten. Es gruest Sie und Ihre liebe Familie,

Ihr Dankbarer,
Johann Proft
Concordia College St.Louis, April 28, 1870

Letter 110.81.1 28 Apr 1870.40.jpg - 257kB

Letter 110.81.2 28 Apr 1870.50.jpg - 361kB

Letter 110.81.3 28 Apr 1870.50.jpg - 366kB

Letter 110.81.4 28 Apr 1870,40.jpg - 239kB
View user's profile View All Posts By User

  Go To Top

Powered by XMB 1.9.12
XMB Forum Software © 2001-2021 The XMB Group