The Wendish Research Exchange
Not logged in [Login ]
Go To Bottom

Printable Version  
Author: Subject: 113.550 Kilian to Bünger [CHI, Serbin Collection] 19 Apr 1871
mersiowsky
Super Administrator
*********




Posts: 2215
Registered: 2-13-2011
Member Is Offline


[*] posted on 8-6-2015 at 05:11 PM
113.550 Kilian to Bünger [CHI, Serbin Collection] 19 Apr 1871


Serbin 19 April 1871
The Rev. J. F. Bünger, St. Louis, Mo.

Dear President!

I am sending you this letter partly because it is a response to your last letter of March 2 of this year, and partly to submit the parish letter which is enclosed.

First of all, thank you kindly for the distribution of the money I sent.

On the outside both congregations in Serbin live quietly next to each other, but the inner atmosphere is still irritable on both sides. May God make it better.

Upon visiting the congregation in Blackjack Spring (Louis Settlement, Fayette Co. Texas) which desires a pastor from the Missouri Synod who can also conduct school, I would like to remark that he need not be a Wend. Important, however, is the knowledge of German and English. I would be glad to undertake synodical services for the new pastor in Black Jack Springs, such as, ordination and installation.

I would very much like to speak personally with President Walther concerning the circumstances in which I was cautioned to use discretion. Therefore I announce the following to you. I recently received a circular from Pastor Liebe at New Orleans, dated 23 March of this year, in which I together with other pastors was invited to a pastor and teacher conference to be held in New Orleans from the 13th to 18th November. While I now wish that this projected conference is to prepare for the formation of a southern district of Synod, I wrote my thoughts to Pastor Liebe on April 13 that I intend to attend this planned November conference only under the following conditions:

1) That Prof. Walther personally lead the discussions of this conference.
2) That Pastor C. Braun of Houston be invited to it.
3) That each invited pastor is given the option to bring along a member of his congregation.

I cannot go to the assembly of our synodical district at Altenburg, so I request that my absence be excused because of my peculiar circumstances. Meanwhile I ask that you extend my friendly greetings to the assembled brethren as I remain in the Lord

Yours sincerely,
Johann Kilian, P.

[GRN; Biar]



Serbin am 19ten April 1871
Rev. J. F. Bünger, St. Louis, Mo.

Hochwürdiger, Geliebter Herr Präses!

Theils um Ihr letztes Schreiben vom 2 März d. J. zu erwiedern, theils um meinen Parochialbrief welcher beiliegt, einzureichen, sende ich Ihnen diesen Brief.

Zuerst danke ich Ihnen herzlich für die Vertheilung des Ihnen von mir zugestellten Geldes.

Die beiden Gemeinden in Serbin leben äußerlich ruhig neben einander. Die innere Stimmung aber ist auf beiden Seiten noch eine sehr gereizte. Gott bessere es.

In bezug auf die Gemeinde in Blackjack Spring, (Louis Settlem. Fayette Co. Texas) welche einen Pastor, der zugleich Schule halten soll, von der Missouri Synode verlangt, bemerke ich das der gewünschte Mann kein Wende zu sein braucht. Nothwendig aber ist daß Deutsch u English gut lehren känne. Der Synodalarbeit, den neuen Pastor in Blackjack Spring zu ordiniren und einzuführen, will ich mich gern unterziehen.

Über meine durch die Umstände gebotene Zurückhaltung möchte ich mich am liebsten vor dem Herrn Präses Walther mündlich aussprechen. Darum melde ich Ihnen Folgendes. Ich erhielt ohnlängst aus New Orleans vom Pastor Liebe ein Circularschreiben vom 23sten März d. J. worin ich samt u andere Pastoren zu einer vom 13ten 18 November d. J. in New Orleans abzuhaltenden Prediger u Lehrer Conferenz eingeladen wurde. Weil ich nun wünsche, daß diese projectirte Conferenz die Bildung einer südlichen Districtssynode vorbereite, so schrieb ich dem Pastor Liebe, am 13ten April, ich gedachte dieser November Conferenz nur unter folgenden Bedingungen beizuwohnen:

1) Daß Herr Prof. Walther die Verhandlungen dieser Conferenz persönlich leiten,
2) Daß auch der Pastor C. Braun in Houston, Texas, dazu eingeladen werde und
3) Daß jedem eingeladenen Pastor freigestellt werde ein Glied seiner Gemeinde mitzubringen.

Da ich zur Versammlung unserer Districtssynode nach Altenburg nicht kommen kann, so bitte ich, daß Man mein Ausbleiben mit meinen absonderlichen Verhältnissen entschuldigen möge. Indem ich auch noch Sie ersuche, den versammelten Brüdern meinen freundlichen Gruß zu entbieten, verbleibe ich im Herrn

Ew. Hochwürden ergebener Johann Kilian, P.

[GRN; Biar]

Letter 113.55.1 19 Apr 1871.25.jpg - 214kB

Letter 113.55.2 19 Apr 1871.25.jpg - 180kB
View user's profile View All Posts By User

  Go To Top

Powered by XMB 1.9.12
XMB Forum Software © 2001-2021 The XMB Group