The Wendish Research Exchange
Not logged in [Login ]
Go To Bottom

Printable Version  
Author: Subject: 121.600 Kilian to Buenger [CHI, Serbin Collection] 14 Dec 1872
mersiowsky
Super Administrator
*********




Posts: 2215
Registered: 2-13-2011
Member Is Offline


[*] posted on 8-8-2015 at 08:27 AM
121.600 Kilian to Buenger [CHI, Serbin Collection] 14 Dec 1872


Serbin Texas, December 4, 1872

Dear Mr. President!

I received your letter from November7, 1872. Because you had to add 4 Dollars to my currency exchange I will send you 5 Dollars. I cannot send you the money right away because I have to do a collection for teacher Dőrfler on November 2nd for the request in No. 3 of the Lutheraner, I was not able to do anything. I approached several people and sent you 10 Dollars for Dőrfler. I could not charge my debt-ridden congregation. Even Pastor Pallmer told me “we don’t dare”. The tax for the orphanage that is supposed to be built in St. Louis is still fresh on our mind.

The conditions in Serbin are absentmindedness, confusion and misery, so indescribable more needs to be written about it than what I do.

The only thing that would help us would be a strong church government. Because we don’t have it, all my letters of complaints to you will be futile and I will not write to you again only relating to business. If we had a strong church government that could bring order, the payments of dues to the north would stream very differently than they are streaming now.

I remain respectfully yours
Johann Kilian

[Rose Emich]



Serbin, Texas, December 4, 1872


Geliebter Herr Präses!

Ihren Brief vom 7ten November 1872 habe ich richtig empfangen. Da sie zu meinem Geldwechsel 4 Dollar go to currency zulegen mussten so sende ich ihnen dafuer 5 Dollar Pagind? Ich swerdeende Ihnen diesen re Betrag nicht so schnell zusenden, wenn ich nicht eine hiessigen Sammlung fuer den Lehrer Dőrfler abzufürem hätte fuer den in No.3 des Lutheraner gebeten ist weil ich auf einen besonderen Brief des Lehrers Dőrfler selbst am 2ten November von selbst 2ten November erhält, so war ich nicht im Stande gar nichts zu tun. Ich sprach den und jenen an und sende für Dőrfler und sende Ihnen für Dörfler 10 Dollar (presend?) Meiner verschuldeten Gemeinde anzurechnen wagte ich nicht. Auch Pastor Pallmer sagte mir “das wagen wir nicht”. Die Steuerung zum Waisenhaus, das bei St. Louis erbaut werden soll ist noch zu Frisch im Gedächtnis.

Die Zustände in Serbin sind Zerfahrenheit, Verworrenheit und Jammer so unerprechlich, darüber mehr zu schreiben als ich that. Um die Lehre ist kein Strich, sondern um vergaengliche Eusserlichkeiten. Uns fehlt nichts als eine starke

Kirchenregierung, da wir solche nich haben, so werde ich mit vergeblichen Briefen Sie nicht mehr beschwehren wenn keine geschäftlichen Angelegenheiten vorliegen. Hätten wir eine starke Kirchenregierung die uns in Ordnung bringen könnte so würden die Beiträge nach dem norden ganz anders fliessen als sie jetzt fliessen.

Somit verbleibe ich im Herrn Ihr ergebener
Johann Kilian.

Letter 121.6 4 Dec 1872.25.jpg - 177kB
View user's profile View All Posts By User

  Go To Top

Powered by XMB 1.9.12
XMB Forum Software © 2001-2021 The XMB Group