The Wendish Research Exchange
Not logged in [Login ]
Go To Bottom

Printable Version  
Author: Subject: 130.410 Richter to Kilian [CHI, Serbin Collection] 12 Sep 1874, Wendish
mersiowsky
Super Administrator
*********




Posts: 2215
Registered: 2-13-2011
Member Is Offline


[*] posted on 8-14-2015 at 09:15 PM
130.410 Richter to Kilian [CHI, Serbin Collection] 12 Sep 1874, Wendish


Kotitz, September 12, 1874

In the Lord, dear brother!

I have received your dear letter, in which you wrote me, that you have received my sent present and my letter, and in which you promised me, that you would write me a longer letter sometime. I have not received such a one until now. But therefore a written gift, “The Evening School,” has well pleased me and other readers. I heartily thank you for that which you have sent me, as it has pleased me very much. God grant that this letter with the supplement (Mission Messenger for the years 1872 and 1873) have fortunately landed in your hands and you and your dear ones are found in the best of health. The previous year I once heard that in this summer, Texas suffered health problems through great heat and dampness which also affected you. God grant that these hardships are past. O Lord, you lead us sometimes otherwise than it pleases us: May it be as you will, you should only go along, I go with Jesus, always my blessed Redeemer!

The enemy of the Christian church in Europe is always zealous about it, “to gather straw,” while they believe, that his state and his reign will soon fall. By their deeds they do not consider what is written in Psalm 110. This and other Psalms as well as the promise of Christ and the Revelation of John are my comfort for the present time as related to the Church and State. Among us is discussed, for example, the thought and speech mostly about the obligatory civil marriage which on October 1st will be put into effect in Prussia. After some time then also in all of the German Kaiser’s realm. There the State follows the new model, all confessional beliefs, also the Jews and atheists, to confess the uniform worldly law and the Christian clergy, not all that one can trust, then now the State forms the marriage, now the State helps itself with the “civilian”, especially also where the Catholic clergy with the State permission lacking, as it now is in Prussia. A portion of the Prussian Evangelical clergy is angered by it, that also the Evangelical Church was pulled into it. Another portion consoles themsleves with the fact that the larger portion of the generation will do without a church marriage. It is regrettable that not all the clergy themselves are united about it, of these, who are not married in the church will be excluded from the Lord’s Supper or if there be laid down a single more moderate penalty. Many others who are for a more moderate punishment, themselves call on Luther, who had defined the view of marriage as a worldly affair which could be completely laid in the hands of the State. But at his time the State was a Pontifical State. With us in Saxony the State will yet remain as such, which one sees for example, that our ministers against the will of the 2 chambers (41 agree, 36 against) have rejected the municipal school and the confessional school in the new school law that will be enforced on October 1st.

Now I will report about other things. I and my dear wife are, God be praised, sound. Also Mr. Michalk and his wife Hillmann from Weiszenberg, his third. Unfortunately, both of his children, a son from his first wife and Ida from his second, have turned out a failure. The son is allegedly in Hamburg (businessman or helper) and the daughter has vanished. Her husband, Gruner, is a waiter in Bautzen, her little son is here in Kotitz.

In our church Board of directors there are: Mr. Richter from Saerka, Moehle and Schmidt, gardeners from Saerka, Pietsch, Kraemer (shop keeper) and Duerrlich, (a keeper of goods) from Kotitz. We meet many times in the year. Up until now we have had 11 baptisms and 12 births this year. I have had to almost give up all my work of preaching as I have lost 4 of my lower teeth this year. I have had 4 (stone) implanted and now I can again talk and eat. Next year, 1875, I will pass my 40th year of duty, after which, as God wills and it will no longer go, I will enter retirement and according to the new regulation of 7/10, can receive my last income. This lowly income in the Saxon Lutheran State Church for pastors amounts for example to 600 dollars, whereby the public treasury pays out the deficit. Since 1872 I have received yet 80 dollars for personal allowance. We have no children. Our two twins have settled near Weiszenberg. Your plantings here on the parish land are doing well. But the Linden have fallen off to the municipality in 1884 while here is Saxony no one dare build anything on strange lands. The congregation will deal with this through the speaker Mosig-Kossopolski from Loebau, as he for 6 years would no longer allow bundles from the Linden, but only a cutting. That was more expensive than the nuts. Mosig wanted to introduce a costly procedure and strike against the agreement between you and Handrick in order to clarify all that was not in conformity. But they came to a good agreement. The parish should take care of the Linden and finish the bundle until 1884.

In Saerke Mr. Richter has purchased the Dube estate (now Schreiber’s estate; Schreiber, possessor of knight’s goods, a German from Dresden) and will allegedly also purchase the Kuretz’s estate. Our “Collector“ is now Mr. Wilhelmi, the yet unmarried son of the Appellate Counsel Wilhelmi, who was with both of us in Leipzig and now lives in Reudnitz in retirement. Brosky in Groszpostwitz enters retirement after Michaelmus [September 29]. There the Board of Directors called the young Pastor Mrozak I, who originated from Groszradisch. Trautmann I died in this year in Malschwitz and in his place came Mrosak II from Kollm. With us there is yet the Sorbish Lutheran Mission Association, the Sorbish Lutheran Book Association, which in this year will publish the Sorbian little epistle. Pastor Immisch from Goeda directs both associations. I have dealt with many things here and I beg you that you also write me separately, especially also about your life and your congregation. May the Lord, our God and Redeemer, be gracious to you and all of yours and our beloved holy Lutheran Church today and in all eternity.

With heartfelt greetings from me and my dear wife to you and your dear wife and the family, I remain -

your old (friend) Richter

[Mel Symmank]



Kotitz, den 12. September 1874

Im Herrn geliebter Bruder!

Deinen lieben Brief habe ich erhalten, in dem du mir schreibst, daß du das geschickte Geschenk und meinen Brief erhalten hast, und in welchem du mir versprichst, daß du mir einmal einen längeren Brief schreiben wirst. Einen solchen habe ich aber bisher nicht erhalten. Dafür aber ein schriftliches Geschenk "Die Abendschule", das mir und anderen Lesern gut gefallen hat. Für das, was du mir geschickt hast, danke ich dir sehr herzlich, weil es mich sehr erfreut hat. Gebe Gott, daß dieser Brief mit der Beilage (Missionsbote, Jahrgang 1872 und 1873) glücklich in deine Hände gelangt und dich und deine Lieben bei bester Gesundheit antrifft. Voriges Jahr hörte ich einmal, daß es in Texas in diesem Sommer durch große Hitze und Feuchtigkeit gesundheitliche Probleme gegeben hat, die auch dich betrafen. Gebe Gott, daß diese Unbilden überwunden sind. Oh Herr, du führst uns manchmal anders, als es uns gefällt: Es möge sein, wie du es willst, du sollst nur mitgehen, ich gehe mit, Jesus, immer glückselig, mein Erlöser!

Die Feinde der christlichen Kirche in Europa sind immer eifriger dabei, ´Stroh zu sammeln´, weil sie glauben, daß ihnen der Staat und sein Regime bald zufallen werden. Bei ihrem Tun bedenken sie nicht, was im Psalm 110 geschrieben steht. Dieser, und der andere Psalm sowie das Versprechen Christi und seine Offenbarung des Johannes sind mir Trost in der heutigen Zeit der Angriffe auf Kirche und Staat. Bei uns wird z.Z. in Gedanken und Reden zumeist über die obligatorische Zivilehe diskutiert, die ab dem 1. Oktober in Preußen eingeführt werden soll. Nach einiger Zeit dann auch im ganzen deutschen Kaiserreich. Da der Staat der neuen Mode folgend, allen Glaubensbekenntnissen, auch dem jüdischen und atheistischen, das einheitliche weltliche Recht zugesteht und die christlichen Geistlichen nicht all jene trauen können, denen der Staat nun die Ehe gestattet, da hilft sich der Staat nun mit der ´Zivilehe´, besonders auch dort, wo es an katholischen Geistlichen mit staatlicher Zulassung mangelt, wie jetzt in Preußen. Ein Teil der preußischen evangelischen Geistlichen ist verärgert darüber, daß auch die evangelische Kirche da hineingezogen wurde. Ein anderer Teil tröstet sich damit, daß der größere Teil der Glieder nicht auf eine kirchliche Trauung verzichten wird. Es ist bedauerlich, daß nicht alle Geistlichen sich einig sind darüber, ob jene, die sich nicht kirchlich trauen lassen wollen, vom Abendmahl ausgeschlossen werden sollen oder lediglich mit einer milderen Strafe belegt werden sollen. Ziemlich viele jener, die für eine mildere Bestrafung sind, berufen sich auf Luther, der angeblich die Ehe als weltliche Angelegenheit bezeichnet hat, die gänzlich in die Hände des Staates gelegt werden kann. Zu seiner Zeit aber war der Staat ein Kirchenstaat. Bei uns in Sachsen will der Staat noch ein solcher bleiben, was man beispielsweise daran sieht, daß unsere Minister gegen den Willen der 2. Kammer (41 Stimmen, dagegen 36) die kommunale Schule abgelehnt haben und die konfessionelle Schule im neuen Schulgesetz, das am 1. Oktober in Kraft tritt, erhalten wollen.

Nun will ich von anderen Dingen berichten. Ich und meine liebe Frau sind, Gott sei Dank, gesund. Auch Herr Michalk und seine Frau Hillmann aus Weißenberg, seine dritte. Leider sind seine beiden Kinder, ein Sohn aus erster Ehe und Ida aus der zweiten, mißraten. Der Sohn ist angeblich in Hamburg (Kaufmannn oder Gehilfe) und die Tochter ist verschwunden. Ihr Ehemann Gruner ist ´Lohnkellner´ in Bautzen, ihr Söhnchen ist hier in Kotitz. In unserem Kirchenvorstand sind: Herr Richter aus Särka, Möhle und Schmidt, Gärtner aus Särka, Pietsch, Krämer (Ladenbesitzer) und Dürrlich, Gutsbesitzer aus Kotitz. Viermal im Jahr treffen wir uns. Bisher hatten wir in diesem Jahr 11 Taufen und 12 Geburten. Meine Arbeit als Prediger hätte ich beinahe aufgeben müssen, da ich diesjahr 4 meiner unteren Zähne verlor. Ich ließ mir 4 neue (steinerne) einsetzen und nun kann ich wieder reden und essen. Nächstes Jahr, 1875, gehen meine 40 Pflichtjahre vorbei, wonach ich, so Gott will, und es nicht mehr gehen wird, in den Vorruhestand treten werde und nach der neuen Regelung 7/10 meines letzten Einkommens erhalten könnte. Das niedrigste Einkommen in der sächsischen lutherischen Landeskirche für Pfarrer beträgt z.Z. 600 Taler, wobei die Landeskasse das Defizit ausgleicht. Seit 1872 erhalte ich noch 80 Taler persönliche Zulage. Kinder haben wir keine. Unsere zwei Zwillingspaare sind in Weißenberg beigesetzt. Deine Pflanzungen hier auf dem Pfarrgelände gedeihen gut. Die Linden aber fallen ab 1884 der Kommune zu, weil hier in Sachsen auf fremder Liegenschaft niemand etwas anbauen darf. Dies wurde der Gemeinde durch den Sprecher Mosig-Kossopolski aus Löbau mitgeteilt, als sie vor 6 Jahren keine Bündel von den Linden mehr zulassen wollten, sondern nur einen Verschnitt. Das wäre mehr Aufwand als Nutzen gewesen. Mosig wollte einen teuren Prozeß einleiten und gegen den Vertrag zwischen dir und Handrick klagen, um diesen als nicht rechtmäßig zu erklären. Man einigte sich aber gütig. Die Pfarrei soll die Linden pflegen und weiter Bündel bis 1884 fertigen.

In Särka hat Herr Richter das Dubesche Gut (jetzt Schreibersches Gut; Schreiber, Rittergutsbesitzer, ein Deutscher aus Dresden) zugekauft und will angeblich auch das Kuretzsche Gut kaufen. Unser ´Kollator´ ist jetzt Herr Wilhelmi, noch unverheiratet,Sohn des Appellationsrates Wilhelmi, der mit uns beiden in Leipzig war und jetzt in Reudnitz im Vorruhestand lebt. Brosky im Großpostwitz tritt nach Michaeli in den Vorruhestand. Dort hat sich der Kirchenvorstand den jungen Pfarrer Mrozak I berufen, der aus Großradisch stammt. Trautmann I in Malschwitz ist dieses Jahr verstorben un an seine Stelle kommt Mrosak II aus Kollm. Bei uns gibt es noch den sorbischen lutherischen Missionsverein, den sorbischen lutherischen Buchverein, der in diesem Jahr die sorbische epistolische Postille herausgeben wird. Pfarrer Immisch aus Göda leitet beide Vereine. Ich habe dir hier vieles mitgeteilt und ich bitte dich, daß auch du mir Einzelheiten schreibst, besonders auch von deinen Lieben und deiner Gemeinde. Der Herr, unser Gott und Erlöser, möge dir und all den Deinen und unserer geliebten heiligen lutherischen Kirche heute und in alle Ewigkeit gnädig sein.

Mit herzlichen Grüßen von mir und meiner lieben Frau an dich und deine liebe Frau und die Familie verbleibe ich -

dein alter (Freund) Richter






Letter 130.41.1 12 Sep 1874.25.jpg - 182kBLetter 130.41.2 12 Sep 1874.25.jpg - 187kBLetter 130.41.3 12 Sep 1874.25.jpg - 196kBLetter 130.41.4 12 Sep 1874.25.jpg - 217kB
View user's profile View All Posts By User

  Go To Top

Powered by XMB 1.9.12
XMB Forum Software © 2001-2021 The XMB Group