The Wendish Research Exchange
Not logged in [Login ]
Go To Bottom

Printable Version  
Author: Subject: 131.600 Kilian to Hermann [TWHS, Blasig Collection] 24 Nov 1874
mersiowsky
Super Administrator
*********




Posts: 2215
Registered: 2-13-2011
Member Is Offline


[*] posted on 8-20-2015 at 08:24 PM
131.600 Kilian to Hermann [TWHS, Blasig Collection] 24 Nov 1874


Serbin, Lee Co., Texas November 24, 1874
To Hermann Theodor Kilian, Fort Wayne, Ind.

Dear Herman!

Your letter of October 30 together with the enclosure for Hulda has not been lost, but arrived here just as I had mailed my letter of November 5. Hulda is content and is pleased with your letter that was directed to her. Your last letter of November 11 was also received.

We enjoy hearing from you that you find pleasure in residence in Fort Wayne and that learning is easy. Otherwise all beginnings are difficult. You are fortunate that your introduction to studies is not burdensome but pleasant. Your mother was very concerned about you, so she now thanks God that your letter comforted her.

We are very happy that you are well and happy. We are also all well, but we are not happy. How could I be happy after the misfortune in 1870 when the church division happened? Now after the installation of Pastor Greif over there, the Wendish language is thrown out of the school and church on the street like a bad commodity. These past injustices now distress me because people want to come to me from over there in order to have a sermon in their mother tongue. And over there they are held tight as if they were in a penitentiary. Why should not I be sad? This year Andreas Lehmann on Rabbs Creek became pretty well violent and his children were released from there and we took them up. But should I not grieve over such a Babylonian language muddle.

Therefore remain happy as long as you can be happy. I was also happy when I was in school. But when one lived through church schisms as we had here, one can’t really be happy again. God grant you his grace that you will never endure such a controversy as I have.

Such misfortune, as the forest fire and other deplorable occurrences, the signs of the times, remind us that the Lord cursed the earth because of people. And John said: “The whole world is in power of the evil one.” 1 John 5:19. Therefore nothing will go well in the world. So hold fast to faith in Jesus Christ our Lord who will redeem us from all evil when we fight the good fight and save us for his heavenly kingdom. (1 Timothy 4:18) We await a new heaven and a new earth, according to his promise, in which righteousness dwells.(2 Peter 3:13) Enough of this.

Who specifically is your financial officer, Director Hanser or Rector Schick? Carl Lehmann gave me two dollars for you and insisted that I forward it to you as a Christmas present. Write to Carl Lehmann about it. I myself will add 3 dollars to the 2 dollars and therefore send you a five dollar certificate. But show your accountant that you received the money from here. Honesty requires it.

We rejoice that it is not too cold for you and that you have good friends among the students. Greet Lottmann for us all. Write us if you are permitted to have a [feather] bed. When it really gets cold, it will be too late to write here for a bed.

J. Kilian P.

Bernhard is still at Proft. On Christmas Eve Gerhard will lead a hymn on the violin.

[GRN; Biar]



Serbin, Lee Co. Texas am 24sten November 1874
An Hermann Theodor Kilian, Fort Wayne, Ind.

Geliebter Hermann!

Dein Brief von 30sten October d. J. sammt der Einlage für Hulda ist nicht verloren gegangen sondern hier angelangt, als ich eben meinen Brief vom 5ten November auf die Post gegeben hatte. Hulda ist somit beruhigt und freute sich Deines Briefes, der an sie gerichtet war. Dein letzter Brief vom 11ten November ist gleichfalls richtig in meine Hände gekommen.

Wir hören gern von Dir, daß Dein Aufenthalt in Fort Wayne Dir Vergnügen macht und daß das Lernen Dir leicht fällt. Sonst pflegt aller Anfang, schwer zu sein. Du bist also glücklich, daß Dein Eingang in die Studien Dir nicht beschwerlich, sondern angenehm ist. Deine Mutter war gerade sehr besorgt um Dich, darum dankt sie nun Gott da den Brief sie getröstet hat.

Wir sind auch darüber hocherfreut, daß Du munter und fröhlich bist. Wir sind auch alle gesund, aber fröhlich sind wir doch nicht. Wie könnte ich fröhlich sein, nachdem in Jahr 1870 das Unglück unserer Kirchentrennung sich ereignet hat? Nun nach der Anstellung des Pastor Greif ist drüben die Wendische Sprache wie eine schlechte Ware aus der Schule und Kirche auf die Gasse hinausgeworfen. Diese begangene Ungerechtigkeit macht mir nun Noth, weil Leute von drüben zu mir wollen, um die Predigt in ihrer Muttersprache zu haben. Und drüben hält man sie fest, als wären sie im Zuchthaus. Sollte ich nicht traurig sein? Andreas Lehmann am Rabbs Creek hat sich heuer ziemlich durchgehauen u seine Kinder sind drüben entlassen u. bei uns aufgenommen. Aber soll mich solch eine Babylonische Sprachenverwirrung nicht betrüben.

Darum sei fröhlich, so lange Du fröhlich sein kannst Ich war auch fröhlich auf der Schule. Aber wenn man solche Kirchentrennungen, wir sie hier vorkamen, erlebt hat, kann man nicht mehr fröhlich sein. Gott sei Dir gnädig, daß Du nicht ein mal in meine Anfechtungen hineingerathest.

Solche Unglücksfälle, wie die Waldbrände und andere jammerreiche Begebenheiten der Zeit erinnern uns daran, daß der Herr die Erde verflucht hat um des Menschen willen. ( 1 Mos. 3, 17. 5, 29) Und Johannes sagt: "Die ganze Welt liegt im Argen." 1 Joh. 5, 19. Darum kann es auf Erden nicht wohl zu gehen. Darum halte dich nur im Glauben an Jesum Christum unsern Herrn, der uns wenn wir einen guten Kampf kämpfen, erlösen wird von allem Übel und uns aushelfen zu seinem himmlischen Reich. (2 Timoth 4, 18) Wir warten eines neuen Himmels und einer neuen Erde nach seiner Verheißung in welchen Gerechtigkeit wohnet (2 Petr. 3, 13.) Doch genug hiervon.

Wer ist nun eigentlich Dein Kastenverwalter der Herr Director Hanser oder Dein Herr Rector Schick? Carl Lehmann hat mir 2 Dollar für Dich gegeben, und verlangt daß ich sie Dir als Weihnachtsgeschenk übersenden soll. Schreibe an Carl Lehmann deßhalb. Ich selbst lege den 2 Dollar noch 3 Dollar bei und schicke Dir also einen Fünf Dollarschein. Zeige aber Deinen Rechnungsführer an daß Du dieses Geld von hier bekommen hast. Das verlangt die Ehrlichkeit.

Wir freuen uns, daß es Dir nicht sehr kalt ist u daß Du unter den Schülern gute Freunde. Grüße Lottman von uns allen. Schreibe uns, ob Du ein Bett in Seminar haben darfst. Wenn's wirklich einmal kalt wird, so ist dann zu spät, um ein Bett hieher zu schreiben

J. Kilian P.

Bernhard ist noch bei Proft. Gerhard will nur Christnacht einen Gesang mit Violinen auf führen.

[GRN, Biar]

131.6.1 Kilian to Hermann Kilian.60.jpg - 109kB

131.6.2 Kilian to Hermann Kilian.60.jpg - 122kB
View user's profile View All Posts By User

  Go To Top

Powered by XMB 1.9.12
XMB Forum Software © 2001-2021 The XMB Group