The Wendish Research Exchange
Not logged in [Login ]
Go To Bottom

Printable Version  
Author: Subject: 132.000 Kilian to Braun [CHI, Serbin Collection] 29 Dec 1874
mersiowsky
Super Administrator
*********




Posts: 2215
Registered: 2-13-2011
Member Is Offline


[*] posted on 8-20-2015 at 09:10 PM
132.000 Kilian to Braun [CHI, Serbin Collection] 29 Dec 1874


Serbin, Lee Co., Texas 29 December 1874
The Rev. C. Braun, Houston

Dear Colleague!

Concerning your letter of December 22, of this year, that I personally received from Mr. Vogel, I have nothing to say other than things are going about the same with you as with me. The young Missouri pastors are becoming burdensome partially by being withdrawn by provincial demeanor. Only Pastor Proft is the exception. He remains pleasant to me but is under strong attack in his congregation.

The conference, that we held here in Serbin, which I had the honor of presiding, brought me to the realization, that we are not in complete unity. I read a prepared paper that many jabbed at. There was even a rejection of the three parts of Christian people according to I Thessalonians 5:23 that was further elaborated by Dr. Luther in his explanation of the Magnificat. Should then all research be prohibited and nothing else advanced at a conference than what stands in Walther and Dietrich?

Pastors Greif and Zimmermann remark that it is probably evil that you have not permitted yourself to be formally accepted by the Missouri Synod. I myself in recent times have been in a strained relationship with Pastor Greif because he set so many conditions for the release of a Wendish family from his congregation that wanted to come to me. He also wanted to make laws for me that I and my congregation could not swallow. Teinert’s congregation has deserted their leader who has been here till now. Pastor Greif has taken these people, who have turned to him, under his wing and provided them with a Missouri pastor named Stimke [sic] and who will be installed on the 4th Sunday of Advent. I am keeping my distance from this new development.

Pastor Greif has come back rather hard on Teinert and the Texas Synod in No. 21 of the “Lutheraner” of 1 November 1874. What will come of it I do not know. This situation does not trouble me since I am not involved. I have the axiom “Through quietness and trust you will be strong.” (Isaiah 30, 15)

I am in good health as is also my wife. My five children are equally happy and in the best of health. I permitted my youngest son, Hermann to be taken to the Gymansium in August of this year. My schoolteacher Gerhard took him there. The young lad is pleased there and learning comes easy for him. My Theresia works diligently at the sewing machine that I bought for her. Hulda must leave school at Easter because she has grown too much and can no longer be classed as a school child.

I would like to hear that you and your wife and family are healthy and well, and remain with hearty greetings in the Lord.

Sincerely, Johann Kilian

[GRN; Biar]



Serbin, Lee Co. Texas am 29 December 1874
Rev. C. Braun, Houston.

Geliebter Herr Amtsbruder!

Auf Ihren Brief von 22sten Decbr. d. J., den ich durch Herrn Vogel richtig eingehändigt erhielt, weiß ich nichts zu antworten als daß es Ihnen geht, wie mir. Die jungen Missourischen Pastoren werden mir beschwerlich theils durch zurückhaltendes, theils durch gebieterisches Wesen. Nur P. Proft macht eine Ausnahme. Derselbe bleibt mir angenehm wird aber in seiner Gemeinde stark angestochten.

Die Conferenz, die wir heuer in Serbin hielten, wo ich zu präsidiren die Ehre hatte, hat mir's zum Bewußtsein gebracht, daß wir nicht ganz Eins sind. Ich las eine Ausarbeitung vor, die manchen Anstoß gab. Da wurde sogar die Dreitheilung des Christenmenschen wir sie nach I Thessal. 5, 23 von Dr. Luther in der Erklärung des Magnificat weiter ausgeführt ist, verworfen. Soll denn alle Forschung verpönt sein und auch in einer Conferenz nichts weiter vorkommen, als was im Walther u Dietrich steht?

Die Pastoren Greif und Zimmerman vermerken es vermuthlich übel daß Sie sich in die Missouri Synode nicht förmlich aufnehmen lassen. Ich selbst bin in letzter Zeit mit dem Pastor Greif gespannt, weil er so viele Umstände machte, eine Wendische Familie, die zu mir wollte, aus seiner Gemeinde zu entlassen. Auch wollte er mir Gesetzen machen, die ich mir und meiner Gemeinde nicht so ohne Weiteres auf den Hals werfen lassen kann.

Teinert's Gemeinde hat ihn, ihren bisherigen Führer, verlassen. Diese Leute hat nun P. Greif, an den sie sich wandten, unter seine Flügel genommen und ihnen einen Missourischen Pastor, Namens Stimke verschaffen, der am 4ten Adventssonntage eingeführt wurde. Ich halte mich von dieser neuen Bewegung fern.

P. Greif ist über Teinert und die Texas Synode in No. 21 des "Lutheraner" von 1 Nobr 1874 ziemlich scharf hergefahren. Was daraus werden wird, weiß ich nicht. Es macht mir diese Geschichte auch keinen Kummer, da ich nicht betheiligt bin. Ich habe den Grundsatz "durch Stillesein und Hoffen werdet ihr stark sein." Jesaia 30, 15

Ich für meine Person wohlauf ebenso auch meine Frau. Meine 5 Kinder erfreuen sich gleichfalls der besten Gesundheit. Meinen jüngsten Sohn Hermann habe ich in August d. J. aufs Gymnasium nach Fort Wayne bringen lassen. Mein Schulmeister Gerhard hat ihn dahin geleitet. Da gefällts dem jungen Knaben gut und das Lernen fällt ihn leicht. Meine Theresia arbeitet fleißig mit der Nähmaschine, die ich ihr kaufte. Hulda muß zu Ostern aus der Schule, weil sie zu sehr wächst und unter die Schulkinder nicht mehr paßt.

Ich höre gern, daß auch Sie mit Ihrer Frau u Familie gesund u munter sind, u bleibe mit herzlichen Grüßen im Herrn

Ihr Johann Kilian

[GRN; Biar]

Letter 132.2 29 Dec 1874.25.jpg - 182kB

Letter 132.1 29 Dec 1874.25.jpg - 177kB
View user's profile View All Posts By User

  Go To Top

Powered by XMB 1.9.12
XMB Forum Software © 2001-2021 The XMB Group