The Wendish Research Exchange
Not logged in [Login ]
Go To Bottom

Printable Version  
Author: Subject: 135.100 Kilian to Bünger [TWHS, Blasig Collection] 27 Mar 1876
mersiowsky
Super Administrator
*********




Posts: 2215
Registered: 2-13-2011
Member Is Offline


[*] posted on 8-25-2015 at 10:02 AM
135.100 Kilian to Bünger [TWHS, Blasig Collection] 27 Mar 1876


Serbin, Lee Co. Texas 27 March 1876
The Rev. J. F. Bünger, St. Louis

Dear colleague!

You sent me friendly greetings in a letter that you wrote to Johann Dube last year. I am compelled, therefore to take the opportunity that now lies before me to write to you in order to send to you a greeting in response. God, the Lord, remain your shield and reward.

St. Stephen congregation in Beaver Dam, Wisconsin directed a request to us and it was reported in the “Lutheraner” that the Synod had a debt of 47,000 and several hundred dollars. Both have touched our hearts. As a result we have discussed it in two congregational assemblies and resolved that a church collection should be gathered. From the collection St. Stephens congregation should receive $5 and the rest should go to the Synodical treasury. The collection was made yesterday Laetare Sunday and totals $35.45 in silver.

What should I do with the money? To whom should I send it? When I thought about it, it occurred to me that the most appropriate person for it would be my dear old president, while we do not know the exact address of the general treasurer of Synod. You have indeed, during the past year, so nicely concerned yourself with such matters. You will therefore soon receive a currency exchange from Galveston at my request. From that you will kindly furnish five dollars in currency to Pastor Lukas in Beaver Dam and deliver the remainder of our collection to the general treasurer of Synod. Listing the amount in the “Lutheraner” will serve as the receipt.

The condition of the congregations in Serbin and on the Yegua is not exactly desperate but nevertheless quite tenuous. St. Peter congregation and our St. Paul congregation are properly separated. I wish that St. Peter’s congregation will again receive a pastor. And I am happy to hear that an old pastor is coming here as long as his life permits, and not a young hot head, with whom it is difficult to get along. I do not want the people of St. Peter’s congregation because of my sickliness (on 22 March I became 65 years old) sometimes because of existing weakness I have trouble administering my own office properly. Yet several Wendish families who do not understand German, have recently transferred to us, which I permitted.

But C. Teinert and company arbitrarily left us in 1873 and thereby excluded themselves from an orthodox congregation. Through the employment of Pastor Stiemke they are yet in their sins that is called διχοστασια Galatians 5, 20 which was solidly upheld by the Synod. Through this procedure of Synod I have lost a seventh part of my congregation. The people wanted to have a school. My congregation also granted the same to them. But my congregation never allowed a church congregation to establish a parish congregation. Therefore I advise the Synod that they call away Pastor Stiemke whom I hold dear and who is an outstanding pastor, and make a school congregation out of the parish congregation.

If Synod permits Pastor Stiemke to remain in his false position while he has earned one of the best positions, I must finally suspect that the Synod is attempting to ruin me and my congregation which is still the mother congregation in Serbin and will remain so. I would however rather not fall into a conflict with Synod.

You have called me your old friend. I equally call you my old friend. I therefore call upon you to concern yourself so that at the end of my life my relation with Synod does not disintegrate because of Teinert.

I remain in the Lord
Sincerely, Johann Kilian, P.

[διχοστασια = dissension, division]

[GRN; Biar]



Serbin, Lee Co. Texas den 27sten März 1876
Rev. J. F. Bünger, St. Louis.

Hochehrwürdiger, geliebter Herr Amtsbruder!

Sie haben in einem Briefe, den Sie an Johann Dube im vergangenen Jahre schreiben, mich freundlich grüßen lassen. Darum drängt es mich, in einer Angelegenheit, die gerade vorliegt, an Sie zu schreiben, damit ich einen Gegengruß anbringen kann. Gott, der Herr, sei Ihr Schild und Ihr sehr großer Lohn.

Die Stephansgemeinde in Beaver Dam, Wisc. hat eine Bitte an uns gerichtet und im "Lutheraner" wurde uns angezeigt, daß die Synode 47000 und etliche Hunderte Dollars Schulden habe. Beides ist uns, zu Herzen gegangen. Es wurde daher bei uns darüber in zwei Gemeinderversammlungen gesprochen und beschlossen, daß eine Kirchen Kollekte gesammelt werden sollte. Davon sollte die Stephans-Gemeinde in Beaver Dam 5 Dollars bekommen und das Uebrige sollte der Synodalkasse zufallen. Die Kollekte wurde gestern, Dom. Laetare, gegeben und beträgt 35 Dollars 45 Cts Silbergeld.

Aber wohin nun mit dem Gelde? An wen sollen wir es schicken? Da ich mir das bedachte, fiel mir ein, der passendste Mann dazu möchte mein lieber, alter Präses sein, zumal da wir die genaue Adresse des allgemeinen Kassierers der Synode nicht wissen. Sie haben mir ja in den verwichenen Jahren derartige Repartitionen so schön besorgt. Sie werden also nächstens einen Currency Weichsel aus Galveston in meinem Auftrage erhalten. Davon werden Sie gütigst Fünf Dollars Currency dem Pastor Lukas in Beaver Dam zukommen lassen und das Uebrige unserer Kollekte dem allgemeinen Kassierer der Synod überantworten. Der Betrag möge in "Lutheraner" quittirt werden.

Der Zustand der Gemeinde in Serbin und an der Yegua ist nicht gerade desperat, aber doch sehr eigenthümlich. Mit der St. Petri-Gemeinde ist unsere St. Paul's Gemeinde ordentlich auseinander gesetzt. Ich wünsche, daß die St. Petri-Gemeinde wieder einen Pastor bekommen. Und ich freue mich, daß wie ich höre, ein alter Pastor hieher kommt sichs hoffentlich mit dem Leben läßte wird, und nicht ein junger Brausekopf, mit dem man schwer auskommen kann. Die Leute der St. Petri-Gemeinde will ich nicht haben, weil um meiner Kränklichkeit mitunter umtretender Schwäche willen + Noth genug habe, mein eigens Amt immer ordentlich zu verwalten. Doch sind etliche Wendische Familien, die das Deutsche nicht verstehen, neuerlich zu uns übergegangen, was ich mir gefallen lasse.
(+ ich wurde am 22 März 65 Jahre alt)

Aber C. Teinert und Genossen sind im Jahre 1873 von uns abgegangen u haben damit von einer rechtgläubigen Gemeinde sich willkürlich selbst ausgeschlossen. Durch die Anstellung des Pastors Stiemke sind sie dann in ihrer Sünde, die da heißt διχοστασια Galat 5, 20 von der Synode bestätiget sicher gemacht worden. Durch dieses Verfahren der Synode habe ich den siebenten Theil meiner Gemeinde verloren. Eine Schule sollen die Leute haben. Meine Gemeinde hat ihnen dieselbe auch bewilligt. Aber eine Kirchgemeinde, eine Pfarrgemeinde zu gründen, hat ihnen meine Gemeinde niemals erlaubt. Darum rathe ich der Synode, daß sie den P. Stiemke, den ich sehr lieb habe und der ein sehr ausgezeichneten Pastor ist, wegrufe und aus jener Pfarrgemeinde eine Schulgemeinde mache.

Wenn die Synode den Pastor Stiemke, welcher eine der beste Stellen zu bekommen verdient in seiner falschen Stellung bleiben läßt, so werde ich endlich den Verdacht fassen müssen daß die Synod mich u meine Gemeinde, welche doch die Muttergemeinde in Serbin ist und bleiben wird zu ruiniren suche. Ich möchte aber mit der Synode nicht in Conflict gerathen.

Sie haben mich ihren alten Freund genannt. Ich nenne Sie gleichfalls meinen alten Freund. Sorgen Sie dafür daß ich mit der Synode nicht am Ende meines Lebens um Teinert's willen zerfallen muß.

Ich verbleibe im Herrn
Ihr ergebener Johann Kilian, P.

[GRN;Biar]

135.1.1 Kilian to Buenger.60.jpg - 156kB

135.1.2 Kilian to Buenger.60.jpg - 187kB

135.1.3 Kilian to Buenger.60.jpg - 116kB
View user's profile View All Posts By User

  Go To Top

Powered by XMB 1.9.12
XMB Forum Software © 2001-2021 The XMB Group