The Wendish Research Exchange
Not logged in [Login ]
Go To Bottom

Printable Version  
Author: Subject: 135.650 Kilian to Biedermann [TWHS, Blasig Collection] 25 May 1876
mersiowsky
Super Administrator
*********




Posts: 2215
Registered: 2-13-2011
Member Is Offline


[*] posted on 8-25-2015 at 02:02 PM
135.650 Kilian to Biedermann [TWHS, Blasig Collection] 25 May 1876


Serbin, Lee Co. Texas, 25 May 1876
Rev. R. H. Biedermann, Lafayette, Ind.

Dearly beloved Colleague!

Your letter of 19 May of this year came into my hands yesterday. I will hurry with a reply, which because of many reasons is not easy for me.

Lee Co. This is a new county. It was formed last year from territories taken from 4 bordering counties, Bastrop, Fayette, Washington and Burleson. On 2 June 1875 Giddings, with a railroad depot, was chosen as the county seat by a vote of the majority. This new city is located between Serbin and West Yegua; the divided West Yegua congregation is 14 miles from my house, 8 miles from Giddings, a rural congregation in Lee County, which is composed of immigrant families like Serbin.

Pastor Proft. Until the year 1870 the first families who moved from here to West Yegua belonged to me. Sometimes they came here for church and Holy Communion; sometimes I went over there. In the year 1870 my Serbin congregation divided; Pastor Pallmer, whom I installed on the 3rd Sunday in Advent in 1871 upon being commissioned by President Bünger, was sent to the schismatic congregation (and) died in the year 1873. During this time of agitation my Yeguaners wanted to have their own pastor and received Pastor Proft in the year 1871. The same had to put up with pitiful [economic] circumstances and lived in a one story frame house, half of it serving as the local church and school.

Then his sister came from Germany, who with Pastor Proft purchased a parcel of land on the right side of the Yegua. On this land Pastor Proft, who is a good architect, built a two story dwelling and moved out of the miserable parsonage, which was on the left side of the Yegua. This change of dwelling, to which Pastor Proft also added the need for water and other things, was the first reason for dissension. After that one thing led to another so that he for the sake of congregational meetings, which became quarrel meetings, resigned his office. Most of the people, who live on the right side of the Yegua, now formed a new separate congregation where I installed Pastor Proft on Judica Sunday in a newly erected house of prayer after I was commissioned by President Biltz, who had received reports from both sides. Now the ones on the left side of the of the Yegua, whose number is larger than the ones on the right side also erected and dedicated a new church. Since I did not come in contact with the ones on the left side I do not know anything about the building of a parsonage. Those on the left side, to which also some of the right side belong, sent you the call you received. They number around 20 families. The hope for growth, I believe, depends on the fact that frequently families move from Serbin to Yegua.

Outlook . Whether of not a large family with 400 dollars can make it and live there is hard for me to tell when I think about the trouble Pastor Proft had over there to get his salary and obtain a decent house. The region is hilly in places and in places oak treed with intermittent prairies, all in all healthy if times of fever do not set in, which we had during some years. When climatic fevers break out during the hot months, then the doctor takes away much of the income. Besides the West Yegua Creek overflows and causes particular difficulties when downpours of rain occur.

In addition it is emphasized that our people at West Yegua, just like in Serbin, are composed of Wends and Germans and that Lutheranism and Pietism are the two confessional alignments of our people. At West Yegua former conventiclers now have the upper hand after the supporters of Proft separated themselves from them.

The worst opponents of Pastor Proft were formerly members of my congregation. They were not satisfied with me and instigated the local schism, which only Pastor Geyer understands, whom I installed on Cantate Sunday as commissioned by our synod. They also were not satisfied with Pastor Pallmer and moved to the West Yegua. They also were not satisfied with Pastor Proft and mainly by their autocratic faultfinding brought about the latest schism. It extremely hard to get along with these people because they consider themselves perfect. Pastor Proft was not taken to task for his doctrinal stance but was accused that he, just like the former carpet maker Paul in Acts 18:1-4*, once in a while worked at his former trade, did not fit monastic sanctity and under such difficult circumstances Pastor Proft came across to some a bit too strong.

For all that the conventiclers in this place were rebuked by Pastor Fick. In spite of that, in my opinion, the conventicle feeling and spirit will hardly be overcome as long as the old ones are living.

As the father in a family with 6 children I am obligated to tell you the truth. Yet I leave everything up to your good judgment whether or not to accept the call you received.

Your declination or acceptance of the call can neither help me nor harm me. But your relationship with Pastor Proft could naturally be unpleasant if you would move here.

I earnestly request not to share this letter with anyone that is not a synodical official since this could get me into difficulty.

With that I remain in the Lord your humble,
Johann Kilian, Pastor.

[* Note: The old German Bible stated that Paul was a carpet maker while later translations state that Paul was a tent maker just like the English translations.]

[Biar]



Serbin, Lee Co. Texas am 25sten Mai 1876
Rev. R. H. Biedermann, Lafayette, Ind.

Geliebter Herr Amtsbruder!

Ihr Brief vom 19ten Mai d. J. kam gestern in meine Hände. Ich eile mit der Antwort, welche aus vielen Gründen nicht leicht ist.

Lee Co. Dieses County ist ein neues. Es wurde im vorigen Jahre aus den Grenzbezirken der 4 Counties Bastrop, Fayette, Washington u Burleson gebildet. Giddings, ein Eisenbahn Depot, wurde am 2 Juni 1875 durch Stimmenmehrheit zur Countystadt erhoben. Diese neue Stadt liegt zwischen Serbin und der West Yegua: Die zerrissene West Yegua Gemeinde ist 14 Meilen von meiner Wohnung entfernt, 8 Meilen von Giddings, eine Landgemeinde in Lee Co., welche aus eingewanderten Familien besteht, wie Serbin.

Pastor Proft. Bis zum Jahre 1870 gehörten die ersten Familien, welche von hier am die West Yegua zogen, zu mir. Sie kamen bald hieher zur Kirche und zum Heil Abendmahl, bald reiste ich hin. Im Jahre 1870 spaltete sich meine Serbiner Gemeinde, der schismatischer Gemeinde in Serbin wurde der Pastor Pallmer gesandt, welchem ich am 3ten Advent 1871 einführte, im Auftrag des Präses Bünger, der im Jahr 1873 hier gestorben ist. In dieser Zeit der Aufregung wollten auch meine Yeguaner einen eigenen Pastor haben und bekamen im Jahre 1871 den Pastor Proft. Derselbe hatte da mit ärmlichen Verhältnissen zu kämpfen und wohnte in einem einstöckigen Framehause, dessen eine Hälfte zum Kirche-Schul local diente.

Da kam seine Schwester aus Deutschland, welche mit P. Proft eine Strecke Landes auf der rechten Seite der Yegua ankaufte. Auf diesem Lande baute sich P. Proft, der ein guter Architect ist, ein eignes zweistöckigens Wohnhaus und verließ die armselige Pfarrwohnung, welche auf der linken Seite der Yegua liegt. Dieser Umzug, zu welchem den Pastor Proft Wassernoth u Anderes bestimmte, gab den ersten Grund zur Uneinigkeit. Darauf kam Eins ins Andere, so daß er um der Gemeindeversammlungen willen, welche Zankversammlungen wurden, sein Amt niederlegte. Die meisten Leute, welche auf der rechten Seite der Yegua wohnen, bildeten nun eine neue abgetrennte Gemeinde, bei der ich den Pastor Proft am Sonntage Judica in einen neuerbauten Bethause einführte, nachdem ich von Präses Biltz, dem die beiderseitigen Protokolle vorlagen, die Vollmacht dazu eingeholt hatte. Nun haben die Linkseitler der Yegua, deren eine größere Zahl ist, als die der Rechtseitler, auch eine neue Kirche gebaut und eingeweiht. Da ich aber zu diesen Linkseitlern nicht gekommen bin, so weiß ich nicht, wie es mit dem Bau der Pfarrwohnung steht. Diese Linkseitler, zu denen auch etliche Rechtseitler gehören, haben die Vocation ausgestellt welche Sie bekommen haben. Ihre Zahl mag vielleicht gegen 20 Familien betragen. Eine Hoffnung auf Zuwachs gibt, denke ich, nur der Umstand, daß öfters Familien aus Serbin an die Yegua ziehen.

Aussichten. Ob eine große Familie dort mit 400 Dollars aus kommen u wohnen kann, wird mir schwer zu sagen, wenn ich daran denke, welche Noth P. Proft dort gehabt hat, seinen Gehalt zu bekommen und eine ordentliche Wohnung zu erlangen. Die Gegend stellenweise ist hügelig, stellenweise eben Eichenwald und mit Prärien), abwechselnd, im Ganzen gesund, wenn nicht Fieberzeiten eintreten, die wir in manchen Jahren gehabt haben. Wenn die Klimafieber in den heißen Monaten ausbrechen, dann nimmt der Arzt viel des Einkommens weg.
Dazu kommt, daß der West Yegua Creek tief geht und besondere Schwierigkeiten verursacht, wenn Regengüsse vorfallen.
Noch ist hervorzuheben, daß unser Volk an der West Yegua wie in Serbin, aus Wenden und Deutschen besteht und daß Lutherthum u Pietismus die beiden Grundrichtungen unseres Volkes sind. An der West Yegua haben jetzt Leute die früher Conventiker waren, die Oberhand nachdem die Anhänger Proft sich von ihnen getrennt haben. Ich bitte aber angelegentlich dieses Schreiben Niemanden mitzutheilen weil mich das in Verlegenheit geraten könnte.

+ +der nicht ein Synodalbeamter ist.

Diese schlimmsten Gegner des P. Proft waren früherGlieder meiner Gemeinde. Sie waren mit mir nicht zufrieden u betrieben das hiesige Schisma, den nur P. Geyer versteht, den ich am Sonntage Cantate im Aufrag unsere (Synode) einführte. Auch mit P. Pallmer waren sie nicht zufrieden u zogen an die West Yegua. Mit dem P. Proft waren sie wieder nicht zufrieden und brachten hauptsächlich mit ihre herrschsüchtige Krittlichkeit die neueste Spaltung zuwege.+

Ihnen, einem Familienvater von 6 Kindern, war ich schuldig die Wahrheit zu sagen. Ich überlasse jedoch gänzlich Ihren Ermessen, ob Sie den Ruf, der Ihnen zuging, annehmen wollen oder nicht.

Ihre Abweisung oder Annahme des Rufs kann mir weder nützen noch schaden. Aber mit dem Pastor Proft könnten Ihre Beziehungen, wenn Sie herzögen, natürlich unangenehm werden.

+Es ist mit diesen Leuten schwer auszukommen, weil sie sich für vollkommen zu halten scheinen. P. Proft wurde um seiner Lehre willen von keinem Vorwurf betroffen, sondern nur beschuldigt daß er gleichwie der Teppichmacher Paulus Paulus (Apostelgeschichte 18, 1-4) mitunter Arbeiten seines früheren Handwerks that was zur mönchischen Heiligkeit nicht paßt u sich unter so schwierigen Umständen versehen, P. Proft allerdings manchen etwas zu scharf gewesen sein. P. Proft allerdings manchen etwas zu scharf gewesen sein.

Dennoch sind durch P. Fick die Conventikeln hier niedergeschlagen. Trotzdem wird der Conventiculistische Sinn u Geist meiner Meinung nach kaum überwunden zu sein, so lange die Alten leben.

+Damit verbleibe im Herr,

Ihr ergebener Johann Kilian, P.

135.65.1 Kilian to Biedermann.60.jpg - 165kB

135.65.2 Kilian to Biedermann.60.jpg - 210kB

135.65.3 Kilian to Biedermann.60.jpg - 191kB
View user's profile View All Posts By User

  Go To Top

Powered by XMB 1.9.12
XMB Forum Software © 2001-2021 The XMB Group