The Wendish Research Exchange
Not logged in [Login ]
Go To Bottom

Printable Version  
Author: Subject: 135.990 Lotze to Leubner [TWHS, Jahn Collection] 22 Oct 1876
mersiowsky
Super Administrator
*********




Posts: 2215
Registered: 2-13-2011
Member Is Offline


[*] posted on 8-26-2015 at 09:52 PM
135.990 Lotze to Leubner [TWHS, Jahn Collection] 22 Oct 1876


Bautzen, October 22, 1876

Dear Mr. Leubner!

I have received your valued letter and out of it have learned with regret that your little child has died. The Lord our faithful God shall solace you about it. That the little Gerhard is lively and well that delights me. The matter of bequest is not yet regulated completely; he is to be receiving 700 Thaler, which are to be preliminarily registered by mortgage on the property of the grandfather and are to be charged with interest of 4½%. The conclusion was delayed, because the court adjudged your authorization as not sufficient and requested another one. I always thought, that I already had written that all in detail to you, but it seems this has not fallen into your hands. I need an authorization, which must have the following wording:
----------
Herewith I commission and grant authorization to master carpenter Gustav Lotze from Bautzen, to act in place of me in all legal matters, in particular the matters concerning me regarding the regulation of the bequest of Michael Pallmer from Baden, to settle and conclude legal transactions of all kind for me, in particular to declare himself as me for accessions to estates, to do, not to do, to let do or to apply for everything that is necessary for a possible determination of the objects of estate or bequest or parts of the same, to requisition, to rent or to sell real estate, therefore to conclude, to carry out, to legally or notarially accept contracts, to apply for records and cancelations in the cadastral and the mortgage register, to take up loans and therefore create mortgages, to charge outstanding money with interests for me and to receipt about it, to defer, to recall, to relinquish and if necessary to prosecute the same, to appear before authorities instead of me, to issue legally binding statements of all kind in person or in writing for me, to wait for appointments of all kind, to accept summonses and notifications, to engage with and to answer to legal actions taken against me, to proceed legitimately, to pretend defenses and tergiversations, to compromise, to reach settlements regarding principal and ancillary points, to renounce liti et cause, to receive for me money and monetary value and to receipt about it legally valid, to agree to cancelations of mortgages, to apply for, to accept, to return or to consider as taken oaths, to let publicize for himself court decisions and notices or to presume them as publicized, to comply to the same or as else to appeal admissible remedies against, to renounce the same again, to adduce evidence or counterevidence, to nominate witnesses, to hear them or to abandon them again, to produce, to accept deeds, to accept as well transcripts as original documents, to offer an oath of abnegation for them, to apply for, to inhibit garnishment, auction and public sale, to grant and to recall subsequent authorizations, to act in place of me in sued cross-claim or insolvency lawsuits, to undersign on behalf of me wherever and how often it is necessary, actually to do and to carry out everything of that, what my right and concern as well as the object’s urgency requires, even if for one or another activity my personal presence or a very special mandate might be required, but not included in the preceding text. Eventually I promise to hold everything done by my representative as agreeable and harmless. I also approve supplemental everything of that, what the referred representative already has done up to now regarding the intended matter for me.

As authentication of that I have issued this general authorization, have undersigned it personally and will legally admit to it as well.

Serbin, …
----------
Just today on the Reformation Day I managed to write this letter, there always was a great deal to do. Hence I only have to ask to send back the authorization together with the required legalization quite soon.

Concerning our local actions and activities, there is not much to tell about it. The expectations of the things that could develop out of the oriental confusions are paralyzing the business. Ecclesiastically there are dismal prospects. Our so-called regional synod luckily got to a protest against the irreligious discontinuation of a Dr. Suhr pp, and now everything remains unaffected.

Now there are 5 detached lutheran congregations in Saxony, in Dresden, Frankenberg, Chemnitz, Planitz and Crimmitzschau, in Lusatia precisely nothing budges, I am curious, if the ignominious course of the synod, hopes were pinned on at first, will arouse the minds however. One only can say: “God rectify it” The quarrel between the national church and the free church is most unedifying, and only damages instead of being of any use., however once it must come to a decision, if the denomination of the church still has any value or not. But I want to close. May it go well with you over there in the far west and may you be able to go your way in peace at all times. I ask you to send my regards to your dear family and remain your most loyal

Gustav Lotze
Master capenter.

[Translated by Christian Symmank]



Bautzen, den 22 Oktbr 1876.

Geehrter Herr Leubner!

Ihr werthes Schreiben habe ich erhalten und mit Bedauern daraus erfahren, dass Ihr Kindchen gestorben ist, der Herr unser treuer Gott, tröste Sie darüber. Dass der kl. Gerhard munter und wohl ist, das freut mich. Die Erbangelegenheit ist immer noch nicht ganz beendert; er soll 700 T bekommen, welche vorläufig auf dem Gute des Großvaters hypothekarisch eingetragen werden sollen und mit 4½% zu verzinsen sind. Der Abschluss verzögerte sich, weil das Gericht Ihre Vollmacht nicht für genügend fand, und eine andere verlangt. Ich glaubte immer, dass ich Ihnen das Alles schon genau geschrieben hätte, doch scheint dies nicht in Ihre Hände gekommen zu sein. Ich brauche eine Vollmacht, die folgenden Wortlaut haben muss:

----------
Hiermit ertheile ich dem Zimmermeister Gustav Lotze zu Bautzen Auftrag und Vollmacht, mich in allen rechtlichen Angelegenheiten, insbesondere in den die Regulirung des Nachlasses Michael Pallmers zu Baden mich betreffenden Angelegenheiten, zu vertreten, Rechtsgeschäfte aller Art für mich zu besorgen und abzuschließen, insbesondere über Erbschafts-Antritte sich für mich zu erklären, alles was zu etwaigen Ermittlung der für mich zu beanspruchenden Nachlass- oder Erbschafts-Gegenstände oder Theile derselben erforderlich ist, zu thun, thun zu lassen, oder zu beantragen, Immobilien zu requiriren, zu verpachten oder zu veräußern, Contrakte deshalb abzuschließen, zu vollziehen, gerichtlich oder notariell anzuerkennen, Eintragungen und Löschungen im Grund- und Hypothekenbuche zu beantragen, Darlehen aufzunehmen und Hypotheken deshalb zu bestellen, Forderungen aller Art für mich einzuzinsen und darüber zu quittiren, dieselben zu gestunden, aufzukündigen, abzutreten, und da nöthig einzuklagen, vor Behörden statt meiner zu erscheinen, rechtsverbindlich Erklärungen aller Art persönlich oder schriftlich für mich abzugeben, Termine jeder Art abzuwarten, Ladungen und Notifikationen anzunehmen, auf wider mich erhobene Klagen sich einzulassen und zu antworten, rechtlich zu verfahren, Einreden und Ausflüchte vorzuschützen, zu compromittiren, über Haupt- und Nebenpunkte sich zu vergleichen, liti et causae zu renunciren, Geld- und Geldeswerth für mich in Empfang zu nehmen und darüber rechtsgültig zu quittiren, in Hypothekenlöschungen zu willigen, Eide anzutragen, anzunehmen, zurückzugeben oder für geleistet zu achten, Urteil und Bescheide sich publiziren zu lassen, oder für publizirt anzunehmen, denselben sich zu unterwerfen oder dagegen sowie sonst zulässige Rechtsmittel einzuwenden, denselben wieder zu entsagen, Beweis oder Gegenbeweis zu führen, Zeugen zu benennen, abhören oder wieder fallen zu lassen, Urkunden zu produciren, anzuerkennen, auch Abschriften für Urschriften anzuerkennen, deren eidliche Diffession anzubieten, auf Auspfändung, Auction und Subhastatation anzutragen, zu inhibiren, Nachvollmachten zu ertheilen und zurückzuziehen, mich bei angestellten Wiederklags- oder Concursprozessen zu vertreten, meinen Namen wo und so oft es nöthig zu unterschreiben, überhaupt Alles dasjenige für mich zu thun und zu verrichten, was mein Recht und Interesse sowie der Sache Nothdurft erfordert, sollte auch zu der einen oder andern Handlung meine persönliche Gegenwart oder ein ganz besonderer Auftrag erforderlich, im Vorstehenden aber nicht enthalten sein. Schließlich verspreche ich Alles von meinen Bevollmächtigten gethane für genehm und schadlos zu halten. Ich genehmige auch alles dasjenige nachträglich, was andem genannter Bevollmächtigter bisher schon in der gedachten Sache für mich gethan hat. Zu Urkund dessen habe ich diese Generalvollmacht ausgestellt, eigenhändig unterschrieben und werde ich mich auch gerichtlich dazu bekennen.

Serbin den …
----------
Erst heute zum Reformationsfeste bin ich mit dem Briefe zu Rande gekommen, es gab immer zu viel zu thuen. Ich muss daher nur noch bitten, die Vollmacht recht bald mit den nöthigen gerichtlichen Beglaubigungen zurückzuschicken.
Was unser hiesiges Thun und Treiben anbelangt, so ist darüber nicht viel zu sagen. Die Erwartung der Dinge, welche sich aus den Orientalischen Wirren entwickeln können, lähmen die Geschäfte. Kirchlich sind trübe Aussichten. Unsere sogenannte Landessynode hat es glücklich bis zu einen Proteste gegen die ungläubigen Auslistungen eines Dr. Suhr pp gebracht, und nun bleibts beim Alten.

5 Lutherische getrennte Gemeinden gibt’s jetzt in Sachsen, in Dresden, Frankenberg, Chemnitz, Planitz und Crimmitzschau, in der Lausitz rührt sich gar nichts, bin neugierig, ob der schmähliche Verlauf der Synode, auf welche zuerst Hoffnungen gesetzt wurde, die Gemüther aber aufrütteln wird. Man kann nun sagen: „Gott bessere es.“ Der Streit zwischen Landeskirche und Freikirche ist höchst unerquicklich, und schadet nur anstatt etwas zu nützen, doch muss es einmal zur Entscheidung kommen, ob das Bekenntniss der Kirche noch Werth hat oder nicht. Doch ich will schließen. Möge es Ihnen drüben in fernen Westen besser gehen und Sie jederzeit in Frieden Ihren Weg gehen können. Ich bitte Ihre lieben Ahngehörigen von mir zu grüßen und verbleibe Ihr ergebenster

Gustav Lotze
Zimmermeister.

[Transliterated by Christian Symmank]

Leubner, 15, front.15.jpg - 203kB

Leubner, 15, reverse.15.jpg - 139kB
View user's profile View All Posts By User

  Go To Top

Powered by XMB 1.9.12
XMB Forum Software © 2001-2021 The XMB Group