The Wendish Research Exchange
Not logged in [Login ]
Go To Bottom

Printable Version  
Author: Subject: 137.455 Kilian to Braun [TWHS, Blasig Collection] 1 Nov 1877
mersiowsky
Super Administrator
*********




Posts: 2215
Registered: 2-13-2011
Member Is Offline


[*] posted on 8-28-2015 at 09:49 PM
137.455 Kilian to Braun [TWHS, Blasig Collection] 1 Nov 1877


Serbin, 1 November 1877
Rev. C. Braun, Houston

Dear Brother!

Answering your letter of 6 October does not come to me lightly. It is good that you did not write me until now. If you would have written me about your family difficulty I perhaps would not have known how to comfort you. But now your difficulty is over. Now I can say: “Thank the Lord for He is good and His mercy endureth forever.” How that is meant is explained to you in Psalm 107. My difficulty is not illness. We all remained healthy the entire year, also during the warm season, and we friendly and cordially greet you in love, including your children.

My difficulty is with my relationship with the Texas Conference. The matter is more serious than what you might perhaps think.

You know what went on here on 17 April. Several brethren have withdrawn fellowship with me. That is why I could not and cannot partake Holy Communion with them. The other brethren have remained silent.Thereto the old axiom applies: Qui tacet consentit. Whoever keeps silent gives his approval. A German proverb: “Silence is also an answer.” Of course, although not legally or formally, I am effectively excommunicated from the Texas Conference. [Crossed out: Also you have been hit by a straying bullet. I cannot help you. Too bad for we are at war.]

Under such circumstances I answered as follows to the invitation of Secretary Birkmann on 23 August to the conference on 18 - 20 September where new snares were supposedly to be laid for me concerning Chiliasm:

„Serbin, 29 August 1877
Rev. Birkmann, West Yegua, Lee Co. Texas

Venerable Colleague!

I have duly received the invitation to the conference on 20 August of this year. The same invitation was also received by Teacher G. A. Kilian.

I have forwarded my copy of the mission sermon at Big Cypress and a copied copy of my 20 Theses concerning chiliasm to our President Biltz. Until a decision is reached concerning my case I will not attend any more conferences of the Texan brethren. I have given Teacher Kilian full freedom to do what he pleases.

Therewith I remain yours faithfully,

Johann Kilian, Pastor.“

Thereupon I have received the following letter after the close of the conference:

West Yegua, Lee Co., Texas, 19 September 1877

Venerable Pastor!

The excuse for your failure to appear at the recent conference was thoroughly discussed by us. Nevertheless, we can in no way accept your stated reason for not attending our meetings until after first receiving the decision from President Biltz, as valid. Therefore we must express our regret that you have withdrawn from our brotherly deliberations. Deliberations at a conference are an inexpressible blessing for all pastors, this applying even more to an erring brother who is all earnestness and in sincerity of his heart searches for the truth. How joyfully he should take advantage of every opportunity when in brotherly love and patience the groundlessness of his error is pointed out from God’s word and the right way is shown.

By instruction of the conference,
L. Geyer
G. Birkmann, Secretary

What do you say to that? That is the outpouring of papal infallibility. Should I believe that the conference cannot err? And that we also already have the inquisition, of this they convinced themselves in Serbin. Now how far is it from Rome?

Dear brother, you would get a clear understanding if I would send you my twenty theses which have been submitted to our president in August. But who has time to do that much copy work? My theses are 12 pages long. These theses will win support in the higher circles of the Missouri Synod.

My daughter, Theresia Peter, had another daughter on 16 August. The child is healthy. But Theresia is somewhat weak, however, she comes here to church on all Sundays and holidays with her good husband. My son Bernhard works at Theresia’s.
My son Hermann was here from 21 July until 26 September. He has been in Fort Wayne 3 years and is a tertian. The Gymnasium in Fort Wayne has an excellent director and good professors. I believe that Hermann is well taken care of in Fort Wayne. I no longer thought about Frommel’s writing.

The request that we elect a delegate to attend the synod also came to us. My congregation decided unanimously not to elect one as long as their pastor is being investigated. My congregation conducts itself splendidly.

Let Pastor Geyer conduct the conference next spring. I will not come as long as my case is not settled.

I remain yours in the Lord with greetings to your wife and children,

yours,
Johann Kilian, Pastor.

[Translated by George R Nielsen and Bill Biar]



Serbin, am 1sten November 1877
Rev. C. Braun, Houston.

Geliebter Bruder!

Auf Ihren Brief von 6 October zu antworten fällt mir nicht leicht. Gut ist, daß Sie mir erst jetzt geschrieben haben. Hätten Sie mir in Ihrer Familiennoth geschrieben, so hätte ich vielleicht nicht gewußt wie ich Sie trösten sollte. Aber nun ist Ihre Noth vorüber. Nun kann ich sagen: Danket den Herrn denn er ist freundlich u seine Güte währet ewiglich. Wie das gemeint ist, erklärt Ihnen Psalm 107. Meine Noth ist nicht Krankheit. Denn wir sind das ganze Jahr auch in der heißen Zeit allesammt gesund geblieben und grüßen Sie und Ihre liebe sammt Ihren Kindern freundlich u herzlich.

Meine Noth ist mein Verhältniß zu unserer Texas Conferenz. Die Sache ist doch ernster, als Sie vielleicht meinen. Sie wissen, was am 17ten April hier vorgegangen ist. Mehrere Brüder haben mir die Bruderschaft aufgesagt. Darum konnte und kann ich das heilige Abendmahl mit ihnen nicht nehmen. Die andern Brüder haben dazu geschwiegen. Da gilt nun der alte Grundsatz: Qui tacet consentit. Wer da schweigt, gibt seine Zustimmung. Deutsches Sprichwort: "Schweigen is auch eine Antwort." Sonach bin ich zwar nicht gerichtlich u förmlich, aber doch thatsächlich ausgeschlossen aus der Texas Conferenz. [crossed out: Auf Sie trifft ein Streifschuß. Ich kann Ihnen nicht helfen. Wir sind einmal im Kriege.]

Unter solchen Umständen kam die Einladung des Secretärs Birkmann von 23sten August zur Conferenz 18-20 September, wo mir, da der Chiliasmus vor war, vermuthlich neue Schlingen gelegt werden sollten, ich habe also geantwortet:

"Serbin am 29 August 1877
Rev. Birkmann, West Yegua, Lee Co. Texas

Hochehrwürdiger Herr Amtsbruder!

Ihre Einladung zur Conferenz vom 20sten August d. J. habe ich richtig empfangen. Dieselbe Einladung hat auch der Lehrer G. A. Kilian erhalten.

Ich habe meine Missionspredigt von Big Cypress und meine Verantwortung in zwanzig Thesen abschriftlich unserm Herrn Präses Biltz zugefertigt. Bis zum Austrage meiner Sache werde ich nun keiner Conferenz der Texanischen Brüder mehr beiwohnen. Der Lehrer G. A. Kilian hat vor mir volle Freiheit zu thun, was er will.

Damit verbleibe ich in
Ihr ergebener Johann Kilian, P."

Darauf habe ich folgenden Brief empfangen nach dem Schluß der Conferenz:
West Yegua, Lee Co. Texas 19 Septr 1877

Ehrwürdiger Herr Pastor!

Ihre Entschuldigung wegen Ihres Nichterscheinens bei gegenwärtiger Conferenz haben wir reiflich erwogen. Wir können jedoch den vor Ihren angegebenen Grund, daß Sie erst auf die Entscheidung des Herrn Präses Biltz warten wollen, ehe Sie ferner an unsern Sitzungen theilnehmen, keines Wegs als genügend gelten lassen. Darum müssen wir unserm Bedauern Ausdruck geben, daß Sie sich unsern brüderlichen Berathungen
entzogen haben. Sind die Verhandlungen einer Conferenz schon für jeden Prediger unaussprechlich segensreich, so gilt dies um so mehr von einen irrenden Bruder, der mit allem Ernst und in Aufrichtigkeit seines Herzens die Wahrheit sucht. Wie freudig sollte er jeden Gelegenheit benützen, da ihm in brüderlicher Liebe und Geduld die Grundlosigkeit seines Irrthums aus Gottes Wort nachgewiesen und der rechte Weg gezeigt werden kann.

In Auftrag der Conferenz
L. Geyer
G. Birkmann, Secr."

Was sagen Sie dazu? Das ist ja der Erguß einer papistischen Unfehlbarkeit. Soll ich glauben daß die Conferenz nicht irren kann? Und daß wir auch die Inquisition schon haben, davon überzeugten Sie sich selbst in Serbin. Wie weit ists nun nach bis Rom?

Sie würden, lieber Bruder, über Alles klar werden, wenn ich Ihnen meine zwanzig Thesen zusendete, welche unserm Präses seit dem August vorliegen. Aber wer kann gleich so viel abschreiben? Meine Verantwortung ist 3 Bögen stark. Diese Verantwortung wird in den höhern Kreisen des Missouri Synode das Ihre wirken.

Meine Tochter Theresia, verehelichte Peter, kam am 16ten August wieder mit einer Tochter. Das Kind sieht wohl aus. Aber die Theresia ist etwas abgekommen, kommt aber doch alle Sonn u Festtage mit ihrem guten Manne hieher zur Kirche. Mein Sohn, Bernhard arbeitet bei der Theresia.

Mein Sohn Hermann war von 21sten Juli bis zu 26ten September hier. Er ist nun 3 Jahre in Fort Wayne und ist Tertianer. Das Gymnasium in Fort Wayne hat einen vortrefflichen Director Otto Hanser u gute Professoren. Ich denke, daß Hermann in Fort Wayne nach gut auf gehoben ist.
An Frommel's Schrift habe nicht mehr gedacht. Das Verlangen, daß wir einen Delegaten zur Synode mit wählen sollen, ist auch an uns gelangt. Meine Gemeinde hat aber einstimmig beschlossen, daß sie kein Wahl vornehmen will, so lange ihr Pastor in Untersuchung sei. Meine Gemeinde benimmt sich ausgezeichnet. Lassen Sie ja die nächste.

Frühjahrsconferenz den Pastor Geyer halten. Ich käme doch zu Ihnen auch nicht, so lange meine Sache nicht geschlichtet ist.

Ich verbleibe aber mit Grüßen an Ihre Frau Gemahlin, u Kinder in Herrn

Ihr Johann Kilian, P.

[Transliterated by George R Nielsen and Bill Biar]

137.455.1 Kilian to Braun.60.jpg - 160kB

137.455.2 Kilian to Braun.60.jpg - 169kB

137.455.3 Kilian to Braun.60.jpg - 182kB

137.455.4 Kilian to Braun.60.jpg - 190kB
View user's profile View All Posts By User

  Go To Top

Powered by XMB 1.9.12
XMB Forum Software © 2001-2021 The XMB Group