The Wendish Research Exchange
Not logged in [Login ]
Go To Bottom

Printable Version  
Author: Subject: 137.480 Kilian to Eschenfelder [TWHS, Blasig Collection] 20 Dec 1877
mersiowsky
Super Administrator
*********




Posts: 2215
Registered: 2-13-2011
Member Is Offline


[*] posted on 9-1-2015 at 10:08 AM
137.480 Kilian to Eschenfelder [TWHS, Blasig Collection] 20 Dec 1877


Serbin, 20 Dec 1877

Mr. John Eschenfelder, Austin

Dear Sir!

I received your letter of 12 December this year. Do not hold it against me if my answer is short. I will travel to Austin sometime when the cold is not so severe. And this old man, who next March will be 67 years old, can no longer endure the cold.

In addition, I will be preaching five times in a row at Christmas. And I must preach again on Sunday after Christmas and on New Year’s Day. Confirmation must continue and the church accounting I must set aside. How can I be expected to go to Austin during this most pressing time in my office? That is not possible.

Now something unusual is also confronting me, that there will be a church visitation on January 8 and on the following days. Pastor Köstering from the state of Missouri will visit the congregation here. There I await much unpleasantness and I must be prepared for it.

I will come to Austin with friends and baptize your dear children. But not now. After Easter there is enough free time for travel, if God permits us to live that long.

You will therefore understand my negative answer as a result of my hard pressed circumstances. I cannot make it around the New Year. God be your shield and your very great reward. (Genesis 15:1).

I remain, in all devotion, your willing servant,
Johann Kilian P.

Extend heartfelt greetings to your wife and Mrs. Mieksch.

[GRN]



Serbin am 20sten December 1877

Mr. John Eschenfelder, Austin

Hochgeehrter, Geliebter Herr!

Ihren Brief vom 12ten December d. J. habe ich empfangen. Sie werden mir nicht übel nehmen, daß ich etwas kurz antworten. Ich soll nach Austin reisen in einer Zeit, wo leicht Kälte eintreten kann. Und ich alter Mann, der ich im nächsten März 67 Jahre alt werde, kann die Kälte nicht mehr vertragen.

Dazu kommt, daß ich auf Weihnachten fünfmal nach einander zu predigen habe. Und am Sonntag nach Weihnachten und am Neujahrstage habe ich wieder zu predigen. Der Confirmandenunterricht muß angehen und die Kirchrechnung muß ich ablegen. In dieser allerbedrängsten Zeit meines Amtes soll ich nach Austin. Das läßt sich doch nicht machen.

Nun stelt mir noch das besondere bevor, daß mir auf den 8ten Januar und auf die darauf folgenden Tage eine Kirchenvisition angesagt ist. Pastor Köstering aus dem Staate Missouri will die hiesigen Gemeinde visitiren. Da habe ich viel Unangenehmes zu erwarten und muß mich darauf gefaßt halten.

Ich würde mit Freuden nach Austin kommen Ihre lieben Kinder zu taufen. Aber jetzt geht's doch nicht. Nach Ostern ist aber freie Zeit genug zum Reisen, wenn uns Gott so lange leben läßt.

Sie werden sich also meine abschlägliche Antwort nur aus meinen bedrängten Umständen erklären. Ich kann ums Neu Jahr nicht kommen. Gott sei Ihr Schild und Ihr sehr großer Lohn. (1 Mos. 15, 1.)

Damit bin ich, in aller Ergebenheit Ihr dienstwilliger
Johann Kilian, P.

Herzliche Grüße entbiete ich Ihrer Frau und der Frau Mieksch.

[GRN]

137.48 Kilian to Eschenfelder.60.jpg - 151kB
View user's profile View All Posts By User

  Go To Top

Powered by XMB 1.9.12
XMB Forum Software © 2001-2021 The XMB Group